אנשים רבים פונים לשירותים של מכירת רכבים לפירוק, במיוחד במקרים הבאים:
1.אוטו שכבר קשה למכור אותו והערך שלו בשוק היד השנייה כמעט אפסי
2.אוטו שהיה מעורב בתאונת "טוטאל לוס" והורד מהכביש לאחר בדיקה של שמאי רכב
3.אוטו שהתקלקל או לא עבר טסט ועלות התיקון שלו גבוהה יחסית.
פירוק רכב במקום מכירה שלו בשוק יד 2
יש אומנם רכבים שיכולים להחזיק היטב גם מעל 15 שנים, אבל ככל שמחכים יותר זמן עם המכירה, כך גם התקלות מצטברות, הערך של הרכב בשוק היד השנייה יורד וכמובן שהביקורים במוסך נעשים תכופים יותר.
בשלב מסוים, לאחר שערכו של הרכב יורד לכמה אלפי שקלים (ובהנחה שלא מדובר ברכב אספנות ששמרתם עליו מכל משמר), יגיע הזמן ובו תשאלו את עצמכם אם שווה לנסות ולמכור אותו למישהו אחר או לשלוח אותו לפירוק.
מצד אחד יכול להיות שאם תמכרו אותו תרוויחו יותר, אבל תצטרכו להתפלל שהבעלים הבאים יוכל לנסוע אתו לפחות עוד כמה שנים, אחרת עלולה להיווצר אי נעימות שלעיתים נדירות יכולה להיגמר אפילו בתביעה.
האפשרות השנייה היא לפנות אל מגרש שמציע מכירת רכב לפירוק או לקונה רכבים לפירוק ונסיעה . אולי תופתעו לדעת, אבל ההבדל בסכום שתקבלו לא בהכרח יהיה גדול כל כך (קחו בחשבון שגם אגרת העברת בעלות עולה באזור ה-200 ₪). מה שכן בטוח הוא שתחסכו מעצמכם המון כאב ראש ושיחות עם עשרות קונים פוטנציאלים שישגעו אתכם כל היום בטלפון.
מכירת רכב לפירוק במצב של "טוטאל לוס"
כולם יודעים ש"רכב טוטאל לוס" הוא רכב שעבר תאונה קשה, אבל לא כולם יודעים מה זה בעצם אומר ומתי מרוויחים מהפירוק שלו במצב כזה.
ובכן, על מנת שרכב יוגדר כטוטאל לוס, שמאי רכב חייב לקבוע שהוא ניזוק באופן שהביא לירידה של לפחות 60% מהערך שלו או שבשום אופן לא ניתן לתקן אותו.
כאן חשוב לשים לב: אם הביטוח שלכם הוא ביטוח מקיף, חברת הביטוח מחויבת לפצות אתכם בכל שווי הרכב והיא זו שתדאג לפירוק שלו. לעומת זאת, אם הביטוח שלכם הוא רק ביטוח צד ג', אז אתם אלו שתקבלו כסף מהפירוק שלו והסכום יקוזז מהפיצוי שתיתן לכם חברת הביטוח. כמובן שיש גם מצב שלישי ובו אתם מבוטחים אך ורק בביטוח חובה. במקרה זה הרכב נשארתם ברשותכם.
עוד הערה קטנה לגבי מצב שנקרא "אובדן להלכה". אובדן להלכה הוא מצב שבו הנזק חמור פחות, אך עלות התיקון היא עדיין גבוהה. במצב כזה חברת הביטוח היא זו שתמכור את הרכב לפירוק או סוחר רכבים ותשלים בעצמה את הסכום עד לגובה הפיצוי המלא אליו אתם זכאים.
פירוק רכב שלא משתלם לתקן אותו
אם אי פעם הלכתם למוסך לאחר נזק גדול לאוטו ושילמתם פחות מכפי ששיערתם, אתם כנראה יחידי סגולה... אבל אם נניח לשנייה את ההומור בצד, במקרים רבים פשוט לא שווה לתקן את הרכב אם הוא מתקלקל או שאחרי הטסט השנתי קיבלתם רשימה ארוכה של דברים לתקן. הדבר נכון במיוחד אם זהו רכב ישן שמועד לפורענות ואתם לא מרגישים בטוחים לנהוג בו.
אז אם נסכם:
מתי כדי למכור רכב לפירוק? מתי כדאי למכור את הרכב בשוק היד השנייה?
- כשלא משתלם לשלם על תיקונים
- כשהערך שלו עדיין גבוה
- לאחר שעבר תאונה קשה
- לאחר תאונות קלות (רק לא להסתיר מידע מהקונה...)
- כשהערך שלו נמוך מאוד בשוק היד השנייה
- כשיש לכם סבלנות לאתרי יד 2
- כשמדובר ברכב ידוע לשמצה שאין לו ביקוש בשוק
- כשמדובר ברכב מבוקש (אפילו משנתון ישן)
כמה אפשר לקבל על מכירת רכב לפירוק ואיך לקבל כמה שיותר?
באופן כללי אפשר לקבל בין 1,000 ₪ לבין 10,000 ₪ ובמקרים נדירים גם מעבר לכך. מן הסתם רכב שמוגדר כ"טוטאל לוס" יהיה בסקאלה הנמוכה של השווי. מעבר לכך גם לשנתון ואפילו למשקל יש השפעה על הסכום אותו תקבלו (ככל שהמשקל גבוה יותר, יש יותר מה לפרק...).
אם תחפשו "קונה רכבים לפירוק" באינטרנט תקבלו עשרות אתרים שונים בגוגל ולכן שווה להרים כמה טלפונים ולא לקפוץ על השירות הראשון שאתם מדברים אתו.
מה חייבים לעשות לפני שמוכרים את הרכב לפירוק?
כמו שכתבנו, מכירת רכב לפירוק הוא תהליך פשוט יחסית, אבל אי אפשר סתם כך לזרוק את האוטו במגרש ולקבל עליו כסף. אתם קודם כל חייבים לבצע ביטול של הרישום שלו (אפשר גם באינטרנט). הביטול הזה למעשה "מנתק" אתכם מהרכב: לא תקבלו הוראות לתשלום אגרה לטסט וכמובן שלא תצטרכו לשלם עליו ביטוחים כלשהם. שימו לב: יש סעיף מיוחד למי שמוכר את הרכב לפירוק וחייבים לסמן אותו!
מעבר לכך ייתכן שבמקרים של הורדת הרכב מהכביש תוכלו לקבל חלק מאגרת הרישוי בחזרה (שהרי הוא כבר לא כשיר לנסיעה).