מחשבון
מחשבוןdepositphotos

איך ניתן לחשב ימים? כיצד מחשבון ימים עושה זאת? ובכן, זה מאוד תלוי במחשבון, ובדרך זה הוא מחשב. ישנם מחשבונים שונים שכל אחד מהם יכול לחשב בצורה שונה. בכתבה זו, נשתדל לסקור צורות שונות עבור חישוב ימים. כך שבסופו של דבר נחזיק במושג מסוים כיצד עושים זאת (או כיצד מחשבונים עושים זאת) ומה יכול להיות הערך בכך.

האם מחשבון תאריכים מחשב ימים?

לפני שנתחיל נרצה לציין שאכן יש דרך לבצע חישוב ימים בין תאריכים, ומה זה מחשבון ימים לחישוב בין תאריכים? כלומר, אנחנו יכולים לעשות את החישוב הזה בעצמנו. ועם זאת זה מאוד תלוי על פי איזה לוח שנה אנחנו מבצעים את החישוב. יש שיטה הנקראת "כלל זלר" (Zeller’s Rule) ושיטה הנקראת מפתח ערך (Key-Value Method).

האם ניתן לחשב תאריכים על פי חוק זלר?

במאמר זה נשתדל לסקור לפחות את החוק של זלר. אם כי הוא תקף רק עבור הלוח הגרגוריאני ולא בהכרח כולל חישוב אחוזים. נכון הדבר גם לשיטה השנייה שהצגנו שיכולה לעבוד עבור חישוב ימים. מה גם שלפי החוק של זלר השנה מתחילה במרץ ומסתיימת בפברואר. (המתקדמים מביננו כבר ידעו כיצד זה ישפיע על החישוב).

מהי משוואת חוק זלר לחישוב תאריכים?

בעיקרון, ניתן לייצג את החוק של זלר כמשוואה. נתחיל עם משתנה. המשתנה לצורך העניין הוא F. אחר כך נעשה איתו קצת עבודה, אך בהתחלה אנחנו רוצים להגיד מה הוא מכיל. המשתנה F מכיל או שווה את הנוסחה הבאה:

k+ [(13*m-1)/5] +D+ [D/4] +[C/4]-2*C

אנחנו יודעים, המאמר לפתע נהיה מתמטי. אבל רגע, הבה נבדוק מה כל משתנה מייצג. המשתנה K מייצג את היום בחודש. המשתנה M מייצג את מספר החודש. המשתנה D מייצג את שתי הספרות האחרונות של השנה. בעוד המשתנה C מייצג את שתי הספרות הראשונות של השנה. יכול להיות שזה כבר נשמע הגיוני יותר. לכל אות במשוואה יש ייעוד.

מה עושים עם משוואה זו לחישוב תאריכים?

כך שמה שנותר לנו לעשות, זה להכניס את הנתונים לכל משתנה. כך שהתשובה הסופית היא F. אחרי שיש לנו את התשובה הסופית, נותר לחלק ב-7. לעתים התשובה תהיה מספר חיובי ולעתים תהיה מספר שלילי. אם מדובר במספר שלילי יש למצוא את המכנה המשותף 7 שהוא עדיין פחות מהמספר השלילי שיצא. כלומר, אם התשובה של F היא מינוס 40, עלינו למצוא מספר נמוך יותר ממינוס 40 שעדיין מתחלק ב-7. במקרה זה – מינוס 42.

איך חוק זלר יכול לסייע בחישוב ימים?

ומתוך החישוב שהתקבל, פשוט למצוא את השארית. איך מוצאים את השארית במסגרת חישוב זה (או איך מחשבון ימים עובד על פי חוק זלר ינסה למצוא)? פשוט סופרים אחורנית מהמספר הנמוך ביותר (שאנחנו המצאנו) למספר השלילי שהתקבל לראשונה במשוואת ה-F. כלומר, אנחנו המצאנו מינוס 42, והמספר המקורי שהתקבל היה מינוס 40. לכן אם נספור אחורה נקבל 2. השארית הזאת מיוחסת ליום מסוים בשבוע. ובכך אנחנו מבצעים חישוב מאוד מעניין. לצורך העניין שארית של 0 שווה יום ראשון, 1 שווה יום שני, 2 שווה לשלישי, 3 לרביעי, 4 לחמישי, 5 לשישי ו-6 לשבת. על כן, אם יש שארית 2 מדובר על יום שלישי.

האם ניתן לחשב ימים ותאריכים כדרך הבנת התיאוריה מאחורי החוקים?

האם זו הדרך בה מחשבון ימים לחודשים מבצע את פעולתו? כאמור, זה מאוד תלוי בדרך בה הוא פועל ומה הוא מנסה לחשב. יש כאלו שינסו לעשות שימוש במחשבונים אינטרנטיים רק כדי לבדוק הפרש גילאים בין אדם אחד לאחר, או מסיבה אחרת. יש כאלו שאולי ינסו לחקור כיצד מחשבון שכזה עובד רק כדי להבין את התיאוריה החישובית. וכן, נדמה שיש חוקים שונים ושיטות שונות לחישוב תאריכים שיכולים להניב ערכים. ניתן לגלות הפרש בין תאריכים, ימים מסוימים על פי תאריך נתון, לבצע חישוב גיל וכן הלאה.