הודו. ארכיון
הודו. ארכיוןצילום: פיקסביי

הודו היא מדינה עצומה, מגוונת ומעניינת בעלת עבר עשיר, הווה מאוד פעיל, וצופים לה עתיד של פיתוח ועושר. בהודו עברו כמעט עשרים מיליון תיירים כל שנה לפני פרוץ מגפת הקורונה. כל המידע הזה הופך את הודו ליעד נחשק הן לטיול והן לעסקים.

את הודו מכיר הישראלי הממוצע בעיקר מהטיול שאחרי הצבא ומהסרטים ההודים. מה שמרבית הישראלים לא יודעים הוא שעל כל תייר שרוצה לטייל בהודו לקבלים אישור שהייה מרשויות החוק בהודו לשהות במדינה, או במילים אחרות - ויזה.

תייר שנתפס ללא אשרת שהייה על אדמת הודו יכול לעבור גירוש מהמדינה להיכנס לרשימה השחורה של המדינה, שתמנע ממנו לחזור אליה, או אפילו יותר גרוע – להסתכן במעצר בכלא ההודי הכלא ההודי ידוע בתנאי המחייה הנוראיים שיש בו. בשביל להימנע מהיכרות עם הצד הזה של הודו, עדיף לוודא שרשויות החוק בהודו לא תמצאנה שום סיבה לעצור אתכם.

בטקסט הזה תוכלו לקרוא קצת יותר על הויזה, מי זקוק לויזה בהודו, האם יש לישראל הסכם עם הודו המייתר את הצורך בויזה, כמה זמן לוקח להוציא ויזה להודו ועוד.

מה זה בעצם ויזה

לפני שנתייחס ספציפית להוצאת ויזה להודו, ייתכן שעדיף שקודם נסביר לכם, הקוראים, על מה בדיוק אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על "ויזה". אם נפשט את הדברים, ויזה, היא אישור רשמי של המדינה המאפשר לאדם שביקש את האישור לשהות בשטחה של המדינה. מטרות השהייה מוגדרות מראש לפי סוג הויזה.

אם נחפש דוגמא מהחיים היומיומיים שלנו, נוכל לחשוב על המסעות של תנועות הנוער והתיכונים לפולין. ישראל חתומה על הסכם יחד עם פולין המאפשר מעבר של אזחרים ישראלים בפולין לצורך ביקור ללא צורך בויזה.

לעומת זאת, אזרח ישראל המבקש לטייל בסין, יצטרך להצטייד מראש בויזה מהרשויות הסיניות על מנת להכנס בכלל למדינה, וההפך. אם אתם מתכננים לשהות פרק זמן ממושך במדינה שאין לכם דרכון שלה – מאוד כדאי לכם לוודא מראש שאתם לא זקוקים לאשרת שהייה, ובמידה שאתם כן זקוקים לויזה הזו, מה התנאים לקבלתה.

חשוב לציין שרק אדם המבקש להיכנס למדינה מסוימת צריך ויזה, ומי שעובר במדינה כלשהי במהלך טיסת קונקשן – לא צריך ויזה למדינה בה הוא עובר בין טיסות (אלא אם הוא מתכוון לצאת משדה התעופה בין טיסה לטיסה)

מי צריך ויזה להודו

חשוב להדגיש שיש כמה סוגים של ויזות להודו, אבל בכל מקרה כל מי שאינו אזרח הודו - צריך ויזה בשביל להיכנס למדינה, גם אם לא כולם צריכים בדיוק את אותה הויזה.

את הצורך בויזה רגילים לשמוע בהקשר של מדינות מערביות כמו אוסטרליה וארצות הברית. אולם, בין מדינות מסוימות ישנם הסכמים המאפשרים לאזרחים של מדינות מסוימות לשהות בגבולות מדינה אחרת ללא צורך בויזה. לדוגמא, אזרחי סן מרינו יכולים להיכנס לארצות הברית גם ללא ויזה. כך גם לגבי אנשים בעלי דרכון איטלקי או יפני.

הודו לא חתומה על הסכם כזה עם אף מדינה, ולכן אם יש לכם דרכון זר – הוא לא יועיל במקרה הזה. כתוצאה מכך, כל אדם שלא רשום כאזרח הודו חייב לקבל ויזה מרשות ההגירה ההודית על מנת להיכנס הודו.

כמה עולה להוציא ויזה להודו

רופי הוא המטבע הרשמי של הודו, כפי שבוודאי ידוע לכם מתשחצים. בהשוואה לשקל הישראלי הרופי הוא מטבע חלש, ולכן השהייה בהודו זולה יותר באופן משמעותי. תופעה דומה אפשר לראות במדינות נוספות במזרח, בעוד שאת התופעה ההפוכה (מטבע חזק ביחס לשקל שמוביל לעלייה במחירי הקיום) ניתן לראות במדינות אירופה.

