"אנחנו לא מתנגדים לחוק, אבל ביקשנו זמן להתארגן ולתקן אותו". מכירת כלים חד־פעמיים
"אנחנו לא מתנגדים לחוק, אבל ביקשנו זמן להתארגן ולתקן אותו". מכירת כלים חד־פעמייםללא קרדיט צילום

מי מאיתנו לא זוכר את המחסור בתבניות ביצים ערב הפסח, שהגיע יחד עם בהלת הקורונה והוביל למרדפים הרואיים אחרי הזהב הלבן. קדם לו המחסור בחמאה והמדפים שעמדו ריקים במשך חודשים. בתקופת החגים האחרונה היה זה תורו של החלב להיעלם ממקררי עם ישראל.

אך הפעם, באופן חד־פעמי, מדובר בבהלה מסוג שונה: המפעלים ממשיכים לייצר, המדפים במרכולים מלאים, אך הציבור נוהר בהמוניו לקנות כמויות ענק.

על פי החלטתו של שר האוצר אביגדור ליברמן, החל מהאחד בנובמבר יוחל על כלים חד־פעמיים מס בשיעור של 11 שקלים לקילו. עקב כך ישנה עלייה חדה בביקוש. "בציבור החרדי אנשים קונים עכשיו הרבה חד־פעמי, במיוחד ברשתות הגדולות, שם החד־פעמי ברמות ביקוש מטורפות. הם אוגרים בבית כי הם יודעים שבקרוב הולך להיות להם נזק בכיס", מספר אבי גרינצייג, יועץ תקשורת בעולם החרדי.

"בבית לא חרדי חבילת 50 צלחות יכולה להחזיק כמה חודשים, אבל בבית חרדי חבילת צלחות כזאת נגמרת כל יומיים-שלושה. שישה או שבעה ילדים אוכלים שתיים־שלוש ארוחות ביום פלוס סעודות שבת וכן על זה הדרך – והכול בחד־פעמי. משפחות עם הרבה ילדים ומצב כלכלי בעייתי ירגישו את המיסים של ליברמן הכי חזק בכיס".

למה לא להשתמש במדיח כלים?

"מדיח הוא לא פתרון לציבור החרדי, הן בגלל השבתות והן בגלל שהוא לא ישים במשפחות מרובות ילדים. אי אפשר להפיל את זה על אישה שמגדלת כמה ילדים ויש לה גם קריירה, וגם ככה במשפחה יש עוד מטלות, זה טירוף". גרינצייג מדגיש כי אם באיכות סביבה עסקינן, הציבור החרדי הוא החסכוני ביותר. "בוא לא נשכח שהציבור החרדי הוא אחד מחסכני האנרגיה היותר גדולים שיש. הוא צורך הרבה תחבורה ציבורית ולא צורך כמעט טיסות, שגורמות לנזק הגדול ביותר לאקלים. דווקא בדבר הזה שצריכים אותו בלית ברירה, שם נטפלים אליו ושמים דגש על כל השכבות החלשות. לעשירים אין בעיה להשתמש במדיח, מי שצריך את הסכו"ם החד־פעמי בכמויות גדולות אלו השכבות החלשות. זה פשוט מס לעניים".

ליברמן עושה לחרדים דווקא?

"כן, חד וחלק. רק עכשיו שמענו שהממשלה מוציאה רשת ביטחון לקורונה על סך עשרה מיליארד שקלים נוספים. כמה ירוויחו מהחד־פעמי? כמה מיליונים? יש עוד אלף ואחד סוגי מיסים שאינם ממוקדים בשכבות חלשות ובמשפחות חרדיות. מדובר בהתעללות מבית היוצר של ליברמן. המדינה יכולה להסתדר בלי הכמה שקלים האלה, אלא שהמטרה רק לדפוק, להתעלק ולמצוץ להם את הדם".

יש כאלו שרכשו כמויות גדולות של כלים חד־פעמיים לתקופות ממושכות כדי לא להעניק לליברמן תמונת ניצחון עליהם. כך למשל יעקב ריבלין, עיתונאי 'בקהילה', סיפר בחשבון הטוויטר שלו: "נכנסתי כעת לאתר המשלוחים של שופרסל והזמנתי חד"פ באלפי שקלים. ולא משיקולים של חיסכון - תקציב החד"פ שלי לחודש הוא פחות ממאה ש"ח וכאן שילמתי לשנתיים מראש - אלא כדי לדפוק את המערכת. שבנט והכנופיה לא ירוויחו עליי. כשלחצתי על אישור הזמנה הרגשתי התעלות כמו בשריפת חמץ".

