הרב ד"ר עידו פכטר
הרב ד"ר עידו פכטרצילום: דוברות

פולמוס הסוכה: הרב ד"ר עידו פכטר מתנועת נאמני תורה ועבודה כתב פוסט בחשבון הפייסבוק שלו בו שאל אם הגיעה העת לחפש היתר לבניית סוכה תחת גג המרפסת, וקיבל שלל תגובות.

"צריך להודות", כתב. "הסוכה והלכותיה פחות ופחות מותאמות לצורת הבנייה של ימינו. הבנייה במדינת ישראל פונה יותר ויותר לגובה. מרפסת סוכה זה דבר שהופך לפחות ופחות מצוי, והוא רלוונטי בעיקר עבור קומות גבוהות או דירות גן שאין כמעט בנמצא".

"איך מתאימים את הלכות סוכה למציאות הזו?", שאל. "לגור בבית פרטי תחת כיפת השמים הפך ללוקסוס ששייך לעשירים. אני בטוח שחז"ל שקבעו את הלכות סוכה אפילו לא דמיינו שיום יבוא ואנשים יגורו בגובה של עשרות מטרים מעל פני הקרקע (לכל היותר הם הכירו בית ומעליו עליה). עשרים אמה (עשרה מטרים) היו מבחינתם כבר מחוץ לתחום".

לדבריו, "אולי הגיעה העת להכשיר סוכות שנבנות במרפסות, גם כשהן תחת מרפסת אחרת? כן, אני יודע, זה מנוגד להלכה הפורמלית. אבל מה האלטרנטיבה? שמאות ואלפי אנשים לא יבנו בגלל זה סוכה ולא יחוו ישיבה מתחת לסכך? אני מכיר אישית לא מעט משפחות כאלו, שמוותרות מראש על קיום וחוויית החג בגלל הנסיבות הללו. האם המחיר שווה?".

הרב פכטר סיפר שהיו שנים שהוא בנה סוכה פסולה עבור בני ביתו. "בכל שנותיי בנתניה הקפדתי לבנות סוכה במרפסת", כתב. "הלכתית היא היתה פסולה, והבהרתי זאת לילדיי ולבני קהילתי. אבל היה לי חשוב לבנות אותה כדי לתת לילדים חוויה של חג. לעתים גם ישנו בה יחד כדי לפחות שנרגיש מה זו סוכה, גם אם יש מעליה גג של מרפסת. לא היתה לי ברירה. בזמן האחרון אני מקבל יותר ויותר שאלות בנושא מאנשים שנתקלים בבעיה דומה, ואני נאלץ להודות בצער רב שאינני מכיר מקור שיכשיר להם סוכת מרפסת שכזו. האם לא הגיעה העת שנכתוב את המקור הזה?".

"אפשר פשוט לסגור את השולחן ערוך ולומר שזה לא רלוונטי וזהו", הגיב לרב פכטר מנחם נאבת. "בשביל ייצור חוויות יש אפשרויות הרבה יותר טובות מאשר כמה עצי דקל במרפסת בטון סגורה".

אביעד סנדרס כתב: "איך זה מסתדר עם המקורות, לא היתר מצטער, אלא הכשרת סוכה שאינה תחת כיפת השמים? אני מבין איך ניתן למצוא פטורים, אני לא מבין איך ניתן לשנות את ההלכה בצורה כה מהותית. ניתן לומר שעדיף להקים סוכה פסולה על פני לא להקים סוכה בכלל, אבל זה לא הופך אותה לסוכה כשרה".

עידן איגרא הגיב: "דווקא ראיתי ארכיטקטורות שמצליחות לעשות מרפסת סוכה במגדלים, גם אם הסוכה שנשארה לכל דירה היא מינימלית. אולי הגיע הזמן שהציבור הדתי יעלה את ההלכה בסדר העדיפויות שלו ויתחיל לדרוש את מה שהוא צריך במסגרת החלטות כמו קניית דירה, במקום לנסות להתאים את ההלכה לנוחות שלו".

הפובליציסט יואב שורק כתב: "כמי שמזוהה עם החתירה להתחדשות ההלכה, וכמי שמוקיר מאוד את מגמות העומק שמניעות את ידידי הרב עידו פכטר יה"ו, אני מרגיש צורך להבהיר שהפוסט שבו דיבר על סוכה במרפסת הוא בעיניי החמצה גמורה של העניין".

לדבריו, "ככה לא חושבים הלכה - הן עניינית והן מתודולוגית. עקירה של היסוד העיקרי והמכונן של הלכות סוכה, באופן שלא יותיר אחריו אלא פולקלור, כנראה בלי לבחון את ההשלכות מרחיקות הלכת ומשביתות-החג של עקירה כזו, גם אם על מנת לפתור בעיה כואבת ואמתית, וכל זאת לא מתוך אינטואיציה לאומית או מנהג ישראל, אלא בהיפוך גמור לו, לא זו דרכה של הלכה ולא דרכם של תלמידי חכמים המהלכים בתוכה כבמקדש".

העיתונאי והסופר שיבי רייכנר, המתגורר בירוחם, ניצל את ההזדמנות לקרוא לאנשים לגור בפריפריה. "אם תצאו מהמרכז חברים, תוכלו לבנות סוכה מרווחת מתחת לכיפת השמיים, ליהנות מקדושת פירות שביעית מעצי הפרי בגינה הפרטית שלכם, להניח חנוכייה בגובה העיניים והרחוב, וכן, גם למצוא לכם חלקת אדמה לקבורה, אחרי 120", כתב. "צאו מהמרכז חברים, ותזכו להרים עיניים ולראות שמיים, בלי שייתפס לכם הצוואר. צאו מהמרכז חברים, עדיין לא מאוחר".