אייאקס אמסטרדם היא קבוצת כדורגל שמזוהה עם מגן דוד, דגל ישראל וסמלים יהודיים. הסיבה לכך היא לא רק היסטורית או מקומית, אלא קשורה גם למערכת היחסים עם אוהדי הקבוצות היריבות. קבלו את הסיפור המלא

כל מי שהזמין בחייו טיסות לאמסטרדם כדי לראות כדורגל ודאי שם לב לדגלי ישראל ולמגני דוד ביציעים של אוהדי הקבוצה המקומית. אייאקס אמסטרדם מזוהה עם יהודים לא פחות מאשר קבוצות ישראליות בתל אביב, חיפה וירושלים, ומסתבר שיש לכך שורשים היסטוריים עמוקים.

מועדון הכדורגל של אמסטרדם נוסד בשנת 1893, בידי אדם בשם פלוריס סטמפל. מקור השם "אייאקס" הוא הגיבור המיתולוגי "איאס", שלפי המסופר נחשב לאמיץ שבגיבורי היוונים שניצבו מול חומות טרויה למעט אכילס. הבעיה היא שהמיתולוגיה לא הספיקה לקבוצת הכדורגל החביבה מבירת הולנד, כי בשנת 1896 נאלץ סטמפל לסגור אותה. ריבוי מועדוני הכדורגל בעיר פגע באייאקס והיא חזרה להתקיים רק בשנת 1900.

אבל מה זה קשור ליהודים?

אצטדיון ברובע היהודי והקנטות מצד אוהדי היריבות

אצטדיון הכדורגל המקורי של אייאקס שכן בקרבת הרובע היהודי של אמסטרדם. בנוסף, חלק משחקניה וחברי ההנהלה היו יהודים וכך גם מספר יחסית גדול של אוהדים. עם הזמן החל הפולקלור המקומי לאמץ את סמלי המגן דוד ולאחר מכן את דגל ישראל, כדי להביע הזדהות עם הקבוצה. האוהדים הקנאים של אייאקס אמסטרדם אימצו לעצמם את הזהות היהודית – גם אם הם אינם יהודים.

לאוהדי הקבוצות היריבות של אייאקס אמסטרדם יש תפקיד לא פחות משמעותי בהתהוותה כקבוצה יהודית. ראשית, הם לא מגלים סימפטיה להיסטוריה היהודית ואף משתמשים בה כדי להקניט את האוהדים של אייאקס. חלק ניכר משירי האוהדים של פיינורד, למשל, קשורים באנטישמיות ובהתייחסות שלילית לשואה. זה ניכר גם במשחקי החוץ ומלווה את השחקנים של אייאקס לכל מקום במדינה.

שנית, ההקנטות של אוהדי הקבוצות היריבות תורמות באופן אירוני דווקא לשימור של הסמלים היהודיים. הם הופכים אותם מאפיזודה חולפת ואנקדוטה היסטורית, למאפיין בולט שסוחף אחריו גם אוהדים חדשים של אייאקס.

למרות שאייאקס כבר מזמן לא משחקת באצטדיון המקורי (היא עברה לאמסטרדם ארנה ב-1996), עד היום מוקדש חלק ניכר מהתפאורה ביציע לצבעים כחול ולבן.

מערכת היחסים בין אמסטרדם, הולנד והיהודים

מערכת היחסים המיוחדת בין אמסטרדם ליהודים לא מבוססת רק על קבוצת הכדורגל של אייאקס. הסובלנות שמאפיינת את העיר עודדה יהודים לברוח אליה אחרי גירוש ספרד בשנת 1942 ולהגיע אליה בעקבות הפרעות בפורטוגל. עם הזמן התפתחה קהילה יהודית ענפה באמסטרדם, שהגיעה בשיאה לכמות של מעל 120 אלף תושבים.

חלק ניכר מיהדות אמסטרדם הושמד לאחר שהנאצים השתלטו על העיר. עם זאת, עד היום מהווה הרובע היהודי מוקד משיכה תיירותי וסמל בולט של העיר. הרובע היהודי כולל את בית אנה פראנק, את בית הכנסת העתיק ביותר בהולנד ועוד שורה ארוכה של אטרקציות.

כל קהילה יהודית שהגיעה לאמסטרדם תרמה בצורה אחרת להתפתחות התרבותית, החברתית והכלכלית של הולנד. בתמורה, ממשלות הולנד העניקו לקהילות האלה חופש דת יוצא דופן. מקהילת היהדות הפורטוגלית יצאו למשל רבנים, מלומדים, הוגי דעות, בנקאים ואמנים. כמו כן, כיום חיים בהולנד כולה כ-25 אלף יהודים, שמתוכם 15-20 אלף באמסטרדם.

לסיכום, ההיסטוריה מאחורי קבוצת הכדורגל אייאקס אמסטרדם מלמדת על הקשר החזק בין ספורט, חברה ותרבות. מה שהתחיל כעניין חסר משמעות של בניית אצטדיון בסמוך לרובע של קהילה מסוימת, הפך עם השנים לאחד הסיפורים המפורסמים ביותר בכדורגל העולמי.