הורים וילדים
הורים וילדיםצילום: אייסטוק

משדר מיוחד הערב (חמישי) בשעה 20:30 בערוץ 7 בנושא "הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים" בהשתתפות ד"ר מיכאל דוידוביץ, מנהל תחום התפתחות הילד והפרעות קשב במכבי שירותי בריאות ויו"ר החברה להתפתחות הילד בהסתדרות הרפואית.

לקראת המשדר קיימנו ראיון מקדים עם הרופא וריכזנו לפניכם מידע חשוב והכרחי בנושא. אם ישנן שאלות נוספות שתרצו לשאול את ד"ר דוידוביץ – היכנסו לקישור בסוף הכתבה, כתבו את שאלתכם ותקבלו מענה במהלך המשדר.

הפרעת קשב וריכוז מוכרת גם כ-ADHD, והינה הפרעה שכיחה הקיימת בקרב כ-5-10% מהאוכלוסייה. ההפרעה מתפתחת בשנים הראשונות אך הסימנים הראשונים שלה יכולים להופיע עד גיל 12 שנים. עד שני שליש מהמאובחנים בילדות ימשיכו לעם הסימנים לבגרות. על אף המודעות ההולכת וגוברת, ישנם עדיין ילדים רבים שאינם מאובחנים, ואם לא ייעזרו בטיפול מתאים - הם עלולים לסבול גם בחייהם הבוגרים מקשיים במישור הרגשי, החברתי וההתנהגותי.

ד"ר דוידוביץ, מנהל תחום התפתחות הילד במכבי שירותי בריאות משתף אתכם בתסמינים שעשויים להצביע על התפתחותה או קיומה של הפרעת קשב וריכוז אצל ילדכם. אך לפני הכל: צפירת הרגעה - גם אם ילדכם יאובחן כסובל מההפרעה, דעו לכם שהזיהוי הוא כבר מחצית מהפתרון, ובעזרת טיפול מתאים הוא יוכל לפרוח בבית ובחברה ולמקסם את הפוטנציאל הטמון בו.

ד"ר מיכאל דוידוביץ'
ד"ר מיכאל דוידוביץ'צילום: דוברות מכבי

הרכבתם פאזל לאחרונה?

ע"פ מדריך האבחנות של האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי (DSM), עליו מסתמכים גם בישראל, הפרעת קשב באה לידי ביטוי בשני תחומים: חוסר קשב והתנהגות היפראקטיבית־אימפולסיבית.

"ישנם קריטריונים מוגדרים לאבחון כל אחד מהתחומים. אבל בגדול, ניתן להגיד כי הפרעת קשב מתבטאת בכך שהילד נמנע או מתקשה להתמיד לאורך זמן במשימות ומשחקים הדורשים מאמץ קוגניטיבי מתמשך. פאזל הוא דוגמא מצוינת למשחק הדורש מהילד ריכוז לטווח ארוך על מנת שיפיק הנאה ממאמץ ההרכבה. האם הילד שלכם מעדיף משחקים פיזיים? האם הוא נוטש את הפאזל לאחר זמן קצר? מומלץ לעקוב אחרי התנהגותו והעדפותיו במשך תקופה".

"למה הוא לא יושב בשקט?"

שאלתם לאחרונה את השאלה הזו? שימו לב כי פעלתנות יתר יכולה להגיע לידי ביטוי בישיבה חסרת מנוחה, המתאפיינת בנדנוד רגליים וריבוי תנועות ידיים. כמוה גם קימה מהכסא בזמן הריכוז בגן או השיעור בבית הספר, דיבור שוטף ללא הפסקה, התפרצות לשיחות ופליטת תשובות לפני סיום השאלה.

"בשלב זה, מופנים לא מעט ילדים אל מכוני התפתחות הילד או אל רופאי קשב בקהילה (תלוי בגיל הילד).. בגיל הצעיר מכוני ההתפתחות מעניקים לילד כלים מעשיים לניהול עצמי וחברתי תקין שיסייע לו להתמודד נכון עם האתגר. בגילאי בית ספר האבחון נעשה על ידי רופאי קשב, נוירולוגים או פסיכיאטרים לילדים, הממליצים על דרכים שונות לשפר את התפקוד של הילד. ככל שהילד יאובחן מוקדם יותר – כך יש סיכוי טוב יותר לתת לו ולמשפחתו כלים להתמודד טוב יותר עם הקשיים שההפרעה גורמת, ואשר יכולים להתעצם עם השנים".

יש קשר בין ריבוי המסכים לבין הפרעת קשב וריכוז?

מסתבר כי זו שאלת מחקר שלא הגיעה בשלב זה לידי הכרעה. "כך או אחרת, הפרעות קשב מוכרות לנו הרבה לפני שהיו מסכים בכל פינה, וגם התרופות לה קיימות זה עשרות שנים בשוק. עם זאת, אין ספק שריבוי מסכים מקשה על יכולות הריכוז של מבוגרים וילדים כאחד - אם צריך להתרכז במשהו והמסכים מסביב פועלים, ילדים עם הפרעות קשב, אפילו מינוריות, יסבלו יותר ובאופן משמעותי".

מה דעתך על טיפול תרופתי כפתרון לבעיה? יש אסכולות שונות לגבי כך.

"הטיפול התרופתי הינו טיפול חשוב, אלא שצריך לתת אותו רק כשבאמת הבעיה מעיבה באופן משמעותי על התפקוד היומיומי. אם אני פוגש ילד שלא יכול להתקדם בגלל בעיות ריכוז ועלול להיפגע בשל פתיחת פער לימודי מבני גילו ואיבוד הביטחון העצמי או ההערכה העצמית אז זו הופכת לבעיה תפקודית שאינה נעצרת רק בגיל הילדות - טיפול תרופתי אחרי אבחון נכון יכול לתת חלק מהמענה".

איזה מענה מגישה מכבי בתחום הפרעות הקשב?

"מכבי בנתה מערך שלם של רופאים מומחים לאבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז. אלה מתווספים למומחים בתחום הנוירולוגיה, הפסיכיאטריה וכן רופאי ילדים ואחרים. בנוסף, מקיימת מכבי סדנאות להורים שמעניקות להורים וילדים דרכים להתמודדות נכונה עם האתגרים בבית ובבית הספר".

רגע, יש לי עוד שאלה!

ערוץ 7 ומכבי שירותי בריאות מקיימים במיוחד עבורך שידור שו"ת-לייב, שייערך הערב (5/12) בשעה 20:30, בו יענה ד"ר דוידוביץ לשאלותיך ולשאלות נוספות שתשלחנה ע"י גולשי ערוץ 7

להשארת פרטים ולקבלת מידע ממכבי לחצו כאן ותיהנו ממגוון השירותים וההטבות של מכבי - קבוצת הבריאות הטובה בישראל.