יעקב אהרוני
יעקב אהרוניללא קרדיט צילום

התחלה// נולד בחולון כבן זקונים להוריו. גדל במשפחה של ארבעה ילדים, שהייתה שקועה עמוק בהווי בני עקיבא ומעורבת בקהילה. "ילדות נפלאה שלא חסר בה כלום".

אבא// יהושע ז"ל, יליד נווה צדק בתל אביב בפתיחת מאורעות תרצ"ו, בן למשפחה ציונית ירושלמית שורשית. "עם פרוץ הקרבות, לאחר ההכרזה באו"ם בכ"ט בנובמבר, הוא נמלט כילד מביתו בנווה צדק. בני המשפחה היו לפליטים תושבי בית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי למשך כמה חודשים, עד סוף מלחמת השחרור. היה איש ספר, עורך ומפיק של ספרים ואנציקלופדיות במסגרת עבודתו בהוצאת הספרים יבנה. השתדלנו לקרוא את כל הספרים שהיו בבית, כולל האנציקלופדיות, שאיתן היינו נרדמים בכל ערב. משפחתו הייתה ממקימי שכונת נחלאות. היכולת לספר סיפורים ובעיקר להאזין לפסיפס מוזיקלי מגוון, ולשוחח עם כל אדם באופן שינעם לאוזניו ולליבו, הגיעה כנראה מהכיוון הזה".

אמא// בקי (78), עלתה לישראל כנערה במסגרת עליית הנוער ונשבתה בקסמי הצבר התל־אביבי. "אמא מסורה במשרה מלאה שגידלה דורות למופת, והיום סבתא רבתא לנכדים ונינים שמצליחים מאוד בעשייתם, בצבא, בהוראה ובמדע".

שיר ומזמור// "גדלנו בבית שאוהב שירה מכל הסוגים, שירי ארץ ישראל, פיוטים, שירים חסידיים ושירת הבקשות הנהוגה עד היום בעיקר בירושלים. סלט ישראלי אמיתי".

ספסל הלימודים// למד בבית הספר הממלכתי־דתי ישורון עד הגיעו לגיל תיכון, אז בחר ללכת בעקבות אחיו הגדול לתיכון צייטלין בתל אביב. "שנות לימודיי בצייטלין היו מהשנים היפות ביותר. בהן פיתחתי את אישיותי בקרב חברים שהם כיום בעלי משרות חשובות, וחלקם ממובילי המשק בישראל במגוון רחב של תפקידים בכירים".

על מדים// לאחר סיום התיכון בער בו הרצון להתגייס מייד. "המכינות עוד לא היו נפוצות. היה לי ברור שאצא לקורס קצינים, ואכן הייתה לי הזכות לשרת כקצין בחטיבת התכנון בצה"ל ולפקד על חיילים שלוקטו בפינצטה והיו מטובי המוחות בצה"ל בתחומם. לגאוותי הרבה גם שאר בני משפחתי הצעירים יותר הלכו בעקבותיי ובעקבות אחי, ושירתו כקצינים וכמפקדים בצה"ל, חלקם עד היום בתפקידים בכירים בצבא".

אקדמיהאקספרס// זמן קצר לאחר השחרור מצה"ל החלו חמש שנים אינטנסיביות של לימודים אקדמיים באוניברסיטת בר אילן, בהן הספיק לסיים תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון במדעי המדינה ותואר שני במינהל ציבורי. "תקופת הלימודים הייתה אושר גדול, ושילבתי בה גם עשייה חברתית ענפה באגודת הסטודנטים".

אחדות הסטודנטים// במהלך שנות הלימודים באוניברסיטה כיהן בכמה תפקידים באגודת הסטודנטים, "מהם גם צמחנו יחדיו לתפקידים בכירים לאחר תקופת הלימודים ונשארנו חבורה מגובשת עד היום. ימי הפעילות באגודת הסטודנטים היו השנים הראשונות לאחר רצח רבין, ולכן פעלנו הרבה בתחום האחדות וקירוב הלבבות".

חוזים ונדל"ן// לאחר קבלת רישיון עריכת דין היה פעיל במגוון ועדות הלשכה. "את שנות ההתמחות הראשונות כעורך דין עשיתי במינהל מקרקעי ישראל, שם למדתי הרבה מאוד על תחום החוזים והנדל"ן. זה עולם מרתק, ולולא הייתי מתגלגל לעשייה הציונית הייתי בוודאי ממשיך בתחום זה".

