סיפו"ש! (סיפור קצר באופן יחסי, שבוע XII) בקצרה

היי!

שבוע טוב, שבת שלום עוד מעט, ושבועות שמח קצת אחרי.

 

מאגר הסיפורים שלי- נגמר. מזמן. בשבועיים האחרונים הצלחתי לשבת לכתוב ולפרסם מייד, היום זאת לא היתה אופציה. (ובכלל, אתמול הבנתי ש'סיפורים זה כמו קטשופ, אם תלחץ חזק- יצא סיפור, אבל הוא עלול להשפריץ עליך', או בעברית- לכתוב תחת לחץ רק בשביל לפרסם- יוביל לסיפור פחות טוב. 
 

אז מה עושים? התלבטתי בין 2 אפשרויות, 1- להרים דגל שמצהיר "אין סיפור, סורי, נקווה שנחזור בקרוב (או איי פעם)", או 2- ללכת לחפש משהו שכתבתי פעם, ולפרסם.

 

אז הנה משהו שכתבתי פעם. כמה פעם? ממש פעם. לפני 4 שנים בערך, ככה שלראות את הסיפור מעלה זכרונות ישנים מפעם.

לשמחתי- הכתיבה שלי השתפרה בשנים האחרונות.

לצערכם- זה לא נכתב בשנים האחרונות ננה-בננה.

 

התלבטי אם להעלות אותו, בסוף הוחלט שכן, תנסו להשתחרר ממה שאתם רגילים לקרוא, ותהנו!

 

הקשיבה ממעון קודשייך

 

מה שקרה לכד החרסינה הכחול שאמא אוהבת כאשר אליה שיחק עם הכדור בבית- קרה לי במוצ"ש האחרון כשעליתי לצד חן בשובנו מן הסניף. הלכנו דוממים, כל אחד שקוע בעולמו, כל אחד וצרותיו הוא, כל צעד מדוד, כל נשימה עקבית, כבר ראיתי את ביתי בזווית עיני, צעדנו קטנו, רצינו לינוק עוד כמה רגעים ביחד לפני שחוזרים הביתה, ושוב כל אחד יחזור לחייו הפרטיים ולא נתראה שבוע עד שבת הבאה.

 

חן חתכה את השתיקה "ישי?" קו מחשבתי נשבר, זקפתי את ראשי קמעה "כן?"השבתי "אני באמת באמת רוצה להתאבד או למות בדרך כלשהיא".

 

ושקט, לא אותו שקט נעים שאפף אותנו עד כה, שקט מעיק, מאיים,אולי קצת מפחיד, ידעתי שחן רוצה שאשבור אותו, שאקרע לו את הצורה, עיניה אמרו זאת בבירור, אבל אצלי בפנים היה רעש, רעש נוראי, כזה שקשה להשתיק אולי אפילו בלתי אפשרי, לא ידעת מה לומר, אף פעם לא הכינו אותי לזה, אף פעם לא דיברו על זה, תמיד היה זה נושא מודחק, וכל פעם שהנושא הזה עלה דחוהו ההורים "לא עכשיו, לא לפני הילדים", ידעתי שאני צריך לענות אז פשוט הסברתי מה עובר עלי.

 

"תביני, תאמת, אין לי מה לומר לך, אני כל כך בהלם שאני לא מצליח לחשוב על שום דבר" אמרתי הכל בנשימה אחת,זה כמעט חנק אותי "לא עזרת לי" פסקה נחרצות, אני לא יכול להשאיר את זה ככה "את רוצה לספר לי למה?" חיכיתי מאט "אין לי כח" ענתה.

 

טיפות לא רצויות הרטיבו את עיניה היפות של חן, עינה השוחקות, אלו שאפשר להביט בהן שעות בלי להשתעמם, אותם עיניים כבר לא היו שם, היו אלה עיניים אחרות.

 

"טוב, אני אלך הביתה, אני הולכת לישון, אולי ארגיש יותר טוב" , "לילה טוב!" אמרתי, הרגשתי שזה היה הלילה טוב הכי עוצמתי שאמרתי למישהו בחיים. דרכינו נפרדה, פסעתי לביתי, היא המשיכה באותו השביל.

