צמיחה כלכלית
צמיחה כלכליתצילום: SHUTTERSTOCK

ביום אביבי ונחמד בשעת אחר הצהריים נפגשו בבית קפה שני חברי ילדות טובים, הראל ואורי. שניהם היו בני 45, מוכשרים ומצליחים. שניהם התחילו לפני 20 שנים לעבוד באותה חברה עם אותם תנאים.

לשניהם המעסיק פתח קרן השתלמות עם ממוצע הפקדות חודשי של 1000 ש"ח. שניהם החליטו להשקיעלטווח הארוך במסלול מנייתי עם ממוצע תשואות שנתי של 7%. אז איך זה שאחרי 20 שנים להראל יש היום בצבירה 526k ש"ח ולעומתו לאורי יש רק 289k ש"ח? את התשובה תמצאו במאמר שלפניכם.

זוגות צעירים? כנס וירטואלי לזוגות נשואים לבניית החוסן הזוגי - ההשתתפות ללא עלות >>

אז איך התחילו קרנות ההשתלמות?

חשבתם פעם למה בכלל קוראים לקרן השתלמות ככה?

השאלה הזאת עניינה אותי בעבר אז הלכתי לחקור קצת את הנושא והנה מה שגיליתי:

קרנות ההשתלמות ניתנו כהטבה עבור סקטור עובדי ההוראה בתקופה בה המדינה רצתה להצמיח את המשק. המטרה היתה להאיץ את התפתחותם המקצועית של עובדי ההוראה ולכן נוצר מכשיר השקעה זה שמטרתו הייתה לממן את ההשתלמויות של עובדי ההוראה.

בהמשך סקטורים נוספים במגזר הציבורי רצו ליהנות מהטבה זו ולאחר מכן גם הסקטור הפרטי הצטרף לחגיגה וכך הגענו למצב הנוכחי בו לעובדים רבים במשק המעסיק נותן את ההטבה הזאת שנקראת קרן השתלמות (זאת הטבה כי אין חובה על המעסיקים לתת אותה).

כיום, גם עצמאים וגם שכירים יכולים לפתוח קרן השתלמות. עצמאים פותחים קרן השתלמות ומפקידים בעצמם. אצל שכירים המעסיק פותח קרן השתלמות ומפקיד כספים עבור העובד. לכל אחד מהם תקרות מס שונות ובמאמר זה נתמקד במאפייני קרן השתלמות בדגש על שכירים (מלבד עובדי הוראה להם מאפיינים ייחודיים בכל הנוגע לקרנות ההשתלמות).

אז מה היא קרן השתלמות?

קופת חיסכון (והשקעה) אליה מופרשים כל חודש כספים - חלק המעסיק וחלק העובד. כמה? המעסיק יכול להפקיד עד 7.5% משכר העובד. העובד יכול להפריש משכרו עד 2.5%. כלומר הגענו להפרשה חודשית של 10% מהשכר.

והחלק הכי שווה?

שלא צריך להתאמץ בשביל לחסוך ולהשקיע בקרן השתלמות. הכספים מופרשים ישירות מהתלוש ומושקעים עבורנו.

מה המאפיינים של קרן ההשתלמות שחשוב שתכירו (הסעיף האחרון הוא הקריטי ביותר):

1. מכשיר השקעה לטווח בינוני (עד ארוך)- הקרן נעולה במהלך 6 שנים והיא הופכת נזילה (ניתנת למשיכה) לאחר 6 שנים. אז למה היא נחשבת גם מכשיר לטווח הארוך? כי לא חייב למשוך את הכסף (ובהמשך תבינו למה זאת טעות קריטית!) וניתן להמשיך ולחסוך בה שנים על גבי שנים.

2. ניתנת להשקעה במסלולים מגוונים- אפשר לבחור את רמת סיכון ורמת חשיפה למניות. ישנם מגוון מסלולים בבתי ההשקעות השונים: אג"ח, כללי, מניות, מחקה מדד וכ"ו.

3. דמי ניהול- ניתן להשיג דמי ניהול זולים ביחס למכשירי השקעה נוספים שקיימים בשוק.

4. הלוואה על חשבון הקרן- ניתן לקחת הלוואה שבדרך כלל תינתן בתנאים טובים. הסכום יקבע בהתאם לצבירה ולסטטוס קרן השתלמות (נזילה/לא נזילה).

5. הטבות מס ייחודיות- פטור ממס הכנסה על הפקדת חלק המעסיק (עד התקרה הפטורה ממס) ופטור ממס רווחי הון!!

אני רוצה רגע להעמיק איתכם בסעיף האחרון שתוכלו להבין מה המשמעות של הטבות המס הגלומות בקרן השתלמות: מה הכוונה פטור ממס הכנסה על הפקדת המעסיק?

אנחנו לא משלמים מס הכנסה מהכסף שהמעסיק מפריש לקרן שלנו, כלומר זה כסף שהוא 100% שלנו.