גרינצייג דווקא לא מתרגש מאירועים חד־פעמיים שכאלה. "במישור הפרטי זה יכול להיות נחמד. אבל משפחה גדולה שלרוב אין לה ארון גדול או מחסן ריק מזמינה אולי לחודשיים".

הנזק העיקרי: אירועים וישיבות

אם בבתים יוקר המחייה ייפגע בכמה עשרות או מאות שקלים מדי חודש, הרי שבעולם הישיבות מדובר על סדרי גודל חסרי תקדים. "בציבור החרדי בכללותו יש הרבה אירועים גדולים מאוד. מדובר על שמחות וקידושים בשבתות, כאשר כמובן הישיבות הן גולת הכותרת", אומר משה ויסברג, עורך אתר 'בחדרי חרדים'.

"בישיבות יש ארוחות בוקר, צהריים וערב, כאשר בישיבה הכי קטנה שמונה 150 בחורים מדובר על כמות חד־פעמי גדולה מאוד. אני לא מדבר על ישיבת מיר שמונה כמה אלפים, שבה ללכת ולדאוג למדיחים גדולים ושלוש פעמים ביום לשטוף את הכלים זה מקשה מאוד. החד־פעמי נכנס מאוד חזק כבר שני עשורים, הישיבות קונות בסטוקים גדולים מדי חודש, כי מדובר במצרך שנגמר מהר מאוד. קל מאוד לפנות שולחן בלי צורך לפנות צלחות, סכו"ם וכוסות, הכול תוך שנייה לפח. אצל הציבור החרדי מדובר במוצר צריכה יותר מבסיסי. בטוח שמישהו שמכיר את הציבור החרדי ייעץ לליברמן את הדבר הזה, אין ספק בעניין. לא סתם הוא נגע פה בנקודה רגישה".

מאז שהצו נחתם, בישיבות ובארגוני החסד נכנסו לכוננות. "צריך להבין שבציבור החרדי חוץ מצרכניות ומכולות יש מכירה קהילתית־שכונתית שמזמינים בטלפון. מדובר על מכירות בסטוקים בזול כדי להקל על אברכים ומשפחות ברוכות ילדים. במכירות אלו תפסו את עצמם כדי להקדים תרופה למכה והזמינו כמויות אסטרונומיות. למשל, בבית המדרש הגדול בקריית בעלז בירושלים יש קפה 24 שעות ביממה. כוסות חד־פעמיות נגמרות שם בקצב מסחרר, ובשל כך הזמין השמש הרב אהרן קלמן פריד כמות ענק של כוסות חד־פעמיות. בפועל הגיעו בקושי שישה משטחים בעקבות המחסור".

ויסברג פרסם לאחרונה בחשבון הטוויטר שלו תיעודים רבים כמו מישיבת אורייתא וקהילת בית שמש שרכשו סטוקים ענקיים של כלים חד־פעמיים לפני עליית המחירים. "גזירות ליברמן תשפ"ב: בישיבת אור ישראל נערכים להעלאת מחירי החד־פעמי ומקדימים תרופה למכה. היום הגיעה כמות ראשונה של 11 משטחי חד־פעמי לחצי שנה ובימים הקרובים יגיעו עוד", כתב ויסברג באחד התיעודים. בתגובה לפרסום שלו, שר האוצר אביגדור ליברמן לעג לציבור החרדי: "לא שמעתם על מדיח?". התגובה מישיבת אור ישראל לא איחרה לבוא. מנכ"ל ישיבת 'אור ישראל' הרב שמואל טירר אמר: "תגידו לליברמן שלישיבת אור ישראל יש מדיח כלים, אבל אין מי שיפעיל את זה. רק ענף המלונאות זכאי לקבל עובדים זרים. אין מי שישטוף כלים".

טירר הסביר: "תדמיין לעצמך את ישיבת מיר עם 4,000 בחורים, סעודת ליל שבת וסעודת יום שבת - מי ישטוף כל כך הרבה צלחות? חייבים עובדים זרים. תאשר לנו עובדים זרים ממולדובה בשני יורו לשעה שישטפו לנו את הכלים - ונלך על כלי זכוכית. מה האלטרנטיבה האמיתית לישיבות? כלי פלסטיק קבועים. אבל משרד הבריאות לא מאשר לנו להשתמש בכלי פלסטיק קבועים, ומסיבה נורא הגיונית: תדמיין לעצמך בחור שמקבל שניצל עם סכין ומזלג. הוא חותך את השניצל ואז הוא חורץ בצלחת פלסטיק חריץ עמוק, ששם מצטבר הרבה לכלוך וזוהמה. זה יכול לגרום לזיהום מאוד חמור, ולכן משרד הבריאות לא מאפשר לנו להשתמש בכלי פלסטיק".