חזית הטכנולוגיה// עם סיום לימודי המשפטים ולאחר ההתמחות עבד במשך שבע שנים כמנהל אגף פיתוח עסקי של אחת מחברות ההייטק הגדולות בישראל, "נחשפתי לעולם מדהים בחזית העשייה הטכנולוגית".

תחילתה של אהבה// לפני 12 שנים נחשף לפעילותה של ההסתדרות הציונית העולמית, והתחיל לעבוד כמנהל המחלקה האמונה על הפעילות בישראל. "בסיוע הצוות היקר פעלנו במגוון רחב של נושאים, לרבות המאבק באנטישמיות בחו"ל. המוסדות הלאומיים חשובים כיום יותר מאי פעם ללכידות ולשימור הזיקה הציונית של כל היהודים בעולם. צריך תמיד לזכור שרוב העם היהודי עדיין נמצא מחוץ למדינת ישראל, ויש לדאוג גם לו באשר הוא".

מנכ"ל// "לפני כשלוש שנים נבחרתי על ידי ההנהלה הציונית פה אחד לכהן בתפקיד החשוב ביותר בחיי עד כה. זוהי שליחות אדירה למען עם ישראל, ואני מרגיש זכות עצומה לשמש בתפקיד הזה בתקופה הכל כך חשובה הזאת. העבודה כמנכ"ל היא כל כך מגוונת. אני יכול להתעסק ביום אחד בנושאים ברומו של עולם מול מנהיגים בארץ ובחו"ל, עובר דרך ענייני תקציב ופעילות שוטפת, ולקנח בענייני ת"ש של אחד השליחים במרחק אלפי קילומטרים מהלשכה. הכול חשוב בעיניי באותה המידה".

ציונות ללא הפסקה// הארגון פועל במגוון רחב של נושאים ובהם החטיבה להתיישבות, חינוך, פעילות בישראל ובתפוצות, הנצחת השואה, הנחלת הלשון העברית, נוער חלוץ, מעורבות חברתית, פעילות בפריפריה, עידוד עלייה, שירותים רוחניים בתפוצות וחיזוק הזיקה ליהדות ולישראל. "אנחנו משגרים לקהילות היהודיות בעולם מאות שליחים שעושים חיל בכל מקום".

אתגר התפוצות// "האנטישמיות היא רעה חולה מזה מאות שנים ויותר, ולצערנו מרימה ראש בכל העולם גם בימים אלו, עם גידול משמעותי בעשור האחרון דווקא במדינות מערביות. בהסתדרות הציונית אנחנו פועלים רבות במאבק באנטישמיות, אך בסופו של דבר גם מדינות היעד צריכות לפעול בצורה נחרצת יותר נגד זה. כמובן שהיינו שמחים שיעלו לישראל כמה שיותר יהודים, אך אנחנו מכבדים את בחירתו של כל אחד להישאר בקהילתו, ועושים מאמצים רבים כדי לסייע להם עד כמה שניתן לשמר את הזיקה ליהדות ולמדינת ישראל".

פרס ירושלים// בשבוע שעבר קיבל את פרס ירושלים במסגרת כנס ירושלים של עיתון 'בשבע'. "גאה מאוד בקבלת הפרס, ומודה לוועדה הבוחרת על הוקרת הפעילות הציונית. אני מרגיש שאני מקבל את הפרס לא רק בשם עצמי אלא בשם הארגון המפואר שאותו אני משרת, אשר תורם מזה שנים רבות להגשמת החזון הציוני בארץ ובעולם, באמצעות כל עובדיו ושליחיו בכל תפוצות ישראל".

החצי השני// סופי, עובדת בהפקת אירועי שבתות חתן ושבתות בר מצווה למגזר הדתי. "הכרתי אותה לאחר הלימודים באמצעות חברים משותפים, אך בדיעבד גילינו שצעדנו כל השנים באותם השבילים באוניברסיטה, וכנראה היינו שקועים יותר מדי בלימודים. מהר מאוד החלטנו שזה זה, והקמנו בית עם ילדים מקסימים ושמחה גדולה. נחת אמיתית".

