מלון
מלוןצילום: FREEPIK

אם השנה אתם מתכננים לצאת בחג הקרוב לאחת מרשתות בתי־המלון בישראל, כנראה שהחופשה הבאה הולכת להיות חלק מהדו"ח הפיננסי של אחת מהמשפחות העשירות בישראל.

ברשימת רשתות בתי המלון, תמצאו שמות מוכרים כמו רשת פתאל, VERT (לשעבר קראון פלאזה) או רשת מלונות דן. במאמר זה נערוך סקירה מהירה – ותוכלו לבדוק אילו שמות הפתיעו אתכם.

רשת פתאל – הרשת הגדולה בישראל

רשת פתאל היא רשת המלונות הגדולה בישראל והיא מחזיקה בבעלותה כמה מהמותגים הגדולים בישראל בתחום המלונאות (בסך הכל מעל שלושים בתי־מלון). גם אם ביקרתם בהרודס באילת, הרצליה או ים המלח – ביקרתם במלון ברשת פתאל. מעבר לאחזקותיה בישראל, פתאל רכשה מלונות עד כה ב-19 מלונות ברחבי העולם ביניהן: פראג, ברלין, מינכן, ורשה, מילאנו ועוד. הרשת נמצאת בבעלותו של דוד פתאל.

סיפורו של דוד מעניין מאוד. הוא סיים לימודי מלונאות בשנת 1980 ועבד כמנהל ערב במלון דן כרמל. רשת דן שהתרשמה מכישוריו קידמה אותו לתפקיד הסמנכ"ל של מלון דן אכדיה. לאחר מכן, הוא ניהול מלונות ברשת ישרוטל. עם השנים ניהל את מלונות אפריקה־ישראל וב-1998 הקים את רשת מלונות פתאל וחתם על החוזה הראשון לניהול מלון מרידיאן אילת. מאז כמובן הפך לטייקון בתחומו וכיום הוא חולש על החברה הגדולה בתחום.

רשת VERT -קראון פלאזה והולידיי-אין

משפחה נוספת שהחלה להיכנס לעסקי הנדל"ן והמלונאות היא משפחת דיין. סיפור המשפחה די מדהים. ממשפחה צנועה שגרה בדרום תל־אביב הם בנו אימפריית מלונאות בין־לאומית, ואף זכו להיכלל ברשימה של 500 עשירי ישראל. לאחרונה הם הקימו קרן מלונאות עם אי.בי.אי, שמיועדת להשקעה בבתי מלון נוספים.

משפחת דיין, אשר מביניהם נחשבים אמיר דיין ואחיו איציק לדומיננטיים בעסקי המלונאות, התמקדו עם השנים ברכישה של בתי־מלון בישראל ובעולם. בשנת 2017 הם רכשו בהדרגה ובמספר עסקאות את "אפריקה ישראל מלונות" ועברו לנהל את הרשת. האחים דיין מחזיקים כיום את רשת הולידיי-אין ורשת קראון פלאזה (כזכיינית של רשת IHG בישראל), המוכרת תחת השם VERT ועוד בתי מלון שבנו מוניטין נפלא עם השנים כמו מלון בי-סיטי ומלון לה-פלאיה באילת.

בעלי רשת מלונות דן

שם ידוע נוסף בענף המלונאות הוא רשת מלונות דן. בדומה לאחים איציק ואמיר דיין, שהחלו את עיסוקם בענף הנדל"ן והמלונאות יחדיו, גם רשת דן החלה עם שני אחים: יקותיאל ושמואל פדרמן.

עם השנים שני האחים העבירו את ניהול רשת המלונות – לבן של כל אחד מהם. יקותיאל העביר את הניהול לבנו מיקי, ושמואל העביר את הניהול לבנו עמי. כיום החברה מנהלת 18 בתי מלון ובאחד מהם גם פתחה מרכז ללימודי קולינריה. בין בתי־המלון שנוספו לרשת בשנים האחרונות ניתן למנות את לינק תל־אביב, מיראבל פלאזה בחיפה, נפטון אילת, מלון המלך דוד בירושלים וכלל מלונות דן.

רשת ישרוטל

ישרוטל עברה שינויים רבים עם השנים. למרות המוניטין הרב שצברה עם השנים, היא מחזיקה כיום רק ב-21 בתי מלון בישראל. מדובר ברשת ותיקה שהחלה בשנות השמונים עם מלון המלך שלמה באילת. הצלחת המלון באילת הובילה להקמת הרשת הכוללת כיום גם את מלון רויאל ביץ', ריוויירה, לגונה, אגמים וישרוטל ים סוף באילת, פבליקה בהרצליה, מלון כרמים ואוריינט הירושלמים, מצפה הימים ויערות הכרמל בצפון ועוד. בדצמבר פורסם כי החברה מתכוננת להשיג מלון נוסף בכנרת ועוד שני מלונות בתל־אביב. עוד פורסם כי ישרוטל והאחים דיין במו"מ לרכישת 60 מלונות בחו"ל.

היזם ומקים ישרוטל הוא לא אחר מאשר הנדבן דיוויד לואיס, שהיה חי בזמנו בלונדון, והחליט לעזור לנכי מלחמת יום כיפור ושיקום החיילים במלחמה. הוא הזמין את נכי צה"ל כאורחים בבתי המלון באילת והמשיך להשקיע בהם. כיום, משפחתו מחזיקה בכ-80% ממניות החברה (הציבורית), חברת הפניקס בכ-5% ועוד חמישה אחוזים מוחזקים בידי חברת הניהול.

מאבקי ההישרדות של רשתות קטנות יותר

בישראל ישנן גם רשתות קטנות יותר המחזיקות שניים עד שלושה בתי־מלון כמו רשת אלרוב, ורשתות אחרות. הרשתות הבינוניות בגודלן, כמו שרתון שנמכרה לפתאל, נבלעו ברובן בתוך הרשתות הגדולות יותר.

תקופת משבר הקורונה לא הקלה על ענף זה, ולכן כפי שאפשר לראות נדרשה יציבות פיננסית לשמירה על אחזקה במלונות שתזרים המזומנים שלהן נפסק לפתח בשל הסגרים. הרשתות הקטנות שמרו על אחזקת בתי מלון בוטיק, שחזרו לפעילות לאחר הסגר או הוסבו לצרכים אחרים כמו מגורים או חללי עבודה משותפים.

לסיכום, כפי שניתן לראות המשפחות הגדולות המחזיקות כיום בבתי־המלון בישראל הן פתאל והאחים דיין, הממשיכים ורוכשים בתי־מלון נוספים. המשותף לשתיהן הוא הקמה של קרנות עם בתי־השקעות ומשקיעים מוסדיים לצורך רכישה של בתי־מלון נוספים בארץ ומעבר לים.