בינתיים, עד כניסת הצו לתוקף, טורחים ברשתות החרדיות להודיע על עליית המחירים הצפויה בתחילת החודש הקרוב. ברשת 'אושר עד' פרסמו מודעה ובה כתבו: "לקוחות נכבדים, על פי החלטת הממשלה החל מתאריך 1.11 יושת על כלים חד־פעמיים מס בשיעור של 11 שקלים לכל קילו ובהתאם צפויה עליית מחירים חדה, עד כדי הכפלת המחיר הנוכחי". עוד נכתב: "על כן אנו ממליצים לצרכני כלים חד־פעמיים להצטייד מבעוד מועד לפרק זמן ארוך ככל האפשר".

"מס לא פרופורציונלי"

גזירות המיסים של ליברמן על הכלים החד־פעמיים מגיעות דווקא בתקופה שבה יש מחסור עולמי ועליית מחירים. "אנחנו חווים הסתערות משמעותית על החנויות ועלייה של מאות אחוזים בקנייה בימים האחרונים, דווקא בתקופה שבה ישנה בעיה כלל־עולמית, המחירים בעלייה ויש מחסור בסחורות בשוק, בעיקר בטורקיה ובסין", מספר חיים פרידמן, מנכ"ל חברת תבניכל מקבוצת פעמית. "יחד עם זאת, כל החברות מנסות לעמוד בביקושים, אבל זה לא משהו שהכינו אותנו אליו מראש ולכן הגשנו השבוע בג"ץ. המדינה צריכה להשיב בימים הקרובים. אפילו במשרד האוצר הגיבו לנו בלשון הזאת: 'אנחנו ערים לקושי של יבואנים ויצרנים בנושא זה ובוחנים זאת'. הם אמרו זאת כי יש הרבה בעיות בחוק. כך למשל, הם הגדירו עובי של שני מילימטרים, דבר שאינו מוגדר באף מקום. גם לא ברור איך בודקים את ההגדרה ומי בודק. יותר מכך, ההחלטה עלינו ועל השתייה המתוקה נולדה ביחד בלידת תאומים, אבל לשתייה נתנו עד הראשון בינואר 2022 להתארגן ולנו רק שבועיים".

לדברי פרידמן העולם התקדם ואיתו ההכרח בשימוש בכלים חד־פעמיים. "כמה מדינות באירופה החריגו את כוסות הפלסטיק והנייר, כי אין להן תחליף. אדם יבוא לבית חולים עם כוס זכוכית מהבית? תקנה בקבוק זכוכית בתחנת דלק? זה חלק מהקדמה. כששר האוצר מקשה עלינו ואומר 'איך הסתדרו לפני 40 שנה?', אני עונה שלפני 40 שנה הסתדרו רק בחיתולים והיום אף אחד לא מוכן לחזור לכך. כמו כן, לא היו טלפונים וטיסות כמו היום. כל מטוס מזהם כמו חודש של חד־פעמי ובמדינה יש יותר ויותר כלי רכב. אני לא מדבר על כך שאנחנו היום לפי הדו"חות של המשרד לאיכות הסביבה בסך הכול שישה אחוזים מהפסולת הבעייתית ורק אותנו מיסו, מדובר במס לא פרופורציונלי".

פרידמן קובל בעיקר על אחוז המס ועל המהירות שבה התקבלה ההחלטה. "אמרתי למנכ"ל משרד האוצר: יש מיסים שמתחילים בשקל או שני שקלים. עשינו חשבון ויש מוצרים שהייקור שלהם יהיה ביותר מ־170 אחוזים. כך לדוגמה הצלחות הכי פופולריות ברשת הן של 100 יחידות, אותן אנחנו מוכרים ב־9-8 שקלים לקמעונאות. כעת המס עליהן הוא 11 שקלים! ועל זה יש להוסיף מע"מ ורווח, וכך יוצא שהמחיר מתייקר פי שניים או שלושה לצרכן הסופי. אין מידתיות". הוא מדגים בסיפור המעיד על חוסר הרצינות בקבלת ההחלטות: "אחרי שנפגשנו עם מנכ"ל משרד האוצר, האבסורד הכי גדול הוא שהוא ביקש מאיתנו להיפגש עם שלושה ראשי אגפים במשרד איכות הסביבה. הלכנו שישה מנכ"לי חברות גדולות להיפגש איתם ביום שני בשש בערב, והם עשו צחוק מאיתנו, כי למחרת ראינו שהם היו חתומים על הצו בשני בצהריים. הם ישבו ודיברו איתנו ושאלו שאלות, עשו פרצוף של הידברות, אבל הצו כבר היה חתום. לעומת זאת, בחוק שקבע פשל יקדון 30 אגורות לבקבוקים לקח ארבע שנים עד שהוא עבר את הוועדות ועשר שנים עד היישום בפועל. חוק החד־פעמי לא קיים בקושי חודש והממשלה בקושי שלושה חודשים, איך אף אחד לא דיבר איתנו באופן ייזום ורק אחרי שיזמנו עשרות מכתבים הם הואילו לדבר איתנו?!"

