אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

בראיון לערוץ 7 מספרת תמר שפנייר, מתמללת מקצועית, על המקצוע שמעטים עוסקים בו, הביקוש רב ומסתבר שגם הסיפוק לא קטן בו.

"אני מתמללת עבור חרשים וכבדי שמיעה, שרוצים להשתתף בהרצאות וקורסים או בנסיבות משפחתיות ולא יכולים לשמוע את מה שנאמר. אני יושבת לידם ומקלידה במהירות דיברו את כל מה שנאמר", מספרת שפנייר.

התמלול לכבדי שמיעה נעשה בין השאר כחלק מהזכויות שמעניקה המדינה לנזקקים לכך. שפנייר מספרת כי המדינה מעניקה זכות לשעות תמלול. לפי שעה מדובר במספר נמוך מאוד, 45 שעות שנתיות, ולכן כבדי השמיעה בוחרים את המועדים הדרושים להם ביותר לצורך שכזה.

בעבודתה יושבת שפנייר כמתמללת לצד כבד השמיעה, מתמללת את שנשמע סביבו והוא רואה את הדברים על המסך שלפניהם. לעיתים מדובר בכנס שהמארגנים מעוניינים להנגיש את הדברים הנישאים בו והמתמללת מתחברת למסך גדול שעליו מופיעות הקלדותיה.

מאחרו וכאמור מספר שעות התמלול להן זכאי כבד שמיעה הוא נמוך, הרי שהם בוחרים את העיתוי המדויק בו הם מעוניינים לנצל את הזכות. לעיתים מדובר בחתונה שבה רוצים לשמוע את החופה, בר מצווה שמעוניינים לשמוע את דרשת החתן ואת הברכות הנאמרות באירוע או להבדיל גם הלוויות משפחתיות. כל אלה יוצרים אצל שפנייר כמתמללת תחושת חלק רגשי מהאירוע אליו היא מוזמנת לשמש כמתמללת.

"אנשים מזמינים אותי, ובמשך השנים יש כאלה שאני קשורה אליהם, אחרי שתמללתי מהבת מצווה של הבנות ועד החתונות", היא אומרת ומספרת על חוסר במתמללים ובביקוש גובר.

המקצוע של שפנייר מחייב הקלדה במהירות קרובה לדיבור ו"צריך גם ידע כלשהו בנושא שמקלידים עליו. נדרשת השכלה כללית כדי להבין במה מדובר". בדבריה היא קוראת למעוניינים ולמי שסבור שהוא מתאים למקצוע לפנות לעמותת 'שמעיה' המקשרת בין מתמללים למתומללים.

ואם גם אתם שואלים על השכר, אז שפנייר לא מסתירה שבראשיתה של העבודה לא מדובר בשכר גבוה במיוחד. "השכר דרך משרד הרווחה לא גדול, אבל אם מתמללים כנסים על מסך, מה שמצריך רמה גבוהה יותר של הקלדה, שם מקבלים יותר", היא אומרת ומעירה כי בין השאר ייחודה של עבודה זו היא בהיותה מתקיימת במקומות שונים ברחבי הארץ, ומי שאוהב את המעברים והשינויים ועבודה שאינה במקום אחד וקבוע יוכל להתחבר ולהשתלב היטב.