 

נכנסתי הביתה, התיישבתי, מנסה שלא להתייחס, מנסה שלא לחשוב, מנסה לחשוב על משהו אחר, משהו טוב יותר, אבל המחשבות רדפוני ואני מרגיש כאילו כל כוחי נזל ונאגר כשלולית מתחת לרגלי, ראשי התחיל לכאוב, איך משפט אחד יכול להרוס בן אדם! פניתי לחדרי, התכרבלתי בשמיכה, מנסה להרדם, שהרי לאדם ישן אין בעיות כאלה, דמעתי ודממתי.

 

נביחותיו של כלב השכנים הבהירו בבירור שנגמר לי זמן השינה, קמתי בכבדות, לבשתי משהו וטיפסתי לבית כנסת, ברכת רפאינו קיבלה פתאום משמעות.

 

שתי טרמפים ואוטובוס ורגלי עומדות בפתח הישיבה אשר בירושלים, חיפשתי את אורי, מצאתי אותו בבית מדרש לומד מספר כלשהו. ישבתי לידו גללתי בפניו את אשר התרחש, הוא ישב והקשיב, הוא לא אמר לי "לא עכשיו, אני נורא עסוק" הוא עצר, הביט בשעונו, סגר ספרו, והקשיב לי.

 

לא נכנסתי לשיעור, לא היה לי כוח ללמוד עכשיו, פניתי לפנימייה, נשכבתי על המיטה, ראשי נקבר בכר, הכל סבב אותי, הרגשתי כאילו יצאתי מגופי ואני מסתכל עלי כאילו מגוף שני, ראיתי את עצמי האחר נשען על הארון ורואה מישהו על המיטה מישהו שנראה בדיוק כמוני. היה קשה לקרוא לזה מישהו, הוא שכב שם כאילו היה משהו, אולי אפילו לא זה, אולי זה היה כלום. ריחמתי על עצמי, על העצמי ששכב על המיטה, ניגשתי לעצמי וכיסיתי אותו, מתוך סערת רגשות,נרדמתי.

קמתי בערך אחרי חמש שעות, מיהרתי לארוחת צהריים, ניסתי להדחיק את המחשבה על מה שהרב יעשה לי. הגעתי לחדר אוכל, התיישבתי, עיני עברו בעיון על האוכל שהוגש, תאבוני בושש לבא, בחרתי לא לחכות לו, אכלתי כדי שיהיה לי כח, כח לסחוב, ויש לי משא כבד לסחוב. נזכרתי בפסוק " לא תראה את חמור אחיך או שורו נופלים בדרך והתעלמת מהם, הקם תקים עימו" אני צריך שיעזרו לי לקום.

 

רק אז שמתי לב שחברי קוראים לי "ישי! ישי! מה קרה לך? מה נכנסת פתאום לדיכאון? אתה לא שומע כשמדברים אליך?" מה?" נעורתי "אנחנו רוצים לצאת היום בזמן שיעור אנגלית  לקניון, המורה לא הגיע,מצטרף?".

מה קרה לכם? מישהו עומד למות ומה שעולה לכם בראש זה קניון? אתם לא רואים שאני תכף מתפוצץ?

"לא, אין לי כח, לא ממש ישנתי טוב הלילה" "חבל, זה לא יהיה אותו כייף בלעדיך". הם אספו את כליהם ועזבו. נפלתי לתוך המחשבות פעם אחר פעם, נפלתי חזרה למציאות כש-"ילד!" זקפתי את ראשי, המנקה עמד מולי "ילד תצא מפה! אתה כבר האחרון, אתה לא שם לב מה קורה סביבך?" שלחתי מבט מהיר לכל הכיוונים, באמת לא היה שם אף אחד.יצאתי.

 

נכנסתי לשיעור, המורה לא אפשר  לי אפילו שנייה של חוסר ריכוז, הייתי חייב להראות התעניינות למרות שלא הבנתי מילה משצף המשפטים שיצאו מגרונו הניחר,המילים מצאו עצמם חגות להם בחלל הכיתה, נופלות על אוזניים ערלות. חיכיתי לסוף היום, לא יודע למה, לא היה לי משהו חשוב לעשות, רציתי לברוח, מיד אחרי סדר ערב ירדתי לחדרי, אספתי את הפלאפון שלי ויצאתי לסיבוב ברחובות ירושלים.

 

חייגתי את המספר שזכרתי בעל פה, מספרים סתמיים, שכל אחד בפני עצמו לא שווה כלום, אבל כשהם ביחד במקום הנכון הם עושים דברים נפלאים, הם יכולים לחבר אותך למישהו שאתה אוהב.

