פסח
פסחצילום: ISTOCK

נהוג בעם ישראל טרם חג הפסח למכור לנכרי את החמץ שבבית בכדי לא לעבור על איסור התורה בל יראה ובל ימצא.

באתר בית חב"ד ניתן לבצע אונליין באתר מאובטח מכירת חמץ באינטרנט בהידור ובקלות. ביחד עם מכירת החמץ נהוג ליתן צדקה עבור מטרות יהדות וחסד.

קמחא דפסחא

באתר פסח של בית חב"ד ניתן אף לקיים מצוות קמחא דפסחא תרומה למשפחות נזקקות טרם הפסח.

מכירת חמץ הוותיקה

ממנים את הרב להיות מורשה לפעול מול הגוי כדי למכור החמץ. המינוי מתבצע בחתימה על כתב הרשאה ונהוג יחד עם חתימה על טופס לבצע פעולת קניין חליפין על ידי הגבהת חפץ או כלי שברשותו של הרב לחילופין ניתן למנות ולבצע הרשאה בדיבור או באינטרנט אונליין

לפני כניסתו של חג הרב מקיים פגישה עם הגוי ומוכר לו את החמץ של כל הקהל הנכרי נותן מקדמה עבור רכישת החמץ ואזי נשאר חוב שבאחריות הגוי לפרוע לאחר הפסח.

לאחר צאת החג נניח שלגוי אין כסף לשלם את ההתחייבות הגדולה שלקח על עצמו ואזי הוא מחזיר למוכרים את החמץ ובכך מבטל את החוב הרב מעל כתפיו.

הבעייתיות בדרך המסורתית

כלל בידינו אדם שמוכר נניח שדה והחבר לא משלם באותו הרגע אלא משאיר חוב ויש חשש שלקונה אין מספיק כסף והמוכר עייל ונפיק אזוזי לחלק משיטות הפוסקים בהלכה לא נעשה קנין והמכירה לא חלה ומבוטלת

פתרון בעיה זו

האדמו"ר הזקן תיקן להעמיד ערב קבלן. יש שני סוגי ערבים ערב רגיל פונים אליו רק במידה וללווה אין כסף לשלם מנגד ערב קבלן חב באחריות במקום הלווה ומתחילה ניגשים אליו לפרוע את החוב ולא לחייב.

משמעות העניין

הנכרי אשר רוכש חמץ טרם כניסת חג פסח לא משאיר חוב לקהל כי יש תשלום מקדמה, ואת יתרת החוב הנכרי משלם לקהל על ידי ערבות של ערב קבלן ומבחינתו סיים את כל התשלום. החוב שקיים כעת כבר לא קשור אליו ישירות אלא למי שמינו להיות ערב.

יתרון ערב קבלן

למכירת חמץ יש תוקף הלכתי ואין בעייתיות של "עייל ונפיק אזוזי"

ההקפדה בקרב חסידי חב"ד

בחב"ד מקפידים מאד על מכירת חמץ באמצעות ערב קבלן.