אבי ארבוב, בעל המסעדה
אבי ארבוב, בעל המסעדהצילום: באדיבות המצלם

סמוך לחוף הים בתל אביב, לא מקום ברור במיוחד למסעדה כשרה, שוכנת לה אחת ממסעדות השף הכשרות למהדרין שמתהדרת בכשרות בשר של שחיטת ליובאוויטש, עניין נדיר לכשעצמו במסעדה בישראל.

מדובר במסעדת 'רג'ינה', הממוקמת במבנה ארכיטקטוני ים תיכוני מהמאה ה-19. חומה ושער ברזל מקיפים את החצר הפנימית המעוטרת צמחייה ופרחים ומסביבה חדרים מרוצפים ברצפת טרצו מצויירת ברוח התקופה, דלתות ותריסים אותנטיים, נברשות והרגשה 'של פעם'. בירכתי הבית גינה קסומה, מרפסת ודשא – שהם פינה קסומה ושקטה בלב מתחם התחנה.

המטבח והתפריט של רג'ינה שומרים אף הם על אותנטיות אשר משקפת את רוח התקופה. התפריט מורכב ממיטב התבשילים והמאכלים של עדות ישראל השונות. ההשראה לתפריט נובעת מהמיקום הנוסטלגי של מתחם התחנה אליו היו מגיעים המהגרים ברכבות והביאו עימם את המתכונים השונים אשר יחדיו יצרו את המטבח היהודי-ישראלי אותו אנו מכירים כיום, וכמסורת זו אנו גם מקפידים על מטבח כשר.

בעליה של המסעדה הוא אבי ארבוב, חסיד חב"ד, שמרגיש שהוא מגשים שליחות של ממש בכל יום.

"מי שרוצה לטעום את החיך הישראלי, עם אוויר של ים, ובכשרות הכי מהודרת - כאן זה המקום", הוא אומר לנו. הוא מתרוצץ בין המלצרים, מוודא שהכל מתקתק כמו שעון. לרגע, הוא נראה כמו משגיח הכשרות, או עוד חרדי שנקלע למקום בשל הייחודיות שלו המשלבת בין רמה קולינרית וכשרות מהדרין. רק במבט שני, מבחינים כי מדובר בלא פחות מאשר הבעלים של המסעדה.

אוכל מעולה בכשרות מהודרת. רג'ינה
אוכל מעולה בכשרות מהודרת. רג'ינהצילום: באדיבות המצלם

השילוב הצבעוני של הקהל במסעדה, הוא סוד ההצלחה. "אצלנו מגיעים לאכול כל סוגי הגוונים בקשת הישראלית", מספר אבי, "החל מאישים בכירים בצמרת הפוליטיקה והכלכלה שמבחינתם רג'ינה זה מותג איכות, ועד לחסידים שמחפשים מסעדה ברמה גבוהה עם כשרות גבוהה לא פחות. השילוב בין השניים מביא לכאן קהלים רבים, מה שיוצר את הצבעוניות של המסעדה".

עידן הקורונה ותחושת השליחות

עידן הקורונה טלטל את עולם המסעדנות. מסעדות רבות נסגרו, אבל לארבוב אין אופציה כזו. החלטתו להקים מסעדה כשרה למהדרין בלב העיר ללא הפסקה - לא נולדה מסיבה של ביזנס, אלא חיזוק 'מבצע כשרות' של הרבי. "כשחזרנו, אשתי ואני, משליחות בפטרופוליס שבברזיל", הוא מספר, "ביקש ממני שליח חב"ד בעיר, הרב יוסף שמואל גערליצקי, לפתוח מסעדה כשרה למהדרין. החלטנו לקבל עלינו את האתגר והוא העניק לנו את הכשרות המהדרין שלו".

היה ברור לארבוב, שמסעדה כזאת תוכל להתקיים רק אם המזון המוגש בה יעמוד ברמה גבוהה, שאינה נופלת מהמסעדות הטובות שבעיר. "היה חשוב לנו לנפץ את הסטיגמה המוטעית שאוכל כשר הוא טעים פחות", הוא אומר. לדבריו, היעד הזה הושג, כפי שעולה מביקורות נלהבות שכתבו מבקרי מסעדות שאינם אוכלי כשר בדרך כלל.

כל אחד מוצא את מקומו. אחת ממנות המסעדה
כל אחד מוצא את מקומו. אחת ממנות המסעדהצילום: באדיבות המצלם

למה מסעדה כשרה למהדרין בתל-אביב היא אתגר גדול במיוחד? ארבוב מסביר כי "תחום המסעדנות בכללו שרוי בתקופה קשה. העלויות גבוהות, הרווחיות נשחקת, וגזירות חדשות צצות חדשים לבקרים. לזה יש להוסיף את עלויות הכשרות המהודרת, הפיקוח ההדוק, והשבתת המסעדה בשבתות. כל המבינים בענף אמרו לי שזו התאבדות". הוא בהחלט שואף שהמסעדה תצליח מבחינה כלכלית, אבל המניע העיקרי שלו הוא האידיאל: "העובדה שיש לכל יהודי אפשרות לשבת במסעדה כשרה למהדרין, בלי להתפשר, בלב תל-אביב – היא בעבורי סיפוק אדיר. אני חש שיש לנו סייעתא דשמיא".

מסעדת רג'ינה. מתחם התחנה (מבנה 10), נווה צדק, תל אביב.