 

"הלו?" נשמע מעבר לקו, תולעת הזדחלה לי לתוך הלב "זה ישי את מוכנה לספר לי? אני פשוט אקשיב לך". דיברה- הקשבתי, כל כך הרבה צרות, איך היא עומדת בכל זה? אני צריך להוקיר אותה כגיבורה! איזה כח יש לה לא יאומן, אני לא בטוח איך אני הייתי מגיב לדבר כזה אם זה היה קורה לי.

 

שיניתי כיוון וחזרתי, באותם כבישים, אבל בכיוון הנגדי, חזרתי לפנימייה. טיפה הראשונה נפלה, כל שאר הטיפות- באו מייד אחריה, וגשם, גשם גדול שטף אותי,את כל רחובות ירושלים ואת השוכנים בה. הקור הירושלמי המוכר התחלף בקור מקפיא ומאיים, החשתי את צעדי הגעתי לחדרי. כל חבר החדר ישבו שם מכורבלים בשמיכות ונושקים לספלים מלאים עד תומם במרק מהביל, ערן הרים את מבטו, "הכנתי, גם לך!" תוך כדי שהניף את ידו, זקף את אצבעו והורה לי להביט לכיוון כוס מרק שכוחה מאדם, חייכתי חיוך מאולץ.אמרתי תודה רפה ונפניתי למקלחת.

 

התנגבתי והצטרפתי לפורום חברי, רק חבל שפורום זה לא היה פעיל, התכרבלת גם אני בשמיכתי, מנסה לאחוז את הכוס הרותחת, וגם מים, אבל מים רותחים, פוגעים, צריך לאזן את היחס, אחרת התוצאות יכולות להיות הרות אסון. ושקט, כל אחד מכונס בעצמו, נושף לתוך כוסו במטרה להשיג את היעד ולהצליח ללגום את המרק, ולכל אחד חיוך קטן וכולנו מקשבים לרעש התנפצות הטיפות על זגוגיות חדרנו הקטן והבטוח. רגע קטן שלא עושים שם דבר חשוב, ופתאום דבר לא בוער, וכולם יודעים ששיעורי הבית לא יעשו בעצמם, אבל עכשיו הכל מופסק, כולם עוצרים את המרוץ שנגמר רק במקום אחד, במקום שאני מקווה שחן לא תגיע אליו בזמן הקרוב, לפחות לא בגוף ראשון.

אביתר קם ניגש לארון הוציא שקדי מרק וכיבד אותנו. כל אחד מאמץ לעצמו חופן וחוזרים לנשוף על המרק ולשיחה קלילה על אירועי היום.

 

איזה שעה נפלאה היא הייתה! ואני רואה שהעולם לא מגיע לקיצו.

בשלב כלשהו כל אחד פורש למיטתו, איחולי לילה טוב נזרקים בחלל החדר מתכוננים למצב שינה חוץ מאליהו שנשאר לגמוע כמה עמודים מספרו לפני שיכבה את מנורת הלילה שלו, יכניס את הספר מתחת כרית, יניח את כיפתו על השולחן, יסתובב לקיר וישקע בשינה.

 

שינתי הגיע לקיצה על ידי המדריך שעשה עבודתו להשכמתנו כדי שנעשה עבודתנו ונלך לעבוד את הבורא. תפילה, יום לימודים, ובשיעורים יש זמן מחשבה- והמלט שאמר "להיות, או לא להיות" מנקר במוחי, אני בחרתי להיות, להיות פה בשבילי, ולהיות שם בשביל חן, להיות, פשוט להיות, או כמו שאמרו חכמים, אם אין אני לי, מי לי?ובאמת מי לי? אני בשביל חן, אבל מי בשבילי? אני חושב שאורי בשבילי, הוא תמיד היה שם בשבילי, מקווה שיישאר שם, האם אדם יכול להיות בשביל עצמו? להיות שם בשביל עצמו?כנראה שלא, כי הוא צריך להיות פה בשביל עצמו, כי אם הוא לא יעשה את זה הוא לא יהיה, וכיוון שהוא פה הוא לא יכול להיות שם, ולהיות- זה שם המשחק.

 

בערב חייגתי אליה בשנית, קולה השתפר מליל אמש, השיחה קלחה, הרגשתי איך ההקשבה עושה פלאים, הקשבתי,זה הכול. המפתח הוא להקשיב, להקשיב לחבר, להקשיב לעצמך, הקשבה יכולה לפתור אם לא את כל הבעיות, אז לפחות את רובם, אנחנו צריכים לדעת להקשיב.

 

חוזר לחדר, חושב, שותק, אורי ניגש אלי, מתיישב לידי "ישי, תחייך, בבקשה תחייך" קצות שפתותי טיפסו לכיוון העיניים "לא! אני מתחנן! תחייך באמת, תחייך מבפנים, פשוט תחייך! אתה עושה לי רע...".

למה אני עושה לאורי רע? אני כל כך אוהב אותו! הוא כל כך עוזר לי, אז למה אני רוצה לפגוע בו? למה אני לא מסוגל לחייך? אם לא בשבילי, אז בשבילו, החלטתי להיות עכשיו פה בשביל אורי.

חשפתי שתי שורות של שינים צחורות, עשרים ושש שינים קטנות שעושות טוב למישהו. חייכתי.

חייכתי! הרגשתי את הכיף שבנתינה , ובפנים, הלב שלי הוריד דמעה, דמעה מעורבת, לא דמעה של עצב, לא דמעה של שמחה, דמעה מעורבת. דמעה מעורבת, אבל טהורה.

וכמו שאחרי הגשם מגיעה השמש, ואחרי כל עצב מגיע חיוך, אחרי הדמעה הגיע החום, קמתי וחיבקתי את אורי.

 

הלכתי לישון מוקדם, יותר נכון, קראתי ספר על מיטתי, קראתי, אבל לא התרכזתי  במילים, האותיות נקראו מהספר, המילים נקרעו מהדפים, עלו לאוויר, המשיכו ויצאו מהחלון, לא שמתי את ליבי אליהן, שקוע הייתי במחשבותיי, אותם מחשבות שהפליגו להן מעבר לים, אותן מחשבות שטסו לירח, אותן מחשבות שעברו יערות וחצו מדברות, אותן מחשבות שבעצם היו בכל מקום בעולם, בכל מקום בתוכי.

 

קמתי מוקדם, שמתי לב שהיתי מכוסה, אבל ישנתי על שמיכתי! קפצתי מהמיטה, חשדי התאמת כאשר ראיתי אותו דחוק על קצה מיטתו ומתכסה במגבתו, אורי כיסה אותי בשמיכתו! מייד החזרתי את השמיכה לבעליה, איזה נשמה טהורה! אני כל כך שמח שאני מכיר אותו! חבל שאני לא כמוהו! איזה בן אדם מדהים! מה גורם למישהו לישון בחורף קופא מקור כשיש בידו את האפשרות הברורה לישון בנוחות עם שמיכה? יכול להיות שזה הכח שיש לחברים, הכח של האכפתיות, הכח של האהבה. האהבה היא בעצם להקשיב לחבר, לראות לא רק את גופו, אלא לראות גם אותו, את אותו האמיתי, את אותו שקשה לראות, לפעמים אפילו לעצמו, לראות, להבין, להקשיב.

 

הבטתי מהחלון, בנינים, יער של בנינים, לבנים על גבי לבנים, בטון, ובתוך כל זה אני רואה עלה קטנטן שמחובר

לגבעול בגובה שלושה סנטימטר, נראה כאילו צמח רק עכשיו, צמח עם הגשם, לאחר שחלפה הרוח, לאחר שחלף הזעם, הוא מרים ראש, גאה בעצמו, יוצא החוצה ושולח עלה קטנטן של תקווה בתוך כל הייאוש הזה, בעזרת ה', הוא עוד יגדל.

והשמש מלטפת אותו כאומרת- אל תתייאש, יש הרבה צרות בעולם, אבל מה זה נוגע לך? צמח וגדל! הראה את עצמך לעולם! עשה טוב לעצמך בכך שתעשה טוב לאחרים, את המעט שיש לך תן לאחרים, אתה תקבל הרבה יותר. אם תשאיר את המים המעופשים בכוס שלך לא תוכל לקבל את המים המזוקקים, אבל תן בלי כוונה לקבל כי אז תמצא את עצמך עם כוס ריקה.

שמחתי בצמח, הלוואי והיה לי הכח לצמוח בכל מצב.

 

הסתכלתי בשעון, עדיין מוקדם, יצאתי החוצה לראות את ירושלים בזריחה, עליתי על אוטובוס, נסעתי לשוק, התקשרתי לחן, השיחה הגיעה לתא הקולי, ואני שומע את השקט,אני שומע, הוא משמיע, הוא משמיע שקט, ואני מקשיב לו, ויש לו הרבה מה לספר לי, אולי נראה זה כשח חרשים, אבל לא אכפת לי, שקט בחוץ, שקט לי בפנים, בנפש, והוא נעים לי, הרבה זמן לא חשתי בו, מדהים איך כלום יכול לעזור, אם הייתי צועק במקום רועש, היו שומעים אותי אבל לא מקשיבים לי, כשיש שקט, אני יכול ללחוש, וכל הרוצה- יקשיב לי, לחישה רמה.

 

הסתובבתי לי בשוק, רואה את בעלי החנויות פותחים דלתם לקהל, מוציאים את מרכולם, וריח טוב של לחם טרי שהרגע נאפה עלה באפי, קניתי לי איזו לחמנייה קטנה, ישבתי לי בפינה צדדית מביט על משכימי הקום המסתובבים ברחוב, דומם....

 

התקשרי בשנית לחן, היא ענתה לי, היא צחקה, איזה הרגשה נפלאה! איך צחוק יכול להפוך הכל על פניו, הרגשתי איך התקווה כובשת כל פיסת ייאוש, וצחוק, צחוק קטן יוצא לי, צחוק קטן משחרר...

 

ירדתי במורד השוק, עברתי ליד חנות מזכרות- ושם בחלון הראווה ניצב איתן-כד חרסינה כחול, בדיוק כמו זה שאמא אוהבת, אותו דבר, אבל שלם. 

 

                     ***

 

 

 

סיפו"שים קודמים:

שבוע ראשון: "אהבה ממרחקים"

שבוע שני:  "בעזרת השם \ אות היא לעולם." 

שבוע שלישי: "אין שם עדיין, מוזמנים לתת רעיונות!"

שבוע רביעי: "חלומות של בוקר".

שבוע חמישי: "מיוחד כרגיל."

שבוע שישי: "עוד סיפור אחד ודי".

שבוע שביעי: "התאמה מושלמת".

סיפו"ח (לראש חודש): "מירוץ התפילין הגדול".

שבוע שמיני: "נקודת רתיחה".

סיפור מגירה: "מיומנו של כותב גוץ" 

שבוע תשיעי: "שבת חגיגית"

שבוע עשירי: "העיקר הבריאות"

שבוע אחד עשרה: "סיפור אישי"

ושבוע הבא גם השורה הזאת תכיל סיפור!

תודה!יוני

(משיח נאו בפומ לקחה לי את הכותרת וחשבתי לרגע להיות יצירתי אבל זה כל מה שיצא לי. תודה.) 

 

 

א.  הסיפור בכלל לא קצר והוא אפילו יותר ארוך ממילותיו בזכות המשקל שלו. (ו- וואו איזה משקל!) 

 

ב. אישית אני ממש לא אוהב שמזכירים דמויות שלא חשובות לעלילה בתחילת הסיפור ואני רואה את זה כמבלבל. יש המון סופרים גדולים שעושים את זה ובמיוחד בפרוזה, אבל לדעתי עדיף ״כאשר אחי הקטן שיחק עם הכדור בבית..״. 

 

נראה כאילו המסביב של הסיפור מאוד מוכר לך וזה כיף לקרוא דברים מהחיים (הריח של הלחם והסוחרים שפותחים את השוקאוהב  ובכלל, להסתובב ברחוב כמסתכל מהצד..) 

בשמחה!בקצרה

הסיפור לא קצר. זה נכון. אבל ביחס למלחמה ושלום- זה כמעט ציוץ בטוויטר.

רציתי להצמד לכותרת של הסיפו"שים הקודמים.

 

ב- זה הסבר ברמיזה, הכד נשבר, הלב שלו נשבר, האח שלו לא קשור לעלילה. 
אתה צודק, דמות שנכנסת לסיפור- ממש מקפידים לשמור עליה בזיכרון, וזה מפריע לשאר העלילה.

 

רחוב- אנשים מתייחסים אליו רק כאל דרך שצריך לעבור כדי להגיע למקום אחר, וזה כזה בזבוז!!! תעצרו שניה, תסתכלי מסביב, תהנו לרגע! לא פעם אני מסתובב בעיר, תופס ספסל, ומסתכל.

 

 

גם כן סיפור קצר בן-ציון

אני מסכים עם יוני ^^. ארוך במילים וארוך במשמעות.

פשוט חוויה לקרוא את זה

 

כ"כ הרבה דברים רואים פה. זה פשוט מדהים

 

ההבדל בין הכתיבה שלך אז לכתיבה של היום מאוד ברור, יש מקום לליטוש פה.

גם בלי זה הסיפור מעולה  

 

הוא דורש ריכוז, בגלל הקצב שלו. מאוד תפס אותי.

 

תודה רבה  

קצר באופן יחסי הוא אמר..משיח נאו בפומ!
רק דבר אחד אני אגיד(מתוך שלל הדברים שיש לי..);

אהבתי את התהליך ההדרגתי ש"הם" עוברים בסיפור..
מי זה 'הם'?בקצרה

יוני וחן?

 

מה שכן, עכשיו שניסיתי להבין על איזה 'הם' את מדברת- נזכרתי שיצרתי תהליך התקדמות עם המים בסיפור.

גשם רע > מקלחת  טובה > מרק מועיל /מהנה/ whatever (כבר לא זוכר) > וצמח חדש שעולה אחרי הגשם הראשון.

 

אגב, הקטע שהורדתי- זה קטע שמסביר על המים המזיקים.

יוני?יוני

מי זה יוני?חושב

חח עד שלא אמרת, לא שמתי לב..משיח נאו בפומ!
חחח, טעות שליבקצרה

ישי. (רגיל ליוני מסיפורים אחרים שלי)

 

משיח- השאלה במקומה עומדת.

וואו, ממש עשית overall על הסיפורים שליבקצרה

כיף לראות את זה

 

חשבתי לערוך את הסיפור הנוכחי לפני שאני מעלה אותו, החלטתי להשאיר אותו כמו שהוא, יחד עם כל החלקים שאני לא אוהב (הורדתי כמה קטע קצר שהיה נראה לי טיפשי במיוחד, וכן- תיקנתי שגיאות כתיב/ הקלדה שמצאתי)

 

תודה לאל, מתקדמים. בעז"ה עוד כמה שנים אני אסתכל על מה שאני כותב היום, ואצחק.

 

שמח לשמוע! בשמחה רבה!

אגב, אני לא מסכים איתו^^יוני

יש הבדל מאוד ברור בין הכתיבה שלך עכשיו ולפני 4 שנים שכתבת את הסיפור הזה אבל אני לא חושב שהוא פחות איכותי מסיפושים קודמים. 

הטאצ׳ האנושי בסיפור הזה הוא יותר חזק משאר הסיפורים שלך שקראתי פה. אולי בגלל הציניות שהתפתחה מאז ואולי הסיפור הספציפי הזה נגע לי יותר אבל בטוח מרגיש לי שהשקעת בו אז יותר זמן ממה שאתה משקיע היום בסיפורים שלך ועבדת עליו קשה יותר. מה שכן בסיפורים של היום יש יותר שנינות מאז. 

^^ מסכימה עם כל מילה.משיח נאו בפומ!
הוא לא פחות איכותי.(אולי כמה ליטושים קטנים ולא מאוד משמעותיים.)

זה^ נוגע יותר בלב.
החדשים בשכל.



וואו. תודה לשניכם. ממש.בקצרה

אתם צודקים...

הסיפור הזה- בתקופתו- עבדתי עליו הרבה, כתבתי במחברת, וערכתי, והקלדתי, וערכתי, והדפסתי- ושוב ערכתי...

הסיפורים של היום- נכתבים פעם אחת, עובר עליהם פעם שניה. וזהו.

 

לב ושכל- הסיפור הזה ספציפית- ממש נגע לי ברגש, וניסיתי להעביר אותו. היום אני מתקשה להתחבר לכאב של אותו ילד מלפני 4 שנים.

הסיפורים של היום- זה כל כך שונה... הרגש נמצא, אבל מוחבא מאוד, צריך ממש לחפור פנימה ולחבר נקודות כדי למצוא אותו.

 

אתם פתחתם לי את העיניים. ממש תודה לכם.

אני צריך לעשות חושבים עם עצמי...

רק דבר אחדמרב.אחרונה
אני מקווה בשבילך שלא תצחק..
אני לא צוחקת משירים שכתבתי לפני שנים (מסיפורים כן. מסתבר שזה ממש לא התחום שלי לא אז ולא היום...).. אני לומדת מהם, רואה אותם באור שונה, לפעמים קוראת אותם ממש חיצוניים אלי...
ובעיקרבעיקר- אני אוהבת אותם. עם כל כמה שהם תמימים, מעפנים, חלשים...
אני אוהבת אותם כי הם הובילו אותי לכתיבה של היום...
אז לא נראלי שתצחק.... נראלי שתאהב
אפשר להעיר קצת?שונמית

הכתיבה יפה מאוד. יש לה ניחוח כזה... מזכיר לי קצת את מיכאל שיינפלד, וזו מחמאה גדולה.

 

עכשיו:

א. אם מדברים על הכתיבה והניסוח- באופן כללי זה יפה, וכתוב במעין משלב גבוה ועשיר כזה, רווי אלגוריה וריח כמו שאמרתי. צריך לשים לב לזה שאתה לפעמים יורד למשלב נמוך יותר וזה יוצא מוזר, לדוגמה "מה קרה לכם? מישהו עומד למות ומה שעולה לכם בראש זה קניון? אתם לא רואים שאני תכף מתפוצץ?". יש איזשהו חוסר עקביות משלבי ששזור פה בקטע. אני גם תוהה לעצמי אם המשלב בכלל מתאים לסיפור- הוא בהחלט יפה, אבל אפשר להשיג את העושר גם בשפה יותר מדוברת, או לומר למשל במקום "חברי"- "חבר שלי". הרי בינינו- אם הסיפור מדבר על תלמיד תיכון, נשמע לי לא כל כך סביר שככה נשמעות המחשבות שלו. זה אפילו קצת נשמע יומרני כזה, קצת מצועצע.

 

ב. הרעיון יפה, אבל הרגשתי שזה כתוב קצת דרמטי ביחס לעניין שעומד בבסיס. כתיבה "מליצית"- השימוש המסתלסל שלך בשפה, זה כלי יפה לתת תשומת לב לפרטים הקטנים ולהכניס אותנו לראש של הדמות, אבל בכל זאת אם מקלפים את השפה הרעיון פה הוא מישהו שחברה שלו קצת מבועסת מהחיים, ולכן ערב אחד היא אומרת לו שהיא רוצה להתאבד (לדעתי כקורא זה לא מספיק משכנע, אני לא הרגשתי שהיא באמת יכולה לעשות את זה. זה לא הצדיק את התגובה שלו), והוא נכנס לבעסה מהעניין עד שהוא מקשיב לה וזה פותר את הבעיה והכל שב לקדמותו. העלילה קצת פשטנית, לא? מה האמירה של הסיפור? המפנה היה מהיר מדי- הוא מקשיב לה וסוף לסיפור. או שהבעיה לא גדולה מספיק או שהפתרון לא באמת נכון. 

 

ג. בהמשך למקודם, כסיפור קצר, העלילה יכולה להיות קצרה וממוקדת יותר, ולהעביר את הרעיון בפחות סיפורי רקע ו"הסחות דעת". עם זאת, חשוב שיהיה בסיפור גם המון חלונות ורמזים לחיים המלאים של הגיבור, בלי שדווקא הם יבואו על ביאורם. אפשר רק לרמוז על החבר הזה, הקוראים הם אינטיליגנטים. זה מוסיף לסיפור עומק ורובד של סקרנות אצל הקורא.

 

ד. באמת, הכד הכחול קצת לא קשור..

 

ה. אהבתי שהתחלת ישר בעניין- זה מסקרן. היה בעיניי יפה אם היית פותח ישר בזה- "הלכנו דוממים, כל אחד שקוע בעולמו, כל אחד וצרותיו הוא, כל צעד מדוד, כל נשימה עקבית, כבר ראיתי את ביתי בזווית עיני, צעדנו קטנו, רצינו לינוק עוד כמה רגעים ביחד לפני שחוזרים הביתה, ושוב כל אחד יחזור לחייו הפרטיים ולא נתראה שבוע עד שבת הבאה."

 

אתה כותב מאוד מאוד מיוחד ויפה, ואני נותנת הארות רק כי אני מזהה אצלך ממש פוטנציאל טוב. אני יודעת שהסיפור לא נכתב עכשיו, ובכל זאת אתה יכול להסיק ממנו לקחים גם עכשיו. 

דווקא אהבתי את הקטע עם הכד הכחול. הוא יפה.הדובדבן שבקצפת

ובקשר למשלב- מסכימה. זה באמת נשמע קצת יומרני.

וואו!! דבר ראשון- תודהבקצרה

סוף סוף מישהי עם אומץ

 

המשלב- גרוע. אני יודע. זה הדבר הראשון שרציתי לערוך לפני שפרסמתי את הסיפור. זה ממש הפריע לי בעין, אבל בכל זאת- החלטתי להעלות אותו כמו שהוא.

יש לי סיפור אחר (בערך מאותה תקופה) שניסיתי לכתוב בו במשלב גבוה גם כן. ממש נורא. ממש.

 

ב. אני מסכים איתך בצורה חלקית.

לא מסכים- אנחנו נוטים לחפש פתרונות גדולים לבעיות גדולות. לפעמים הפתרון קל מהמצופה. לפעמים קרובות מדי.

מסכים- כן, נכון, הסיפור משלב בתוכו כל מני תובנות שלי באותה תקופה שלא לגמרי תפורות לתוך הסיפור עצמו. רציתי שזה יהיה סיפור בעל ערך מוסף.

 

ובחורות שמאיימות להתאבד- זה כבר סיפור בפני עצמו. לא נכנס לזה. בלגן מדי.

 

ג. צודקת, תודה.

 

ד. הכד הכחול כורך את הסיבוב בנקודה יחידה. האקדח במערכה א'.

 

ה. נכון, רק שאין את הכד. . אפשר אולי לסגור את הסיפור כשהם הולכים שוב ביחד, הפעם אל הסניף או משהו כזה.

 

ובקשר לסיום- תודה לך, אשמח אם תעברי על סיפורים עדכניים יותר, הערות שם יהיו יותר יעילות, ויישומו בשמחה.

 

תודה!!!

 

יפה(:ארמונות בחול
סיפור מרגש.. את האמת שבהתחלה לא האמנתי שאתה כתבת את זה. סגנון אחר.. אבל בקריאה שנייה הצלחתי למצוא מכנה משותף.

מאוד אהבתי שלא התמקדת במחלה שלה או בשיחות שלהם, אלא נתת רק איזכור קטן. זה נתן זווית אחרת לסיפור..מיוחדת יותר בעיניי!
חחח, איזה מכנה? מסקרן מה מחבר בין אז להיוםבקצרה


אממ..ארמונות בחול
הסגירת מעגל בסוף. הסגנון כתיבה בהתחלה מזכיר דברים שכתבת. האמצע פחות..
ובכלל זה שגם אז כתבת יפה
|מתאפק לא לבכות|מרב.

<אני ישי>

אעעעע.

הלוואי שאני אצליח בסוף למצוא את הכד השלם...

ואוווווווחיילמשוררובודד
אתה כל כך
אבל כל כך…



|חסר מילים|
... שיהיה לך בהצלחה...בקצרה
חשבתי עלייך כשקראתי.חרותיק

בעז"ה שתשמור על עצמה.

שה' ישמור עליה.

וואו...כמה עוצמה בסיפור אחד..יטבתה
איזה איכות!!יעלה אביגד.

ממש כשרון מיוחד שלא רואים כאן..

האמת שתמיד ראיתי כותרות של סופ"ש אבל אף פעם לא התעמקתי ולא קראתי, 

ועכשיו הבנתי שהפסדתי..

אז קודם כל- תודה ששמת רשימה של כולם ככה שאפשר להשלים חסכים

חוצמזה,

אני רואה בכתיבה שלך -בסיפור הזה משהו מאוד מדויק, כנה ומסקרן..(לא הספקתי לעבור על האחרים, רק על השניים הראשונים..)

יש לך רצף טוב מאוד, והקורא מחובר לסיפור עד הסוף, 

תודה רבה!!! 

      אשמח להמשיך לקרוא בע"ה.

ואווומשורר מדורות
אתה כל כך
כל כך!

|חסר מילים|



















אגיד לך משו שלא אמרתי לאיש מעולם
אם לא היית קיים, היה צריך להמציא אותך...
חח, תודהבקצרה
ותודה לאל, כל אחד והנקודה שלו בעולם, מזל שהמציאו את כולם.

תודה לאל, הכל ממנובקצרה
וסיפו"ש! (סיפור לשבת- עם ל' שותקת) לא סופ"ש

אחת התגובות שאהבתי לקרוא, ממש תודה לך, ומקווה שתהני מאחרים לפחות כמו זה.

...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 


 

מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 

...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..

אולי יעניין אותך