"המטרה שלנו היא להקדים את האויב"
"המטרה שלנו היא להקדים את האויב"צילום: דובר צה"ל

כשמטיילים במסדרונות הלבנים של החטיבה הטכנולוגית ליבשה, קשה לדמיין שממש כאן, בחדר האחרון בקומה, נמצאת מעבדת רובוטים, שתסייע להכריע את המערכה הבאה.

"במעבדה עובדים על פיתוח טכנולוגיות מתקדמות בתחום הרובוטיקה והאוטונומיה ועל פרויקטים מיוחדים עבור זרוע היבשה בפרט, ועבור מערכת הביטחון בכלל״, מסביר רס"ן ולדימיר וקולין, מוקד ידע וראש תחום רובוטיקה ואוטונומיה בחטיבה הטכנולוגית ליבשה. "הייחודיות שלנו היא שאנחנו מסוגלים לפעול ולתת מענה זריז ויעיל לצרכים מבצעיים ספציפיים, ולחסוך לצה"ל סכומי כסף עצומים על פיתוח ורכש בתעשייה הביטחונית".

"כך למשל״, ממשיך אותו סגן רזיק אברמוב, מפקד מעבדת האינטגרציה, "מח"ט שריון העלה צורך במטרות רובוטיות נעות לשימוש באימונים, כדי לדמות בצורה מיטבית שדה קרב. תוך פחות מ-24 שעות כבר היה מודל ראשוני מוכן, ושבועיים אחר כך היה תוצר סופי שמוכן לייצור המוני על פי צורך".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

"מעבר לכך, היעד המרכזי שלנו הוא להקדים את האויב בהיבט הטכנולוגיה החדשנית והמתקדמת שתאפשר אוטונומיה בשדה הקרב", מוסיף רס"ן וקולין, "אנחנו כל הזמן עם יד על הדופק. גם אחרי שמסיימים לפתח רובוט, ממשיכים לעבוד עליו ולפתח שכבות טכנולוגיות ויכולות נוספות בהתאם לצרכים המבצעיים שעולים מהשטח״.

דוגמה לכך הוא רובוט ה"יגואר" אשר פותח בהובלה של תחום רובוטיקה בחט״ל, ותוך שנה נכנס לשימוש מבצעי בגבול עזה במסגרת פרויקט 'גבול חכם וקטלני'. במסגרתו, רובוט אוטונומי מאבטח את גדר המערכת באפקטיביות ועם מינימום חיכוך של לוחמי צה״ל עם האויב.

בסיומו של פיתוח של רובוט חדש, מעבירים אותו לחדר הצמוד - מעבדת הסימולציה. תפקידה לפתח כלי סימולטיבי ממוחשב שמאפשר לבדוק את התפקוד של הרובוט בכל התרחישים המבצעיים שיפגוש בשטח.

"במקום לקחת אותו לחודשיים של למידה בשטח, תוך שבוע מול המחשב הוא כבר מכיר את כל המצבים", מסביר סרן עומר גרינוולד, ראש צוות הסימולציה במעבדה, "יש מעצבים שתפקידם ליצור סביבות מציאותיות כדי להריץ אותו במצבי אמת ותרגילים, ולבדוק איך הרובוט מתפקד, מבלי לצאת מהמשרד. התשתית הטכנולוגית הזו מאפשרת לנו להיות יעילים בזמן ובכסף".

חיילי המעבדה, שאמונים על כלל הפיתוחים בה, הם מהנדסים, עתודאים וחיילים עם רקע טכני וניסיון בתחומי מכטרוניקה ותוכנה. "תחום הרובוטיקה מחייב הבנה טובה במגוון רחב של תחומים טכנולוגיים, דוגמת מכניקה, אלקטרוניקה, תקשורת, אופטיקה ובקרה, ולכן גם כוח האדם הטכנולוגי במעבדה מאוד מגוון", משתף סגן אברמוב.

מבין המשרתים, יש חיילים וחיילות עולים חדשים, מתנדבים, וחרדים עם רקע טכני וניסיון טכנולוגי בתחומים מגוונים: "הפסיפס האנושי במעבדת הרובוטיקה מתבטא בתרבות הארגונית ובמרקם החברתי הייחודי שיש לנו כאן. אנחנו כל הזמן לומדים אחד מהשני, וזה נותן לנו את היכולת להשתפר כל יום, ומייצר הלכה למעשה את הכוח האמיתי שמביא תוצרים טכנולוגיים ברמה הגבוהה ביותר - והוא האנשים".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל