סמארטפון
סמארטפוןצילום: ISTOCK

לקראת ימי ספירת העומר, בהם נהוג ללמוד את מסכת אבות, רואה אור אפליקציה חדשה מבית היוצר של 'משנה סדורה', המאפשרת בעזרת טכנולוגיית זיהוי דיבור לתרגל שינון משניות בעל פה בצורה חווייתית ונעימה. האפליקציה זמינה להורדה בחינם בחנות האפליקציות של גוגל.

הרב אליהו דורדק, ר"מ בישיבת מצפה יריחו, הוא המחבר של "משנה סדורה" ושותף באפליקציית המשניות "קהתי".

לאחר שנים בחינוך והוראת המשנה לתלמידים ולמורים בארץ ובעולם, השקיע הרב מאמצים רבים במחקר ופיתוח טכנולוגי, ובימים אלה הוא משיק את האפליקציה "שנן-לי".

כדי להבין את מה שעומד מאחורי הפרויקט המיוחד הזה ביקשנו שיסביר את המצוקה שעוררה אותו לפעול: "אנו מבקשים לעורר ולעזור לתלמידנו וילדינו להצליח לשנן את המשנה. רבני בתי ספר וארגונים מכריזים על מבצעים בלימוד ובשינון מסכתות שנלמדו ובפרט מסכת אבות. אך כיצד נכוון את התלמידים לשנן? הרי הצעת פרסים זה לא מספיק! המבריקים - יצליחו בכל מקרה, אבל רוב התלמידים - עלולים להתאכזב, למרות השקעתם. בגלל המצוקה הזו, ישנם אנשי חינוך שמתייאשים מלכתחילה מלהקנות ידיעת התורה לתלמידיהם, ומסתפקים בהקניית כלים לניתוח וחשיבה".

האפליקציה בגרסתה הראשונה מקיפה את מסכת אבות, עם גוף המשנה ערוכה לפי שיטת "משנה סדורה". בדרך אינטראקטיבית "שנן-לי" מאפשרת לתלמיד לשמוע מהמכשיר את המשנה, ולחזור כפי רצונו. לאחר רכישת מיומנות הוא עובר לחלק המבחן, והתוכנה "מקשיבה" לשינון ו"משיבה" בקול ובצבע, כדי לציין בטקסט את ההצלחות ואת הטעון שיפור. התוצאות המפורטות, כולל מעקב חזרות וציונים ניתנות לשיתוף.

כיצד לשנן בעל פה?

ההיגיון שעומד מאחורי המבנה של 'שנן לי' מבוסס על דרך ברורה להצלחה בידיעת התורה - "צעירים נוטים לשנן משנה שלימה שוב ושוב, עד שהטקסט נקלט בראש, ולפעמים כמעט נקלט. ואז בעוד הזיכרון טרי, רצים להורה לקבל חתימה על הטופס מבית הספר, או ישירות למורה על מנת לקבל את הפרס על השינון. אך כמה פעמים הם חזרו? לא עוקבים! מה הרמה של הידיעה, והאם הצליחו לשפר במשך הזמן? לא ברור. מה קורה עם המשניות מהפרק הקודם? לשאלות אלו ודומיהן – אין לגישה הרווחת תשובות".

לטענות מהסוג של "העיקר זה לשמח את הילדים ולחזק את רצונם באופן כללי ללמוד תורה" – עונה הרב דורדק בבהירות - "גישה זו נכונה רק באופן חלקי. יש לנו אחריות להעניק לתלמידינו ידע רחב ומדויק בכל חלקי התורה. הקב"ה מצווה אותנו: "ושננתם לבניך" שיהו דברי תורה מחודדים בפיך (קידושין ל.). ועוד, הרי הדבר שמדרבן ומחזק את הרצון יותר מן הכל – זו הצלחה! "שמחה לאיש במענה פיו" (עיין עירובין נד.). פרסים הם רק לתפאורה, לעורר את הזיק הראשוני בלבד. אך לאורך שנים – מה שבונה את יראת השמים והחביבות ללימוד תורה, זו ידיעת התורה, בפרט גירסא דינקותא שמתקיימת יותר מן הכל (שבת כא:)".

המהפך המשמח

בסרטון מקצועי, ללא מלל, שהופק עבור הפרויקט - נראה אריאל, תלמיד משקיען בכיתה ח', אך רגיל בכישרונותיו. למרות מאמציו של אביו לעודד אותו ללמוד משנה בעל פה – אריאל ואף הוריו חווים כישלון ותסכול. ציוניו – טעונים שיפור. האימא מצילה את המצב, ומציעה לַבֵּן פתרון חדשני ומבריק. סרטון קצר ומרגש מתאר את המהפך.