עלויות הקיום הנמוכות הן סיבה נוספת לכך שהודו נחשבת ליעד מועדף גם על מטיילים צעירים שמחפשים טיול עמוס חוויות במחיר נמוך יחסית, וגם על אנשי עסקים – שנהנים מכוח חזק יותר של ההון שהם מביאים איתם.

העלויות הזולות של הקיום בהודו רלוונטיות גם לבירוקרטיה ההודית, וזול יחסית להוציא ויזה להודו - במיוחד בהשוואה למדינות אחרות שביקור בהן דורש אשרת שהייה. הנפקת אשרת שהייה להודו עולה, נכון לרבעון הרביעי של שנת 2021, בין 200 לארבע מאות ש"ח, כשהשוני במחיר תלוי באופי הויזה המבוקשת ובאורך השהות הצפוי בהודו.

מה הם הטפסים הנדרשים כדי לקבל ויזה להודו

קצת קשה לענות על השאלה אילו טפסים צריך להגיש במסגרת הבקשה לקבלת ויזה להודו. התשובה לשאלה היא מורכבת משום שהיא למעשה משתנה בהתאם לסוג הויזה המתבקשת. מי שנכנס להודו על אוניית סחר, למשל, צריך לצרף לבקשה את תעודת יורד הים שלו, בעוד שמי שמגיע לקבל טיפול רפואי צריך לצרף מכתב מבית החולים בו הוא עתיד לקבל טיפול.

מה שכן אפשר לומר הוא שהפירוט לגבי כל הטפסים והתוספות הרלוונטיות נמצאים באינטרנט. בנוסף, ניתן לפנות לשגרירות ישראל בהודו על מנת לקבל מידע רלוונטי נוסף בכל הנוגע לטפסים שיש לצרף לבקשת אשרת שהייה בהודו. את הטפסים יהיה עליכם למלא באנגלית. רשויות החוק בהודו לא מצפות שתמלאו את הטפסים שלכם בהינדו (השפה הרשמית בהודו).

כמה זמן לוקח להוציא ויזה להודו

מי שניסה להוציא ויזה בעבר, גילה שלעיתים מדובר בתהליך ארוך ומסורבל. אזרח ישראלי שרוצה לקבל אשרת שהייה לארצות הברית, למשל, יכול לחכות אפילו שלושה חודשים עד קבלת האישור הרשמי ממשרד ההגירה האמריקאי.

כמו שכבר ציינו, בהודו יש סוגים שונים של ויזות. כתוצאה מכך, אורך התהליך הוא לא קבוע. למשל, ויזה רפואית תתקבל מהר יותר מאשר ויזה לעסקים. הסיבות להבדלים בין האורכים השונים הן רבות, ונוכל למצוא ביניהן את אורך השהייה הצפוי, מהות הביקור והעומס הקיים אצל הפקידים במשרדי ההגירה ההודים.

יחד עם זאת, נוכל לומר שלא לוקח למחלקת ההגירה ההודית פחות משלושה ימי עסקים להנפיק אשרת שהייה.

האם יש חברות שמסדרות ויזות להודו

אכן ישנן חברות המסדירות את קבלת אשרות השהייה להודו עבור אנשים אחרים. מי שיפנה לאחת החברות הללו על מנת לקבל את השירות שהן מציעות – יוכל להיות בטוח שהביקור שלו בהודו יעבור בצורה חלקה (לפחות בכל מה שנוגע לחוקיות השהייה שלו).

חברה להסדרת ויזה תוכל לדאוג שאתם תקבלו בדיוק את הויזה שאתם צריכים לביקור המיועד שלכם. החברות הללו יעשו זאת ביעילות, במהירות ובקלות. יחד עם זאת, מי שרוצה להוציא ויזה להודו באופן עצמאי יכול לעשות זאת. הפנייה לחברה חיצונית לעזרה בהנפקת ויזה להודו היא לא הכרחית.

סיכום

לסיכום, הודו היא מדינה מרתקת ומיוחדת, אבל כניסה אליה (בין אם דרך האוויר, בין אם דרך הים ובין אם דרך היבשה) דורשת אשרת שהייה מטעם משרד ההגירה ההודי. כל מי שאין לו אזרחות הודית צריך את האישור הזה. ישנן חברות שיכולות לסייע לכם לקבל את הויזה הזו, אולם אין בכך הכרח וניתן להגיש בקשה לויזה באופן עצמאי.

ההליך של קבלת הויזה יכול להימשך זמן מה, ולכן מומלץ להתחיל את התהליך מספיק זמן מראש. העלות של הוצאת הויזה יכול להגיע למאות שקלים, וכדאי לשים לב שאתם מבקשים את הויזה הנכונה ולא משלמים על מוצר שאתם לא באמת צריכים.