במעמד שר הביטחון שאול מופז התקיים טקס צבאי, ובו התקבלו שני מטוסי ה"סופה" הראשונים לבסיס חיל האוויר רמון. בטקס אתמול (יום חמישי) השתתפו גם הרמטכ"ל רב אלוף משה יעלון ומפקד חיל האוויר האלוף דן חלוץ.
בנאומו אמר מפקד חיל האוויר: "לפני שלושת אלפים שנה אמר הנביא ישעיהו בפרק כ"א פס' א': 'משא מדבר ים כסופות בנגב לחלוף...' אמר, ואולי ניבא את מה שקורה כאן בבסיס רמון אשר בנגב לפני דקות אחדות, עת נשקו הגלגלים של מטוסי ה"סופה" הראשונים למסלולים. לאחר שבע שעות טיסה מן האיים האזוריים לישראל הם משלימים מסע בן 48 שעות מארה"ב, מוטסים בידי צוותים משותפים אמריקניים וישראליים".
מטוס ה"סופה" הוא מטוס F-16, שנבנה על פי בקשות חיל האוויר הישראלי. הוא משלב יכולות תקיפה ויירוט, תוך כדי שימוש במערכות המתקדמות ביותר הנמצאות בעולם התעופה.
בין השכלולים ש"סופה" טומן בחובו נמצאים מכלי דלק מיוחדים, CFT, שאין אפשרות להשליכם. המכלים מוסיפים למטוס כ 3000 ליברות דלק, וכך הוא יכול להגיע לכל אזורי העניין של מדינת ישראל , לבצע את משימתו ולשוב חזרה ארצה.
יכולת חדשה לגמרי היא יכולת "BUILT IN" של המכ"מ למפות את הקרקע בטווחים רחוקים ובכל מזג אוויר, יכולת הנותנת לו את האפשרות "לייצר" לעצמו מטרות לתקיפה ללא תלות בגורם אחר, לוודא שהמטרות שהוא מתכוון לתקוף קיימות, אינן נעות או שנעלמו. כמו כן יכול המנגנון במטוס להוציא נ.צ. מדויק של המטרות, והתמונות המסייעות לו בכך הן בעלות רזולוציה מצוינת.
על משקף הקסדה שחובשים טייסי ה"סופה" ונווטיה, מוקרנת תצוגת הנתונים של המטוס, הכוללת את גובה הטיסה, את מהירות הטיסה וגם את נתוני החימוש שנושא המטוס. את החימוש הזה, למשל טילים, אפשר לשעבד לקסדה, וכך לשגר אותו על מטוס אויב רק באמצעות "מבט" עליו ולא בהצבעתו של "אף המטוס" עליו. הדבר משנה את חוקי המשחק בכל הנוגע לקרבות אוויר. נוסף על כל אלה מותקנת על הקסדה מצלמה, ואפשר להקליט את מה שהיא רואה. כך נוצרת יכולת תחקור על הקרקע בעניין השאלה: "לאן הביט הטייס בזמן הטיסה". יכולת שלא הייתה עד היום.
שכלולים נוספים: מפה נעה. בכל אחד מהתאים של המטוס יכול איש הצוות לבחור להציג נתונים רבים, אחד הפורמטים לתצוגה נקרא "מפה נעה". על מפה זו אפשר להציג את הנ.צ. שבהם ננווט, את האיומים שנפגוש, וכל דבר אחר שצפוי לנו או שמעניין אותנו.
מערכת "ריטה", פרי פיתוח רפא"ל. המערכת מאפשרת לצוות לטוס נמוך מאד בכל מזג אוויר, ביום ובלילה. היא נותנת התראה נגד התנגשות בקרקע, התראה על מכשולים בדרך, כגון הימצאותם של חוטי חשמל, או אנטנות.
באמצעות מערכת תחקור של חברת ראדא GDS מתבצע בתום הטיסה תחקור. עם רדתם של אנשי הצוות מהטיסה הם נוטלים את הקלטת שעמה עלו למטוס ופורקים את הנתונים המוקלטים עליה לתוך מערכת ה GDS, שבה אפשר להציג במדיום דיגיטלי את הטיסה החולפת. אפשר להציג כל מסך על אחת מארבע הטלוויזיות שכוללת המערכת: את המפה הנעה, את קסדת התק"ע, תע"ל: תצוגה עילית, מחשב החימוש של המטוס וכו'. המערכת נותנת יכולת תחקור מדויקת של כל מה שהיה בזמן הטיסה מכל הזוויות, וכמו כן מתקבלת "תצוגת על" של כל המטוסים בגזרה, על מיקומם ועל נתוניהם.
לסופה "חליפת הגנה" של חברת אלישרא. "חליפה" זו נותנת למטוס הגנה, חסימה והתראה נגד כל האיומים הקרקעיים והאוויריים בגזרה: נגד טילים המשוגרים על המטוס וכו'. היא מאפשרת לצוות להתרכז במשימה "בראש שקט" באופן יחסי, בלי להפנות קשב לאיומים שמסביבו, נתונים שבהם היא מטפלת באופן אוטומטי.