שליח ציבור// המשפחה הצעירה קבעה את ביתה בשכונת בוכמן במודיעין. "מקום מדהים ויפה באמצע הדרך בין תל אביב לירושלים. השכונה מגוונת מאוד ויש בה מספר רב של בתי כנסת. מכיוון שאני מוזמן לדרוש או לעבור לפני התיבה מדי פעם גם בנוסח ספרדי וגם אשכנזי, אני מכיר את כל בתי הכנסת, ואוהב גם לגוון בין הנוסחים השונים בשבתות ובחגים".

הנחת// שבעה ילדים. יהונתן (16), מיכלי (14), דוידי (13), ישי (11), יעלי (9), אפרת (7) ונעם (4). הגדולים לומדים בישיבה ובאולפנה של רשת בני עקיבא במודיעין, והקטנים בבית הספר אריאל ובגנים בשכונה. "כולם מסבים לנו אושר ענקי ונחת גדולה".

אם זה לא היה המסלול// "אין לי ספק שהייתי יכול ליהנות מתחום הליטיגציה בעריכת הדין, אך מכיוון שאני אוהב מאוד לשמח לבבות ולהצחיק את הסובבים אותי ובעיקר ילדים, הייתי אולי בוחר להיות ליצן רפואי בבתי חולים. זה נראה אומנם מקצוע פחות רציני, אך לפעמים מאה רופאים לא יכולים לעשות משהו שליצן אחד יכול לעשות בשביל נפש של ילד חולה. עדיין ייתכן שאעשה זאת יום אחד".

במגרש הביתי

בוקר טוב// סדר היום מתחיל בסביבות שש וחצי. השכמת הילדים, הכנת ארוחות בוקר וצהריים ושאר התארגנויות לקראת היציאה לפיזורים בבתי הספר. ממשיך ללשכה בירושלים לפגישות, כנסים ואירועים על פי הלו"ז היומי, וחוזר בשעות הערב המאוחרות ליטול חלק במשימות גידול הילדים והבית. "משתדל לסייע כמה שיותר לרעייתי היקרה סופי, שעיקר נטל הבית נופל עליה, למרות שהיא מטפחת קריירה בפני עצמה".

פלייליסט// "שירי ארץ ישראל הם האהבה העיקרית, אך בהחלט גם כל השאר - שירים עבריים, חסידי מקפיץ, ים תיכוני ופיוטים. האהבה למוזיקה מגוונת עברה לשמחתי גם לילדים".

השבת שלי// "הכנות אינטנסיביות עד כניסת השבת, ולאחריה הליכה עם הילדים לבית הכנסת. ארוחות השבת בעצימות גבוהה עם הילדים, תמיד שמח אצלנו. שירי שבת מכל הקשת, דברי תורה וחידונים שהילדים למדו בבית הספר. השבת היא ההזדמנות היחידה בשבוע להיות זמן רצוף עם הילדים, ולכן אנחנו משקיעים בכך כמה שיותר לפני שיתחילו לפרוש כנפיים. אנחנו משתדלים לארח תמיד בני משפחה או חברים, כי באמצע השבוע הלו"ז לא מאפשר. שינה בשבת תענוג – עדיין לא בבית ספרנו".

דמויות מופת// "פרט לדמויות המשפחתיות שהיו מבחינתי חלק לא מבוטל מבניין האישיות שלי, אני בהחלט רואה בכל ראשי הציונות דמויות מופת, שבפעולות יחידים הביאו להקמתה של מדינה יהודית בארץ ישראל. בראשם בנימין זאב הרצל, שלבד ונגד הזרם, תוך הקרבה אישית, קידם בקרב מנהיגי העולם את רעיון המדינה היהודית. בפעולותיו החשובות, עם הרבה סייעתא דשמיא, הוא היה המנוע העיקרי לתקומתו של העם היהודי בארצו".

מפחיד אותי// "אנשים שבפורים שולחים משלוח מנות ענקי לכל העולם, אבל בשגרה אין בהם חמלה אפילו לזקנה שעומדת לפניהם בתור בקופת החולים".

משאלה// "לראות את ילדיי שמחים ומאושרים תמיד, מקימים בתים נאמנים בישראל ומגדלים על ברכיהם דורות נוספים ברוח הבית שבו גדלו".

כשאהיה גדול// "כבר מגיל שש אני מרגיש גדול, אבל הייתי שמח להמשיך בעשייה הציונית".

לתגובות: [email protected]

***