ומה הכוונה לפטור ממס רווחי הון? אני אסביר דרך דוגמה. תכירו את אסנת ונעמה. לאסנת יש קרן השתלמות שצברה 200k, מתוכם 100k הם הרווח שיש לה על הכספים שהשקיעה. לנעמה יש תיק השקעות עצמאי, גם היא צברה 200k שמתוכם 100k הם הרווח שיש לה על הכסף שהשקיעה.

כשהן תחלטנה למשוך את הכספים, כמה כסף כל אחת מהן תצטרך לתת למדינה? (בשפה המקצועית זה נקרא מס רווחי הון) אסנת תשלם למדינה 0 שקלים. למה?? כי לקרן השתלמות יש פטור ממס רווחי הון (עד תקרת הפקדות שנתית- היא הפקידה עד התקרה). לעומתה, נעמה תשלם למדינה 25k ש"ח!! (25% מתוך הרווח שהם 100k).

למה?

כי בכל אפיק השקעה אחר עלינו להיפרד מ25% מס רק על הרווחים. עכשיו תכפילו כמה פעמים את הסכומים ותחשבו שמדובר במיליון ומעלה, תחשבו כמה מס רווחי הון נחסך כאן! ועכשיו אחרי שהבנו מה היא קרן השתלמות ומה הייחודיות שלה בואו נדבר על הטעויות הקריטיות בניהול קרן השתלמות:

טעות קריטית מס' 1: למשוך את הכסף!!

מדובר במכשיר השקעה עם רווח נקי לכיס שלנו. כל משיכה לאורך הדרך פוגעת בריבית דריבית שאנחנו מרוויחים ומקטינה את הצבירה הסופית (זאת הסיבה למה לאורי היה פחות כסף, הוא משך "רק" פעם אחת את הקרן והפער שנוצר הוא מטורף! פער של כמעט 240k ש"ח בצבירה).

טעות קריטית מס' 2: להשקיע את הכסף מבלי להתאים את מסלול ההשקעה ליעדים ולמאפיינים שלכם כמשקיעים.

בחירת מסלול השקעה צריך להיעשות בהתאם לכמה נק':

* טווח ההשקעה המתוכנן.

* יכולת לשאת סיכון.

* ממוצע תשואות ששואפים אליו+ מדד שארפ.

אחרי שנדע לענות לעצמנו על הנקודות הללו נוכל לבחור בחכמה את ההשקעה שמתאימה לנו. וכמובן חשוב גם להשוות דמי ניהול בין בתי ההשקעות השונים.

האם ניתן להגיע למיליון ומעלה בקרן השתלמות? מה זה דורש?

להמשיך הפקדות כל חודש ולא לגעת בכסף שנים על גבי שנים ולתת לכסף ליהנות מריבית דריבית ובסוף הכל יהיה רווח נקי עבורנו.

המסקנה היא שקרן השתלמות הינה מכשיר השקעה מאוד משתלם עם הטבות מס ייחודיות ולכן אם יש לכם קרן השתלמות נסו לייעד אותה לשימוש עתידי כמה שיותר רחוק (גיל פרישה למשל) ואל תגעו בה בכלל!!

במצבים בהם אין כספים נוספים לשימוש ואנחנו ממש זקוקים לכסף ניתן לשקול לקיחת הלוואה על חשבון הקרן (כמובן חשוב לוודא לפני הכל שהחזר ההלוואה החודשי מתאים לתזרים החודשי של המשפחה) וכך לענות על הצורך המשפחתי לצד שמירה על הכסף שימשיך לעבוד עבורכם.

מה קורה אם בכל זאת מושכים כסף מקרן השתלמות?

הקופה ננעלת ומעתה לא נוכל להמשיך להפקיד אליה וזה יחייב אותנו לפתוח קרן השתלמות חדשה.

רוצים להבין לעומק וללמוד עוד על מכשירי השקעה לניהול הכסף המשפחתי? הערב (16.1) היועצת הכלכלית שירה שובל בשיעור מיוחד בפרויקט 'שניים בריבוע' על 'השקעות וחיסכון'.

עדיין לא מנויים לפרויקט 'שניים בריבוע'? לחצו כאן והצטרפו בקלות>>

המאמר מאת - שירה שובל יועצת לכלכלת המשפחה. מלווה ועוזרת ליחידים ומשפחות לצמוח כלכלית. מעבירה את הסדנאות בנושא ניהול פיננסי נכון במסגרת הפרויקט 'שניים בריבוע'.

ברביעי הקרוב (19.1) פרויקט 'שניים בריבוע' יקיים כנס וירטואלי 'אהבה בריבוע' עם ד"ר ציפי ריין, יהונתן קליין ומאיר שרפר. ההשתתפות - ללא עלות. הירשמו עכשיו בלחיצה כאן>>

נ.ב תודה למיכאל שחר - קולגה יקר שנתן לי השראה בבחירת הכותרת ודיוק התוכן במאמר הקודם שעסק בנושא חיסכון לכל ילד.

*אין לראות במאמר זה ייעוץ אישי או המלצה לפעולה, כל העושה פעולה בהמשך לקריאת המאמר עושה זאת על דעתו האישית. מאמר זה נכתב לצורך העשרה פיננסית כללית.