לרשותם של טייסי "סופה" עומדים שני מכשירי קשר חדשים, תוצרת "רפא"ל" ו"אלתא": -רדיו UHF חדש בעל יכולות הצפנה חדשות ויכולות ממסור לטווחים רחוקים, ורדיו לווייני המאפשר שידור בטווחים רחוקים מאד, תוך כדי שימוש בטווח רב לוויני. שכלול זה הוא בגדרת "פתיחת תחום" באיכות הקשר ובטווחים.
מערכות הנשק של המטוס: פיתון 4 - PYTHON 4 - טיל האוויר-אוויר המתקדם ביותר בעולם: כל מטוס אויב שנמצא בטווח שבו טייס ה"סופה" רואה אותו נידון לנפילה, כלומר נמצא ב NO ESCAPE ZONE ללא יכולת התחמקות מטיל חום זה.
AMRAAM - טילי א"א , טיל מכ"מ הנותן לסופה יכולות הפלה BVR = BEYOND VISUAL RANGE, זו יכולת חדשה מסוגה למטוסי F16 המאפשרת הפלת מטוסי אויב הרבה לפני שהם מגיעים לטווח ממנו הם יכולים לשגר את החימוש שלהם.
LITENING - פוד התלוי בצדו של המטוס - בעל יכולת ציון לייזר והכוונת פצצות בצורה מדויקת. הנווט מטיס אותה עד לפגיעה במטרה בזמן שהמטוס נמצא הרחק מאזור הסיכון.
JDAM- פצצה בגודל של 1 טון, המוטלת על נ.צ. והתלויה בדיוק קליטת הלוויינים שלה עצמה (בעלת אנטנת GPS) ושל המטוס. הפצצה גולשת לטווחים רחוקים, היא מדויקת מאד ומונעת את הצורך מהצוות למצוא את המטרה בעיניים, כאמור מטילים אותה על נ.צ. של המטרה, שקיבלו אותו בעזרת אמצעי האיסוף של החייל בטווחים רחוקים ביום , בלילה ובכל מזג אוויר.
דובר צה"ל מציין כי זו הפעם הראשונה שתוכנת הלב (Core Avionics) של מטוס קרב אמריקאי נבנתה על בסיס תוכנה ישראלית, שנכתבה בחיל האוויר ביחידת ממד"ס, ושרבים משכלוליה הם פרי עבודתה של יחידה זו.
בנאומו אמר מפקד חיל האוויר: "לפני שלושת אלפים שנה אמר הנביא ישעיהו בפרק כ"א פס' א': 'משא מדבר ים כסופות בנגב לחלוף...' אמר, ואולי ניבא את מה שקורה כאן בבסיס רמון אשר בנגב לפני דקות אחדות, עת נשקו הגלגלים של מטוסי ה"סופה" הראשונים למסלולים. לאחר שבע שעות טיסה מן האיים האזוריים לישראל הם משלימים מסע בן 48 שעות מארה"ב, מוטסים בידי צוותים משותפים אמריקניים וישראליים".
מטוס ה"סופה" הוא מטוס F-16, שנבנה על פי בקשות חיל האוויר הישראלי. הוא משלב יכולות תקיפה ויירוט, תוך כדי שימוש במערכות המתקדמות ביותר הנמצאות בעולם התעופה.
בין השכלולים ש"סופה" טומן בחובו נמצאים מכלי דלק מיוחדים, CFT, שאין אפשרות להשליכם. המכלים מוסיפים למטוס כ 3000 ליברות דלק, וכך הוא יכול להגיע לכל אזורי העניין של מדינת ישראל , לבצע את משימתו ולשוב חזרה ארצה.
יכולת חדשה לגמרי היא יכולת "BUILT IN" של המכ"מ למפות את הקרקע בטווחים רחוקים ובכל מזג אוויר, יכולת הנותנת לו את האפשרות "לייצר" לעצמו מטרות לתקיפה ללא תלות בגורם אחר, לוודא שהמטרות שהוא מתכוון לתקוף קיימות, אינן נעות או שנעלמו. כמו כן יכול המנגנון במטוס להוציא נ.צ. מדויק של המטרות, והתמונות המסייעות לו בכך הן בעלות רזולוציה מצוינת.
