גירושין
גירושיןצילום: FREEPIK

הליך גירושין הוא ללא ספק משבר גדול עבור בני הזוג שהפכו להיות עתה "הצדדים". גם אם המצב אופטימלי, הווה אומר שני הצדדים מעוניינים בגירושין, מדובר בהליך מורכב, כואב, אשר דורש תעצומות נפש וכוחות רבים.

במידה ובני הזוג מחליטים להתגרש בזמן היריון, הרי שהקושי גדול יותר, וחשוב להתייחס למספר דגשים בהליך, בהקשר להיריון, ואין זה משנה אם מדובר בהיריון ראשון, שני או חמישי. המלצות לגירושין קלים יותר בתקופת ההיריון, בכתבה שלפניכם.

כיצד מתייחס בית הדין הרבני לפתיחת תיק גירושין בתקופת היריון?

שלום בית הוא מושג אשר חקוק במהותו של בית הדין הרבני. ברוב המקרים ינסו דייני בית הדין הרבני, לבדוק אפשרות לשלום בית, לפני ההחלטה על הגירושין.

חשוב לציין כי כל זוג אשר נישא כדת משה וישראל, כלומר בחופה וקידושין עם רב, יהא עליו לפנות לבית הדין הרבני על מנת להתגרש, זהו המוסד הפורמלי אשר אחראי על הגירושין, ומתפקד כבית משפט לכל דבר.

אם במצב רגיל, בית הדין הרבני שם לנגד עיניו את הניסיון הרב להגיע לשלום בית בין הצדדים, הרי כי במצב של היריון, מצב מורכב יותר, בהחלט ייעשה ניסיון רציני יותר לשלום בית מצד בית הדין הרבני.

זאת ועוד, במרבית המקרים יבקש בית הדין הרבני מהצדדים לדחות את הליך הגירושין עד לאחר הלידה, אף על פי כי אין מניעה הלכתית כלשהי למתן גט בעת היריון.

מדוע בית הדין הרבני ימליץ ברוב המקרים על דחיית פתיחת תיק גירושין לאחרי הלידה? מתוך ההנחה כי תקופת ההיריון עשויה לקרב בין בני הזוג ולבטל את רצונם להתגרש.

אם בכל מקרה הצדדים מעוניינים להתקדם עם ההליך כעת ולא להמתין לסיום תקופת ההיריון, חשוב לציין כי מומלץ לפנות לבית הדין הרבני עם הסכם גירושין, כלומר גירושין בהסכמה, על מנת לא להתעכב עם פתיחת תיק גירושין. כאשר מוגשת בקשה חד צדדית, יש סיכוי למעלה מסביר, כי היא תידחה לאחרי הלידה.

באילו מקרים בית הדין הרבני יתמוך בפתיחת תיק גירושין ללא דחייה?

אומנם בית הדין הרבני דוגל בשלום בית, אך לא בכל מחיר. אישה שמבקשת לפתוח בהליך גירושין מבעלה, תקבל את תמיכת בית הדין הרבני כשהיא בהיריון באם מדובר במקרה של:

1. אלימות מתמשכת.

2. התעללות.

3. התמכרות של הבעל.

4. אי יכולתו של הבעל לפרנס אותה ועוד.

במקרה כזה, בית הדין הרבני יפעל ברוב המקרים להליך גירושין שיגיע לתומו עד הלידה.

חשיבות ביצוע ההליך על מי מנוחות

דגש נוסף שחשוב לקחת בחשבון כאשר מדובר על הליך גירושים כאשר האישה בהריון, הוא החשיבות של ביצוע ההליך על מי מנוחות, בנועם, וברוגע. כיצד עושים זאת? זוכרים שטובתו של הילד מעל הכל, ומקפידים לשוחח על הכל, כולל הוצאות רפואיות של בדיקות במהלך ההיריון.

אם במקרים אחרים, אפשר לומר בזהירות מה, כי אין הבעל אחראי לרגשותיה של פרודתו, הרי שבמקרה בו האישה בהיריון, חשוב מאוד ששני הצדדים ישמרו על רוגע, למרות הקושי בסיטואציה.

גירושין בהסכמה

על מנת לעבור את ההליך על הצד הטוב ביותר, בכלל ובתקופת היריון בפרט, ההמלצה שלנו היא להימנע מכל סאגה משפטית ולהשתדל לשמור על ערוץ תקשורת פתוח. הווה אומר, הסכמה משותפת על התחומים שעומדים ביניהם: רכוש, משמורת ילדים, מזונות ועוד.

גם אם מדובר בילד ראשון עליו יש "להסכים" ולדון, וגם אם מדובר בילד שני או שלישי, חשוב להבין כי מדובר במצב מורכב מאוד לשני הצדדים, והשאיפה היא לערוך הסכם גירושין הוגן לשני הצדדים.

חשוב להוסיף כי על פי חוק, ישנה חובה לצדדים לקיים ישיבות גישור ביניהם, לאחר פתיחת תיק גירושין וטרם הגשת תביעת הגירושין, על מנת למצות את הפוטנציאל של גירושין הוגנים ושקטים לשני הצדדים.

רק במידה והליך הגישור לא צלח, הצדדים יכולים להמשיך לתביעה משפטית, אך אנו בהחלט ממליצים, במיוחד בתקופת היריון, להימנע ממאבקים משפטיים אשר סוחטים את הכוח לשני הצדדים, ולעשות את המקסימום על מנת להתגרש באופן מכבד, ולזכור כי אומנם הקשר הזוגי הסתיים, אך שני הצדדים יהיו הורים של הילד שייוולד.