כפיר רכבת קלה ירושלים
כפיר רכבת קלה ירושלים צילום: אריאל זנברג

הצלחה מסחררת לפיילוט שירות רכבות הלילה של הרכבת הקלה בירושלים: מ־12 ביוני ועד 28 באוגוסט התקיים פיילוט שירות לילה ניסיוני של הרכבת הקלה עד לשעה שתיים בלילה. הרכבות פעלו בתדירות של כ־20 דקות לאורך מסלול הקו האדום, בין פסגת זאב להר הרצל וחזור. גם אבטחת הרכבת הקלה נמשכה לאורך כל שעות הארכת הפעילות. גולת הכותרת: אלפי ירושלמים ומבלים השתמשו בשירות.

"אם עד עכשיו בכל יום ובפרט ביום חמישי הרכבות פעלו רק עד חצות, החל מסוף יוני פעלה הרכבת עד השעה שלוש בלילה, כאשר בשתיים ורבע החלה הרכבת האחרונה את מסלולה", מספר אורן כהן, מנכ"ל חברת כפיר. "אם בשבועיים הראשונים נסעו ברכבת הקלה לאחר חצות רק כ־2,600 נוסעים, בסוף אוגוסט המספר כבר התקרב לכ־5,000 נוסעים. מדובר בהצלחה אדירה לשירות. אני לא חושב שהייתה הערכה שהביקוש לנסיעות לילה מאוחרות יהיה כל כך גדול. אני עצמי לא ידעתי שיש כל כך הרבה בליינים ברחבי העיר".

הפעלת שירות רכבות הלילה באה כתוצאה מביקוש מהשטח. "באפריל השנה התחלנו להפעיל את הקו הקיים של הרכבת הקלה אשר אורכו כ־14 קילומטרים", מספר כהן. "למעשה, הדגש שלנו הוא שיפור השירות, לשים את הנוסעים במקום הראשון ולהיות קשובים לצרכיהם. בתוך כך יזמנו וקיימנו מפגשים של שולחן עגול עם נוסעים ברכבת, להקשיב להצעות לשיפור. בפועל, אחת הבקשות המרכזיות של הציבור ושל ראש עיריית ירושלים הייתה קידום שירות לילה בימי חמישי. זו משימה שמבחינה תפעולית היא לא כל כך פשוטה, ולא בכדי שנים רבות יוזמה זו לא יצאה לפועל. יחד עם זאת, ברגע שהבנו את החשיבות לעיר ולנוסעים, התחלנו לספק את השירות".

אכיפה רגישה ומכבדת

תחום נוסף שבו חברת כפיר, מפעילת הרכבת הקלה, הגדירה בו יעד הוא האכיפה ברכבת הקלה בגין עלייה ללא כרטיס או נסיעה עם כרטיס שלא תוקף. "בתחום האכיפה אנחנו מקבלים פידבקים חיוביים", מספר כהן. "מצד אחד אנחנו אוכפים בצורה מאוד מאוד קפדנית, כדי לוודא שכולם מתקפים את הכרטיסים שלהם, ומי שלא - נוהגים בו בהתאם. ומצד שני אנחנו מקפידים על סגנון מכבד ורגיש. הפקחים מוכשרים לפנות לאנשים בנימוס, באופן אנושי ומתחשב ולא חס וחלילה אגרסיבי או יהיר". כהן מדגיש שדינו של אדם שלא מתקף את הכרטיס הוא כמו דינו של מי שמעלים מס. "הכסף מהתיקוף לא מגיע אלינו אלא לקופת המדינה. מי שלא מתקף הוא כמו אזרח שלא משלם מיסים, זה פוגע בכל אזרחי המדינה ובכל הנוסעים האחרים".

מתי יתקיים תשלום באפליקציה ולא רק בכרטיס?

"כחלק משיפור השירות לנוסע קיבלנו פניות רבות מנוסעים שחסרה להם האפשרות לתשלום דרך האפליקציה", מספר כהן. "קיבלנו לידינו לפני כמה חודשים את הקו ללא האפשרות להשתמש באפליקציה כדי לשלם, אך מהר מאוד התארגנו כדי להשלים את ההיערכות הטכנולוגית ורכשנו ציוד ואמצעי בקרה חדשים שיאפשרו תשלום באמצעות אפליקציות. אני שמח לבשר שתקופה קצרה לאחר החגים תיפתח האפשרות לתשלום באמצעות אפליקציות התשלום של התחבורה הציבורית".

מבחינת חברת כפיר גולת הכותרת היא לא רק הפעלת הקו הקיים ותחזוקתו, אלא הרחבת מערך הרכבת הקלה בירושלים, כאשר העבודות המתבצעות בימים אלו כוללות הנחת המסילות בהארכות הקו האדום: מדרום יוארך הקו הקיים מתחנת הר הרצל ועד למרכז הרפואי הדסה עין כרם ויכלול שבע תחנות חדשות. מצפון יוארך הקו הקיים משדרות משה דיין בפסגת זאב ועד לשכונת נווה יעקב ויכלול ארבע תחנות חדשות. "התרומה לעיר ירושלים בבניית הקווים החדשים היא אדירה ונוגעת בהיבטים רבים של איכות החיים", מסביר כהן. "ראשית כול, יעמוד לרשות התושבים אמצעי תחבורה נוח, אמין, שקט ולא מזהם בכלל. כאשר נוסע משתמש ברכבת הקלה הוא יודע בסבירות מאוד גבוהה בדיוק מתי הוא ייצא ומתי יגיע ליעד. זהו יתרון אחד. אך היתרון השני והלא פחות חשוב הוא שדרוג באיכות החיים. בשכונות שבהן הרכבת הקלה נוסעת רואים הרבה פחות עומס, רעש וזיהום".