על משקף הקסדה שחובשים טייסי ה"סופה" ונווטיה, מוקרנת תצוגת הנתונים של המטוס, הכוללת את גובה הטיסה, את מהירות הטיסה וגם את נתוני החימוש שנושא המטוס. את החימוש הזה, למשל טילים, אפשר לשעבד לקסדה, וכך לשגר אותו על מטוס אויב רק באמצעות "מבט" עליו ולא בהצבעתו של "אף המטוס" עליו. הדבר משנה את חוקי המשחק בכל הנוגע לקרבות אוויר. נוסף על כל אלה מותקנת על הקסדה מצלמה, ואפשר להקליט את מה שהיא רואה. כך נוצרת יכולת תחקור על הקרקע בעניין השאלה: "לאן הביט הטייס בזמן הטיסה". יכולת שלא הייתה עד היום.
שכלולים נוספים: מפה נעה. בכל אחד מהתאים של המטוס יכול איש הצוות לבחור להציג נתונים רבים, אחד הפורמטים לתצוגה נקרא "מפה נעה". על מפה זו אפשר להציג את הנ.צ. שבהם ננווט, את האיומים שנפגוש, וכל דבר אחר שצפוי לנו או שמעניין אותנו.
מערכת "ריטה", פרי פיתוח רפא"ל. המערכת מאפשרת לצוות לטוס נמוך מאד בכל מזג אוויר, ביום ובלילה. היא נותנת התראה נגד התנגשות בקרקע, התראה על מכשולים בדרך, כגון הימצאותם של חוטי חשמל, או אנטנות.
באמצעות מערכת תחקור של חברת ראדא GDS מתבצע בתום הטיסה תחקור. עם רדתם של אנשי הצוות מהטיסה הם נוטלים את הקלטת שעמה עלו למטוס ופורקים את הנתונים המוקלטים עליה לתוך מערכת ה GDS, שבה אפשר להציג במדיום דיגיטלי את הטיסה החולפת. אפשר להציג כל מסך על אחת מארבע הטלוויזיות שכוללת המערכת: את המפה הנעה, את קסדת התק"ע, תע"ל: תצוגה עילית, מחשב החימוש של המטוס וכו'. המערכת נותנת יכולת תחקור מדויקת של כל מה שהיה בזמן הטיסה מכל הזוויות, וכמו כן מתקבלת "תצוגת על" של כל המטוסים בגזרה, על מיקומם ועל נתוניהם.
לסופה "חליפת הגנה" של חברת אלישרא. "חליפה" זו נותנת למטוס הגנה, חסימה והתראה נגד כל האיומים הקרקעיים והאוויריים בגזרה: נגד טילים המשוגרים על המטוס וכו'. היא מאפשרת לצוות להתרכז במשימה "בראש שקט" באופן יחסי, בלי להפנות קשב לאיומים שמסביבו, נתונים שבהם היא מטפלת באופן אוטומטי.
לרשותם של טייסי "סופה" עומדים שני מכשירי קשר חדשים, תוצרת "רפא"ל" ו"אלתא": -רדיו UHF חדש בעל יכולות הצפנה חדשות ויכולות ממסור לטווחים רחוקים, ורדיו לווייני המאפשר שידור בטווחים רחוקים מאד, תוך כדי שימוש בטווח רב לוויני. שכלול זה הוא בגדרת "פתיחת תחום" באיכות הקשר ובטווחים.
מערכות הנשק של המטוס: פיתון 4 - PYTHON 4 - טיל האוויר-אוויר המתקדם ביותר בעולם: כל מטוס אויב שנמצא בטווח שבו טייס ה"סופה" רואה אותו נידון לנפילה, כלומר נמצא ב NO ESCAPE ZONE ללא יכולת התחמקות מטיל חום זה.
AMRAAM - טילי א"א , טיל מכ"מ הנותן לסופה יכולות הפלה BVR = BEYOND VISUAL RANGE, זו יכולת חדשה מסוגה למטוסי F16 המאפשרת הפלת מטוסי אויב הרבה לפני שהם מגיעים לטווח ממנו הם יכולים לשגר את החימוש שלהם.
LITENING - פוד התלוי בצדו של המטוס - בעל יכולת ציון לייזר והכוונת פצצות בצורה מדויקת. הנווט מטיס אותה עד לפגיעה במטרה בזמן שהמטוס נמצא הרחק מאזור הסיכון.
JDAM- פצצה בגודל של 1 טון, המוטלת על נ.צ. והתלויה בדיוק קליטת הלוויינים שלה עצמה (בעלת אנטנת GPS) ושל המטוס. הפצצה גולשת לטווחים רחוקים, היא מדויקת מאד ומונעת את הצורך מהצוות למצוא את המטרה בעיניים, כאמור מטילים אותה על נ.צ. של המטרה, שקיבלו אותו בעזרת אמצעי האיסוף של החייל בטווחים רחוקים ביום , בלילה ובכל מזג אוויר.
דובר צה"ל מציין כי זו הפעם הראשונה שתוכנת הלב (Core Avionics) של מטוס קרב אמריקאי נבנתה על בסיס תוכנה ישראלית, שנכתבה בחיל האוויר ביחידת ממד"ס, ושרבים משכלוליה הם פרי עבודתה של יחידה זו.