כינורות סרוגים...
כינורות סרוגים...פלאש 90
לראשונה בישראל: עמותת עמדא, המסייעת לחולי אלצהיימר ומחלות דמנציה ולבני משפחותיהם–  החלה לאחרונה להפעיל במספר בתי אבות וחברות סיעוד פרויקט חדשני וניסיוני עבור חולי אלצהיימר – המבוסס על שימוש במוזיקה לכל סוגיה.

מוזיקה תופסת מקום משמעותי בעבודה עם אנשים עם דמנציה ואלצהיימר. המחקר מלמד שחולי אלצהיימר ממשיכים להגיב בצורה חיובית למוזיקה במישור הקוגניטיבי, ההתנהגותי, הפיזי והחברתי לאורך כל המחלה. המוזיקה מספקת לחולה מסגרת מובנת וברורה, היא מביאה משהו מוכר לסביבתו ויש לה יכולת להרגיע ולמתן מצבים של חוסר שקט והתנגדות לטיפול. למעשה, המוזיקה היא הדבר האחרון שנשאר בזיכרון במוח עד שלבים אחרונים של המחלה.

הפרויקט הניסיוני החל לפעול לאחרונה כפיילוט במספר בתי אבות וחברות סיעוד.  הפרויקט נבנה על ידי ד"ר איילת דסה, תרפיסטית במוזיקה העובדת כבר שנים רבות עם אנשים עם דמנציה ואלצהיימר, ובעזרתה של נתי בלום, עובדת סוציאלית ומנהלת פרויקטים בעמותת עמדא. השתיים צפו בפרויקט מוזיקה המופעל בניו יורק, ובעזרת רעיונות ממנו, וידע מצטבר של שנים -  בנו תוכנית הכשרה מיוחדת למטפלים בישראל. תוכנית הפיילוט מיועדת למטפלים בחברות סיעוד, לעובדים בבתי אבות ובהמשך תועבר לבני משפחה של החולים.

גרי רוט, מנכ"ל עמותת עמדא, אומר כי "הפרויקט החדשני החל לאחרונה ואנו מקווים להשיג תוצאות טובות שיאפשרו לנו להרחיבו למוקדים נוספים בישראל, במטרה לסייע לחולי אלצהיימר להתמודד עם המחלה".

יצוין כי בישראל כ-100 אלף איש חולים במחלת האלצהיימר וכמעט כל אדם שני מגיל 80. 37 מיליון בני אדם בעולם חולים במחלה חשוכת המרפא. האלצהיימר אינו מוכר על ידי משרד הבריאות והממשלה כמחלה כל עוד החולה אינו מאושפז סיעודית.  אבחון המחלה אינו כלול כיום בסל הבריאות. "חזון עמותת עמדא,  שהינה עמותת מתנדבים ארצית, הינו להעניק איכות חיים מיטבית לחולים ולבני משפחותיהם. העמותה נוסדה בשנת 1988. לעמותה מאות מתנדבים ב-55 סניפים ברחבי הארץ", מציינים בעמותה.