מוח, זיכרון
מוח, זיכרוןistock

בשנים האחרונות, עולם סדנאות הניהול זוכה לעדנה מחודשת. מגוון חדש של קורסים וסדנאות מרתקות למנהלים צצים על פני השטח, סדנאות ייחודיות שעוסקות בחשיבה המצאתית, חשיבה יצירתית שמעניקות עומק חדש ותפיסות חדשות ומרעננות לכל הקשור בעולם הניהול.

(למידע נוסף על סדנאות למנהלים)

למעשה למאמר הזה הייתי שמחה לקרוא "השפע והקסם שמתרחש כשעולמות הניהול פגשו את היצירתיות" כי עד שאנחנו לא נחשפים למתודות של חשיבה יצירתית, מאמצים ומסגלים לעצמינו הרגלים שישמרו ויפתחו את היצירתיות שטבועה בכל אחד מאיתנו – עד אז נמשיך לחיות בתוך מסגרת קבועה מבלי למצות את הפוטנציאל העצום הקיים בכל אחד ואחת מאיתנו.

במאמר הזה ביקשנו להבין מהן האפשרויות העומדות לרשותנו בפיתוח יצירתיות בעבודה. לשם כך נועצנו בלירון פורת, מובילה סדנאות למנהלים ומנהלים בכירים בכל הקשור למנהיגות, חשיבה אחרת וחשיבה יצירתית.

ונתחיל בשאלה אל לירון, האם ניתן לפתח חשיבה יצירתית? שהרי פעמים אנחנו שומעים את המשפט "אין לו/ה את זה, אין מה לעשות"

"אז זהו שיש מה לעשות, והרבה. הכרת מתודות ודרכי פעולה מתוך יצירתיות מאפשרת לנו להיות מנהלים טובים יותר, מובילים יותר וחכמים יותר עם פתרונות לא שגרתיים לאתגרים פשוטים ומורכבים כאחד" אומרת לנו לירון פורת.

יכולה לתת לנו טעימה לשיטות, מתודות לפיתוח פתרונות יצירתיים?

"בהחלט, אז אני אחסוך את ההסבר על ההבדל בין brain storming לבין brain writing שהרי זה הבסיס לפיתוח וקבלה של רעיונות משוגעים ככל שיהיו אבל בהחלט פותחים את המחשבה.

אז הנה 5 טיפים ודרכים שבהם נוכל לחשוב גבוה יותר, רחוק יותר ובטח יצירתי יותר:

לשוטט, כן כמו שזה נשמע, לשוטט ברשת. ככל שנקרא על נושאים שאינם קשורים לתחום ההתמחות שלנו למשל כדוגמה "איך מייצבים אסדת נפט" או כל מיני נושאים שאינם קשורים לעולמות שלנו – כך המח שלנו יהיה פעיל יותר, עירני יותר והרעיונות שספגנו במהלך השיטוט באינטרנט ככל הנראה יספקו לנו פתרונות כשנדרש להם בעולמות התוכן שלנו גם שבועות אחרי.

למעשה מחקרים מעידים ששיטוט ברחבי הרשת הם אחד מהדברים שמעוררים יצירתיות.

להיות ב RELAX. כשאנחנו רגועים אנחנו הרבה יותר יצירתיים ומאפשרים למח שלנו לבצע הקשרים והיקשים כך שלא סתם אומרים שהרעיונות הכי טובים מגיעים בשירותים או במקלחת. אחד מהרעיונות שמתבסס על העובדה שהמח שלנו יצירתי יותר בזמן שאנחנו רגועים ולא במתח הוא לשמור מחברת ועיפרון ליד הכוננית בחדר השינה. למה? כי המח שלנו לא מפסיק לעבוד והרבה רעיונות טובים מתהווים בזמן שאנחנו ברגיעה / במהלך השינה ועל מנת לזכור אותם, כדאי שיהיה משהו זמין גם לכתוב אותם ברגעים של התעוררות רגעית. סגלו לעצמכם חשיבה חיובית ואופטימיות.

ככל שנהיה פחות ביקורתיים ושיפוטיים כלפי עצמינו ואחרים כך נצליח להנגיש יותר רעיונות יצירתיים לפתחינו. מודל בתחום הפסיכולוגיה אשר פותח על ידי ברברה פרדריקסון מעיד על כך שדרך התנסויות עם רגשות חיוביים, אנשים הופכים להיות יותר יצירתיים, בעלי ידע וגמישים. תגבילו את עצמכם. יש רעיון מסוים, תוסיפו לו מגבלה נוספת. כשאנחנו מוסיפים מגבלות למצב קיים אנחנו גורמים למח שלנו להתאמץ יותר ולמצוא פתרונות יצירתיים יותר.

תרגיל מוכר וידוע הוא לנסות להשלים עיגול מצויר על דף למשהו גדול יותר (בדר"כ התמונה תהיה בנאלית ושגרתית) ואילו היינו נדרשים להשלים ציור של עיגול עם 2 קווים מלמעלה – האתגר היה מוציא מאיתנו הרבה יותר הגיגים, מחשבות, קישורי מחשבה.

ככל שנאמץ בחינה ביקורתית של כל רעיון, ננסה למצוא לו חלופות "שאינן הגיוניות" כך הפתרונות שייבחרו יהיו יצירתיים יותר. לשיטה הזו קוראים "איפכא מסתברא" ולמעשה אומצה בגאון ע"י אגף המודיעין של צה"ל שהקים יחידת "איפכא מסתברא" באמ"ן שתפקידה להציע דווקא את האפשרויות הבלתי סבירות ולהציע הערכות מודיעיניות חלופיות לאלו הקיימות.

מה שקראתם כאן הוא קצה המזלג מהקורס שלירון פורת מציעה למנהלים ומנהלים בכירים על מנת להתמודד עם אתגרי הניהול החדשים בשיטות לא קונבנציונאליות וחשיבה יצירתית.

כמו שתחום הכלכלה ההתנהגותית נכנסת אט אט לעולמות התוכן הניהוליים כך נתחיל לראות עוד עולמות תוכן משיקים לעולם הניהולי.

המון המון בהצלחה באתגרים הבאים ו"אל תשכחו להיות שמחים", מוסיפה לירון בחיוך.