התוצאה ברורה: ירושלים היא העיר המובילה בישראל בתחום הסעת ההמונים. "ירושלים הייתה העיר הראשונה בארץ להביא את בשורת הרכבת הקלה, וירושלים גם תהיה העיר הראשונה בארץ להציג רשת של קווי רכבת קלה שמגיעה למספר גדול מאוד של שכונות מגורים ואזורי תעסוקה מרכזיים, כמו הסטנדרט הנהוג בהרבה ערים מרכזיות ברחבי העולם".

שירות משלים

לצד כל השדרוגים הקיימים, נראה שעדיין לא יתייתר תפקידו של האוטובוס. "רכבת ואוטובוסים הם שירותים משלימים. גם בערים הכי מתקדמות בעולם בהסעת המונים האוטובוסים הם חלק מהמערך התחבורתי והם שירות משלים לרכבת הקלה. לרוב כשמתחיל לפעול קו חדש של רכבת קלה מבצעים התאמה של שירות האוטובוסים, ואני מעריך שכך ייעשה גם על ידי משרד התחבורה ועיריית ירושלים בבוא העת".

כמה משמעותית ההפחתה בזיהום אוויר?

"הרכבת הקלה היא בעלת הנעה חשמלית ולכן היא גם מאוד שקטה. בנוגע להשפעה על זיהום האוויר ניתן לראות נתונים של רחוב יפו מהעשור האחרון. אם בעבר רחוב יפו היה עם רמות זיהום אוויר מהגבוהות בארץ, וכולנו ראינו את התמונות של רחוב יפו העמוס והמפויח, כעת מדובר באחד הרחובות הנעימים ביותר בארץ עם ירידה דרמטית ברמת זיהום האוויר".

ומה לגבי החניונים ליד התחנות החדשות?

"חברת כפיר כזכיין של הרכבת הקלה אינה אחראית לנושא החניונים", מדגיש כהן. "עיריית ירושלים באמצעות צוות תוכנית אב לתחבורה משקיעה מאמצים רבים ביצירת מענה תחבורתי שלם שיאפשר חנייה בסמוך לתוואי הרכבת הקלה. כך לדוגמה העירייה מובילה בנייה של שני חניוני ענק על תוואי הרכבת - בגבעת המבתר ובמחלף בייט. חשוב לציין שעיריית ירושלים בכלל משקיעה מאמצים אדירים במימוש החזון התחבורתי של העיר. כל עבודות התשתית המקדימות לפינוי תוואי הרכבת הקלה, כפי שמבוצעות כיום לדוגמה ברחוב בר אילן ובאזור צומת פת, מובלות על ידי עיריית ירושלים. חברת כפיר נכנסת לעבודות אחרי שהעירייה משלימה את עבודות התשתית ומפנה את תוואי הרכבת הקלה להנחת המסילות. היכולת שלנו להצליח בבניית הקווים החדשים היא פועל יוצא של עבודות התשתית המקדימות שהם מובילים".

שותפות תפעול חזקה

כאמור, החל מיום שישי, 16 באפריל השנה, אחרי עשור שבו חברת סיטיפס הפעילה את הרכבת הקלה בירושלים, תפעול המערך עבר לחברה החדשה כפיר שזכתה במכרז שפרסמה המדינה. חברת כפיר היא בשותפות של החברות שפיר הנדסה וכאף הספרדית. "שפיר היא חברת התשתיות המובילה בישראל, ובעלת ניסיון עשיר בתחום התחבורה, והיא מוכרת לכולנו מכביש 6 צפון ומהנתיב המהיר לתל אביב, וביחד איתה חברת כאף, שהיא חברת רכבות ספרדית ותיקה עם ניסיון רב בבנייה והפעלה של רכבות קלות בחמש יבשות שונות ברחבי העולם. החיבור של שתי החברות יוצר שותפות מאוד מאוד חזקה".

גזירת הסרט להארכות של הקו האדום צפויה להתקיים בשנת 2023, "ואחר כך צפויה הפתיחה של הקו הירוק, שייפתח באופן הדרגתי מקטע אחר מקטע". כהן מרחיב על עבודות ההקמה של הקווים החדשים. "הבנייה של הקווים החדשים היא בשורה אדירה שמביאה את הרכבת הקלה לעוד מספר רב של שכונות ומרכזים ירושלמיים. אם בהארכות הקו האדום הרכבת הקלה תגיע לבית החולים הדסה ולשכונות קריית היובל ונווה יעקב, הרי שבקו הירוק מדובר על כ־20 קילומטרים של מסילות חדשות שיביאו את הרכבת הקלה לקמפוסים של האוניברסיטה העברית בהר הצופים ובגבעת רם ולשכונות כמו גבעת מרדכי, הקטמונים, מלחה, גילה, קריית משה וגבעת שאול. מאידך, כאשר מקימים תשתית חדשה הדבר כרוך בלא מעט הפרעות ושיבושים. במהלך הבנייה משנים הסדרי תנועה, מצמצמים נתיבי נסיעה - אין מה לעשות, הדבר בלתי נמנע".

ואיך התושבים מגיבים?

"במקומות שבהם אנחנו נכנסים לעבודות אנחנו מודיעים על כך מראש והתושבים מגיבים בחיוב. יותר מכך, יש שכונות שבהן עדיין לא התחילו עבודות ההקמה ותושבים שואלים אותנו: מתי אתם מתחילים אצלנו? בזכות הקו הקיים התושבים מבינים את הערך והתרומה שהרכבת הקלה תביא לשכונה ולקהילה שלהם".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו