שחרור מחבלים
שחרור מחבליםפלאש 90

שופטי בג"ץ ידונו מחר (ב') בעתירתם של נפגעי הטרור ואחרים הדורשים לבטל את עסקת גלעד שליט. לעותרים מצטרף סא"ל במיל דן שיאון, מפקד טייסת בעברו, הסבור שבניגוד לפעמים קודמות קיים סיכוי אמיתי שהמהלך יצליח. ביומן ערוץ 7 הוא מסביר.

לדבריו בניגוד לעתירות קודמות הפעם לא ניתן לטעון שמדובר במהלך מדיני או ביטחוני כפי שטען בג"ץ באירועים קודמים בהם טענו שופטי בג"ץ שהנושא אינו נתון לשיקולם. לדבריו של שיאון הפעם מדובר במהלך שכל כולו נורמטיבי מוסרי ובשאלות אלו בג"ץ דווקא מקפיד להביע את עמדתו.

בשלב זה, מסביר שיאון, הבקשה מבג"ץ היא להורות על דחיית העסקה בארבעה או חמישה ימים  שבהם ניתן יהיה לגבש את ההתנגדויות של נפגעי טרור נוספים ואחרים המבקשים להתאגד איתם לעתור לאחר לימוד רשימת למעלה מאלף המחבלים המשתחררים.

בעתירה עצמה, במידה ותתקבל דרישתם לדחיית המהלך, מתכוונים העותרים לקבוע כי מדובר בעסקה בלתי מוסרית, בלתי מידתית ובלתי סבירה, כלשונו. עסקה המסכנת את שלום האזרחים בישראל. "זו עסקה גרועה הרבה יותר מעסקת ג'יבריל", הוא קובע ומוסיף: "בעסקה הזו משתחררים ראשי המחבלים שאומרים שבכוונתם לחזור לטרור".

בנוסף קובע שיאון על שהעסקה "מרוקנת מתוכן את המשפט הישראלי", בהיותה כזו המבטלת פסקי דין שהושתו לאחר דיונים משפטיים ארוכים.

עוד הוא מציין בדבריו כי העסקה מוציאה את אבו מאזן מתמונת הקשרים עם ישראל ומכניסה במקומו את ארגון החמאס ששם לו למטרה להשמיד את ישראל.

לדבריו אין להסתפק בהצגת עמדת ההתנגדות אלא גם להקים ועדת חקירה שתבחן כיצד הגיעה ישראל למצב שבו איש מראשי זרועות הביטחון לא המליץ על דרך חלופית לשחרורו של שליט, אלא בקיומה של העסקה. כמו כן יש לחקור לטענתו כיצד זה עד לא מכבר התנגדו ראשי המוסד והשב"כ למהלך, והנה למרות זאת ראש הממשלה מחליט על ביצועה.

באשר להחלטה לקיים את הדיון רק יממה לפני ביצוע השחרור שיאון אינו רואה בכך עדות לרוח המנשבת בין מסדרונות בג"ץ. הוא מודע היטב לכך שהסיכויים לקבלת העתירה קטנים, אך סבור שעצם ההסכמה לקיום הדיון, גם אם מאוחר, מעניק לו תקווה לדיון רציני בעתירה.