עו"ד איתי הרמלך
עו"ד איתי הרמלךצילום: יחצ

בית הדין האזורי לעבודה בת"א פסק בשבוע שעבר, כי הפגיעה בברכיו של טכנאי בקרת איכות במכון התקנים, נגרמה בגלל אופי עבודתו שכלל עליה וירידה יומיומית של מדרגות רבות.

כך עולה בעקבות תביעה שהגיש הטכנאי בן ה-66, באמצעות עו"ד איתי הרמלך ממשרד עורכי הדין מרקמן את טומשין.

התביעה הוגשה לאחר שהביטוח הלאומי דחה בקשת הטכנאי להכיר בפגיעתו כפגיעה בעבודה.

המומחה שמינה בית הדין קבע כי הטכנאי שבמסגרת עבודתו בדק מערכות אינסטלציה וגז באתרי בניה שונים, עלה וירד מידי יום מספר רב של קומות תוך כדי נשיאת כלי עבודה, כמו למשל בעת בניית מגדלי עזריאלי.

במקרה זה למשל, הוא עלה וירד פעמים רבות ביום בשלביה הראשונים של הבניה מתחת לקרקע ובשלבי הבניה המתקדמים של המגדלים, לאחר הקמת השלד, עלה וירד מספר קומות מעל גובה הקרקע בהתאם למספר הקומות בבניין ולהתקדמות בבניה. יש לציין כי בעת הבנייה, המעליות ממקומות בשלב מאוחר מאוד ולעיתים אינן בטיחותיות.

המומחה הרפואי שמונה מטעם ביה"ד לעבודה קבע כי אסכולה מקובלת בספרות הרפואית גורסת כי יש קשר בין עליית מדרגות לבין התפתחות שחיקת סחוס או החמרתה עקב תנועה חוזרת ונשנית לאורך יום העבודה. לכן קבע, כי ישנו קשר סיבתי בין עבודתו משך 40 שנה לבין הפגיעה בברכיו ולכן יש להכיר בכך כתאונת עבודה.

הביטוח הלאומי ניסה לקעקע את חוות דעתו של מומחה ביהמ"ש והפנה אליו מאמרים רבים שסותרים את קביעתו, אך המומחה קרא את כל המאמרים הנ"ל והסביר מדוע אין קשר ביניהם לבין מקרה שנדון בבית הדין

המומחה התייחס גם למבנה הברכיים המולד והלא תקין של העובד, כאשר הפיקה בברכיו אינה ממוקמת מול מרכז הברך, אך קבע שאין לכך השפעה על קביעתו.

עו"ד איתי הרמלך ממשרד מרקמן את טומשין, מסביר כי קביעתו של המומחה, מבוססת על הלכת מיקרו טראומה לפיה, פגיעות זעירות חוזרות ונשנות שכל אחת מהן הסבה נזק זעיר עד שהצטברות נזקים אלו, הביאו לנזק ממשי הפוגע בכושר עבודתו של העובד. לדבריו, בתי הדין נוהגים לדמות את הלכת המיקרו טראומה לנזק שהתהווה בגוף האדם, בדרך של טפטוף טיפות מים על סלע עד להיווצרות נקב.

לאור חוות דעתו של המומחה שמינה בית הדין, הביטוח הלאומי נאלץ להכיר בכך שיש קשר סיבתי בין אופי עבודתו לבין הפגיעה בברכיו. בית הדין נתן תוקף להכרת הביטוח הלאומי וחייב אותו לשלם לעובד 4500 ש"ח עבור שכר טרחת עורך דין.

בעקבות ההחלטה הטכנאי יזומן לוועדה רפואית שתקבע את שיעור הנכות ממנה הוא סובל ובהתאם לכך תיקבע גובה קצבת הנכות לה יהיה זכאי כל ימי חייו.