לוחמי "דבורה"
לוחמי "דבורה"צילום: דובר צה"ל

ההתמודדות עם תוכניות ההתקפה של האויב בגבול לבנון מורכבת ודורשת יצירתיות ומענה מדויק. לשם כך קמה הסיירת החדשה בפיקוד הצפון - "דבורה", יחידת מילואים מובחרת, המבוססת כולה על תושבי הגליל והעמק.

הסיירת קמה ממש לאחרונה, כחלק מהמאמצים לחזק את ההגנה המדויקת על היישובים צמודי הגדר. מחדירה ליישוב, דרך אירועי גדר, ועד התקפה ממשית - לוחמי "דבורה" יגיעו לזירה בזמן הקצר ביותר, כמכפיל כוח לכוחות הסדירים שתופסים קו בגזרה.

"אנחנו רואים את חיזבאללה משתנה ומתפתח, ועושים זאת בהתאם", מספר סא"ל בני מאיר, רע"ן עורף ומיוחדים באוגדה 91, שהקים את היחידה. "הסיירת למעשה תספק את התגובה הראשונית שנייצר על בסיס מודיעין, או על בסיס אירוע מתפרץ".

"דבורה" מונה כמה פלגות, כאשר לכל חטמ"ר פלגה שמתמחה במרחב הספציפי. קלף הג'וקר מאוד מובהק - הלוחמים הם תושבי הצפון, יוצאי יחידות מיוחדות, שמכירים את הנתיבים והצירים, האנשים והשטח בצורה מאוד קרובה ואישית.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

"הם ממש מגנים על הבית", מדגיש סא"ל מאיר, ומספר שגם את הבגרות האישית והניסיון הרב שלהם כלוחמים אפשר למנות כיתרון יחסי.

כמובן שהמילואימניקים עברו מיוני ירי וכושר, בנוסף למבחנים עיוניים, לצד הכשרה שכוללת "קומנדו גלילי", שטח סבוך, וכלים שעוזרים להם להתמודד עם אזורים מאוכלסים: "זה ממש כמו להקפיץ פלוגה של מגלן. הם עוברים הכול - ממסעות עם אלונקות, עד ניווטים ופשיטות".

הסיירת החדשה נמצאת בעיצומה של תקופת אימוני הקמה, וממש עכשיו מתחילה להיות מבצעית ולפעול בגזרה. "אלה לוחמים ערכיים, חזקים ובכושר", מספר הרע"ן, "זו נבחרת מרשימה שמשתמשת באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, כמו M4 ורובי צלפים. אני מאמין שכבר בעתיד הקרוב נראה את התוספת הדרמטית ש'דבורה' מוסיפה לגזרה".

היחידה, כפי שמגלה סא"ל מאיר, נקראת על שמה של דבורה דרכלר ז"ל, ההרוגה הראשונה בקרב תל חי ב-1920: "מבחינתי, זה לתת כבוד גדול לאישה האמיצה שלקחה על גבה את הקרב".

"המוטיבציה ענקית כי הם מבינים את החשיבות, עד כדי כך שאנחנו ב-"over booked" - אין כבר מקום בסיירת", מסכם הרע"ן בשביעות רצון, "בסוף, בכל יישוב יודעים שיש להם לוחם "מבית" ביחידת 'דבורה'".