בדרך לחופה
בדרך לחופהshutterstock

הרבה מחשפי זוגיות שואלים, מדוע הכרחי לקבל ליווי לתקופה של ההכנה לחתונה? אנו ניגשים לקשר הזוגי עם כל כוחות החיים שלנו, כשבראשם מוביל כמובן השכל.

עם זאת, על אף חשיבותו הרבה של השכל, אין לו חלק של ממש בעצם החיבור בין בני הזוג. השכל יודע לנתח את המצב הקיים ולומר לכל היותר מי אינו מתאים ועם מי לא נוכל ליצור קשר. אם יש ביננו פער דתי או פער של שאיפות וערכים, השכל שולל את הקשר.

גם כאשר הרגש מתלהב ועולה על גדותיו, השכל יכול וצריך לומר שזה לא זה. כי השכל צופה אל העתיד שיצא מקשר זה, ואל חיי הזוגיות שצריכים להיבנות יחד מתוך אהבה, נאמנות ומחויבות לאורך שנים.

אך אחרי שהשכל נותן את אישורו שהקשר הזה אפשרי, מכאן ואילך אין לו הרבה מה להגיד. אין לו כלים לדעת אם יש ביננו כימייה או אין כימייה, אם אנו אוהבים או לא אוהבים, זה לא בתחום הבנתו. הוא אומנם יכול לנתח מה הרגש אומר, אבל הוא עצמו אינו יכול לומר זאת!

אז איפה הבעיה?

1. לפעמים הרגש מוסר לנו מסר של דחיה ורצון להפסיק את הקשר. השכל מפרש זאת כחוסר התאמה או חוסר מציאת חן, אבל פעמים רבות זהו רגש של פחד מחתונה או מקבלת אחריות. חשוב מאד להצליח להבחין בין רגש של חוסר התאמה או חוסר מציאת חן ובין רגש השייך לחסמים ולפחדים. יש להבין מה נמצא מאחורי הפחדים, ממה אנו מפחדים, ובעיקר כיצד נוכל לשלוט בפחדים ולנהל אותם ולא שהם ישלטו בנו וינהלו אותנו.

2. לפעמים המצב הוא הפוך: הרגש מתלהב מאוד ורוצה בקשר, אך הוא אינו יכול להבחין שיש פה איזו התלהבות מדבר צדדי ושולי המסנוורת את היכולת לזהות התאמה נכונה ואמיתית בערכים משותפים ובצרכים השונים.

3. פעמים רבות נוכל לחוש בתוכנו רצון עז להתחתן ולהקים בית, אך כשבוחנים זאת לעומק אנו מוצאים רק רצון לצאת מתחושת הבדידות או מקשיים מסוימים בחיי הרווקות, אך הוא עדיין רצון בוסרי ואינו בשל דיו להגיע מכוחו לאהבה בוגרת.

4. תהליך ההיכרות מלווה בדמיונות וספקות רבים והם משבשים את יכולת ההבחנה של השכל לקרוא את המצב ומקשים מאד על היכולת להחליט החלטה שקולה ובטוחה.

5. החמור מכל, שכאשר הרגש אינו יציב והדמיון מתעתע, הם לוקחים בשבי את השכל ומגייסים אותו לשורותיו להיות בעבורם עורך דין שמייצג אותם נאמנה, מבלי קשר הכרחי למציאות.

לשם כך דרוש מבט חיצוני אובייקטיבי, שאינו מעורב שכלית או רגשית בקשר, שיעזור לנו להבין מה מתרחש בתוכנו פנימה בזמן הפגישות. שידע להסביר לנו האם אנחנו רואים את הדברים נכונה או שהראיה שלנו אינה מאוזנת. האם השיקולים שלנו הם משמעותיים לבניין הקשר הזוגי או להפסקתו? האם אנו עושים מכל זבוב פיל או שאנחנו צודקים בעמדתנו?

ובעיקר, כדי שיעזור לנו לשמוע את בת הקול המתנוצצת ומאירה בתוככי הלבבות שלנו הפוגשים זה את זה ורוצים זה בקרבתו של זה.

מסופר על הרבי מלובביץ זצ"ל, שהיה מצוי בביתו בחור שעזר לו ושימש אותו. פעם אחת שאל אותו הבחור על הצעת שידוך שקיבל האם היא מתאימה לו. השיב לו הרבי: "דבר זה איני יכול להשיבך, ואין הוריך יכולים להשיבך, ואף השכל שלך אינו יכול להשיבך, בשביל זה צריך משיכת הלב..."

הערב (רביעי 8.6) יעביר המאמן שלמה פולמן שיעור בפרויקט 252 - המיזם המוביל ללימודי זוגיות.

עדיין לא חברים בפרויקט? הצטרפו עכשיו בלחיצה כאן>>