בטון
בטוןצילום: Shutterstock

שיקום בטון הוא תהליך שנעשה כאשר מתגלים נזקים או בעיות שונות בבטון המבנה, ובאים לידי ביטוי כסדקים, חלודה או התפוררות. מצב זה עלול להיות מסוכן במידה והוא לא מטופל, ומשפיע על יציבותו ועמידותו של המבנה כולו.

הגורמים לבעיות שונות בבטון יכולים להיות מגוונים: פגעי מזג אוויר כגון שיטפונות, מצבים של רעידת אדמה, שריפה שפרצה או פגיעה משמעותית במבנה, עומס יתר במבנה לעומת כושר נשיאתו ועוד.

שיקום בטון הוא תהליך שיכול להיות ארוך, והחומרים שבהם משתמשים על מנת לבצע אותו משתנים בהתאם לנסיבות ולמצב המבנה.

הנה כמה דברים שכדאי לדעת על שיקומי בטון:

שיקום במסגרת פרוייקטים

שיקומי בטון הם הליך שניתן לראותו מתבצע במסגרת פרוייקטים שונים, כמו שיפוץ מעטפת בנייני מגורים ישנים, פרוייקטי תמ"א 38, פרוייקטים של שימור מבנים, הרחבת תשתיות לצורך מגורים ועוד. בנוסף, משמש שיקום הבטון כחלק מתהליך הגנה על המבנה מפני רעידות אדמה – מבנה שאינו מחוזק דיו עלול להיפגע משמעותית ממבנה שעבר שיקום.

מוצרי שיקום בטון

קיימים בתחום הבניה מספר רב של חומרים ומוצרים שונים לתיקון פגמים ושיקומי בטון. אחד המומלצים בתחום זה הוא 'ריפרקריט 305' של חברת בי ג'י בונד (BG Bond) – המוצר משמש לתיקוני סגרגציה בבטון, הגנה על ברזל חשוף, סגירת חורים בתבניות, שיחזור בטון ועוד. המוצר מורכב מטיט צמנטי מהיר התקשות ומכיל צמנט פורטלנד, אגרגטים ומוספים פולימריים. היתרונות הבולטים שלו הם תכונת ההתקשות המהירה שלו, העובדה שאינו מתכווץ – ויחד עם זאת אטום למים. עוד יתרון חשוב נוסף הוא יכולת ההידבקות החזקה שלו לברזל ולבטון.

חומרים נוספים המשמשים לשיקומי בטון הם דבק אפוקסי, גראוט צמנטי וסוגים נוספים של מוצרי טיט צמנטי המשמשים למילוי חורים ותיקוני סגרגציה.

שיקום הבטון - כבר בבניה

בניגוד לסגנון הבניה בעבר, כיום ישנם תקנים מחמירים לבניה, לפיהם יש לעטוף את הברזל בשכבת בטון עם עובי של לפחות 5 ס"מ. לכן חשוב לבקש מהקבלן הקפדה על תקנים אלו, שמשמעותם היא שימוש בחומרי שיקום בטון כבר בשלבי הבניה: חיזוק קונסטרוקציית המבנה, הנחת שכבת בטון עבה מספיק, תיקון פגיעות שונות שמתרחשות לעיתים בבטון בעת הבניה וכן מריחת שכבת ציפוי (אפוקסי לדוגמא) ולאחריו איטום.

עדיף להשקיע באנשי מקצוע מומחים

קבלנים לא מורשים, אנשי מקצוע בינוניים או כאלו שאינם מומחים בתחום שיקומי הבטון עלולים להביא לנזקים רבים במבנה. לא חסרים סיפורים על אנשי מקצוע כאלו ואחרים שהשתמשו בחומרי איטום לברזל במקום בטון במחשבה שהשיקום יהיה חזק יותר כך, או טעויות שונות שנעשו בניסיון לחסוך בחומרי שיקום בטון קרים. החיסכון אמנם פועל בטווח הקצר – אך הנזק שנעשה יצריך עלויות תיקון ושיקום גבוהות הרבה יותר.

לכן, חשוב לא להתפשר על מציאת אנשי מקצוע מומחים. חפשו בעל מקצוע "עם קבלות" – כזה שיש לו ניסיון רב שנים בתחום שיקומי הבטון ומוניטין. בדקו עם מכרים ודיירים שביצעו הליך כזה המלצות לאיש מקצוע שביצע עבודה עם תוצאות טובות והבטיחו שיקום איכותי למבנה שלכם.

שיקום קירות חיצוניים – גם לצורך אסתטי

שיקום הבטון החיצוני של המבנה אמנם חשוב מאוד לשם שימורו ועמידותו של המבנה – אך לא פחות חשוב מכך, השיקום מאפשר לשקם מראה חיצוני בלוי ומיושן של הקירות החיצוניים ומעניק לו מראה חדש, אסתטי ויפה.

בטרם השיקום החיצוני, יש לסרוק את המבנה – את הסדקים, נקודות חולשה, גבשושיות בבטון והתפוררויות אם קיימות. בעת השיקום ניתן להגיע גם לגבהים באמצעות מנופים או מתקני הרמה מיוחדים.

לאחר השיקום והייבוש, ניתן להשלים את הפעולה על מנת לקבל גימור אסתטי ונעים לעין עם צבע לקירות חוץ. מוצר מומלץ בתחום זה הוא שליכט צבעוני גמיש של חברת בי ג'י פיינט (BG Paint) – שמאפשר צביעה איכותית ועמידה מאוד על גבי קירות חיצוניים, תוך הגנה מנזקי שמש ומזג אוויר יחד עם גוונים וסגנונות צבע שונים לבחירה.

לסיכום

אם שמתם לב לשינויים במבנה בו אתם מתגוררים, בבניין או בבית פרטי – סדקים, גבשושיות או שקעים, התפוררות או סימנים שונים – מומלץ לא להמתין ולהתחיל לטפל בבעיה בהקדם, על מנת למנוע את החמרתה. התייעצו עם בעלי מקצוע מומחים בתחום שיקומי הבטון וקבלו הצעות מחיר בהתאם לתקציב שלכם. וזכרו – עדיף להשקיע בתשלום לבעל מקצוע טוב מאשר להתאכזב מעבודה גרועה, שבסופו של דבר עלויות התיקון שלה תהיינה גבוהות אף יותר. בהצלחה!