גן לאומי עין חמד
גן לאומי עין חמדצילום: קובי פינקלר

שער הגיא, הידוע גם בשמו הערבי באב אל־ואד, בדרך המובילה מיפו לירושלים, היה לאורך השנים שלפני קום המדינה וגם במהלך מלחמת יום העצמאות ציר אסטרטגי חשוב בדרך לירושלים הנצורה. החאן בשער הגיא ומצודת הדרכים נבנו בסוף המאה ה־19 כאשר החאן שימש כפונדק דרכים לצליינים בדרך מירושלים ליפו. המבנים בחאן שער הגיא הוכרזו כאתר לאומי החל משנת 1979.

לאורך השנים היה ניתן לראות באתר רק משוריינים, זכר לקרבות מערכות ישראל, והוא לא זכה לביקורים רבים, בין היתר בגלל בעיית נגישות תחבורתית. בעקבות החלטת הממשלה להקדיש את המקום לזכרם ופועלם של מבקיעי הדרך הנצורה לירושלים במלחמת העצמאות הושג תקציב לשדרוג האתר ולהקמת מרכז המבקרים.

מרכז המורשת החדש מאפשר למבקרים בו להיחשף ולהכיר מקרוב ובאופן חווייתי ועוצמתי את מורשת הקרבות בדרך לירושלים ואת סיפורם של לוחמות ולוחמי הפלמ"ח האמיצים ביחד עם מלווי השיירות, חלקם אזרחים, שפרצו את הדרך לירושלים הנצורה.

מסלול הביקור במרכז המורשת נמשך לאורך חמש תחנות מרכזיות, בהן מיצג פתיחה וסרטון עדויות לוחמים, עמדת דרך, עמדת אלחוט, עמדת אספקה, תחנה חווייתית המדמה נסיעה ברכב משוריין בדרך לירושלים בתקופת הלחימה ומיצג סיום שבו המבקרים גם יוכלו לבחון את ערכיהם ביחס לערכי הלוחמים. הפעילות בתחנות אינטראקטיבית בחלקה באמצעות דיסקיות שניתנות לכל מבקר בכניסה ובסוף משמשות אותו גם לבחירת ערך החשוב לו, שייתלה על לוח הערכים שבאתר.

האתר צפוי להיפתח למבקרים בתקופה הקרובה, עת יושלמו כל העבודות וההיערכויות הנדרשות לקליטת הקהל. הביקור באתר ידרוש תיאום מראש בשל אופי הסיור שבו והכניסה אליו תהיה בתשלום.

חאן שער הגיא החדש
חאן שער הגיא החדשצילום: קובי פינקלר

גן לאומי עין חמד

פינת חמד של ממש. דקות ספורות מירושלים ו־40 דקות מתל אביב והגעתם אל פנינת טבע קטנה, מוריקה, שבה צליל פלגי מים מפכים המדמים את שפיעת המעיינות, מבנה צלבני מרשים, מדשאות רחבות, עצי דולב גבוהים ומרשימים במיוחד, עצי אלון גדולים ועתיקים ועצי בוסתן.

בימים אלו של האביב, הפריחה המרהיבה שם בשיא פריחתה ודרור ברון מנהל המקום פיתח יוזמה מבורכת לצילומי זום בטבע. הגן עצמו מזמן מקומות מוצלים נפלאים לפיקניק ולנופש בחיק הטבע. זוהי אחת מפינות הטבע המקסימות ביותר בסביבות ירושלים.

בעבר מעיינות רבים נבעו לאורך נחל כיסלון, חלקם עדיין שופעים היום. המים הזורמים הביאו לכאן את הצלבנים. הם השתמשו במים לצורכיהם ובעיקר לצורכי חקלאות, וכינו את מקום בשם הלטיני "אקווה בלה", שפירושו "המים היפים".

המבנה הצלבני הוא למעשה בית חווה מבוצר בעל שתי קומות שאל חצרו המרכזית תוכלו להיכנס מבעד לשער מקושת ודלתות עץ כבדות בחומה הצפונית. בתוך המבנה תוכלו להתרשם משני חדרים גדולים וחשוכים (מאוד נעימים בימים החמים). בחדר המזרחי תוכלו למצוא גם שרידים של מתקני טחינה מאבן. מהחדר ניתן לצאת ולהבחין במקבץ עצי אלון גדולים במיוחד. בשל גודלם וגילם העתיק הוגדר חלק זה כשמורת טבע (לצד הגן הלאומי) וזאת במטרה לשמור על העצים הללו מכל משמר.

איך מגיעים?

לחאן לפי השיוט החדש דרך כביש 38 ואז פונים לכיוון החאן.

לעין חמד - יוצאים מירושלים לכביש 1 ונוסעים בו מערבה כ־10 דקות עד שעולים על מחלף עין חמד. במחלף פונים דרומה לכיוון הגן הלאומי עין חמד, ולאחר נסיעה של כמה דקות מגיעים למקום. למגיעים מהחאן - יורדים במחלף עין חמד לפי השילוט.