החוק החדש, כך נראה, יגרום לפגיעה רוחבית בתחומים רבים, לרבות המגזר הדתי־לאומי, שבו יש לא מעט משפחות מרובות ילדים, ישיבות ומוסדות אשר משתמשים באופן קבוע בכלים חד־פעמיים. "בסוף זה יפגע בכולם, מבתי הקפה ועד הישיבות. מדובר בנזק למדינה. כולנו צורכים חד־פעמי. גם בפלאפל ובשווארמה. המס יעלה את יוקר המחייה. מי ישלם על צה"ל ובתי החולים? אנחנו, משלמי המיסים", אומר פרידמן.

טוענים שמדובר בחוק שנועד לקדם את איכות הסביבה.

"זה לא חוק שתורם לאיכות הסביבה כי מיסו רק את גברת כהן מטבריה וירוחם. לימדו אותי שלוקחים מס קודם מהעשירים ולא מתחילים מהעני. זה לא חוק של איכות הסביבה, זה חוק של מס. אדם נכנס לסופר, קונה לבן, משתמש בו שלוש שניות וזורק לפח. ממה הוא עשוי? פלסטיק. למה הוא יותר טוב מכוס שיהודי שם על השולחן בליל הסדר במשך שש שעות? בחוק האריזות שעבדו עליו עשר שנים הלבן הזה ממוסה ב־35 אגורות לקילו, ואילו פה בחוק מדברים על 11 שקלים לקילו. עוד יותר מכך, אם אכפת לכם איכות הסביבה, למה במדינה היה מפעל אחד למחזור והוא נסגר?! המדינה לא תמכה בו ולא היה שווה לו להחזיק".

מה אתם מציעים?

"אנחנו מייבאים כלים חד־פעמיים מתכלים, טרנד שנכנס חזק ואנחנו בעד. כך למשל יש כלים חד־פעמיים מקנה סוכר ומטילים עליהם מס של 12 אחוזים, למה? לפחות אותם תורידו! אם אתם רוצים לתרום לאיכות הסביבה תורידו את המס עליהם. כמו כן, מחומר שנקרא PLA מכינים כוסות חד־פעמיות ירוקות מתכלות לחלוטין, כך שאין שום סכנה לזיהום סביבתי בעת השלכתן לפח. למה יש מס עליהן? תורידו!". בקרוב מחיר חבילת כוסות נייר יעלה משישה שקלים ל־12 שקלים, ולדברי פרידמן מדובר בעוול. "97 אחוזים מהכוס הם נייר ושלושה אחוזים פלסטיק, אבל הם מיסו את כל ה־100 אחוזים".

אתם חוששים לפרנסה שלכם?

"בהחלט. מדובר על עשרות יבואנים, מאות סיטונאים, אלף חנויות חד־פעמי ועשרות אלפי מכולות שמוכרות כלים חד־פעמיים. מדובר בלפחות 5,000 או 6,000 עובדים במדינת ישראל. אמרנו למנכ"ל משרד האוצר: אתה לא יכול להוריד סכין בלי הכנה. תן חצי שנה להתארגן ולהרגיל את האנשים בהדרגתיות. אולי תבחנו את הנושא עוד שנה, אם גולת הכותרת שמעניינת אתכם היא הצריכה. נוסף לכך, תעלו באופן יותר הדרגתי, שני שקלים זו גם עלייה משמעותית".

פרידמן לא נח לרגע, ומלבד העתירה שהגיש לבג"ץ ביחד עם עוד כמה חברות הוא נפגש עם חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה. "נפגשנו עם כמה ח"כים שטענו שיתמכו בנו בוועדת הכספים כי יש בעייתיות בחוק. חשוב לי לומר: אנחנו לא נגד החוק, יכול להיות שצריך לעשות דברים, אבל לא ביום אחד ולא בצורה כזו אלא בהדרגתיות. תורידו מהכלים המתכלים את המס, תורידו את המס מכוס נייר שאינה מזהמת, תשפצו את החוק".