בשורה לתושבי הדרום
בשורה לתושבי הדרוםצילום: סיוון פרג׳

המרכז הרפואי לשיקום ע"ש הארווי וגלוריה "קיילי" נחנך הבוקר (שלישי) בשטח הכפר השיקומי "עדי נגב נחלת – ערן" המשויך לתחום המועצה האזורית מרחבים ומופעל על ידי עמותת "עדי".

מדובר במרכז ראשון מסוגו בדרום אשר עתיד להוות פתרון לחסר גדול ממנו סובלים תושבי האזור בתחום שירותי השיקום.

גזירת הסרט התקיימה בטקס חגיגי במעמד ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ, ראש מועצת מרחבים שי חג'ג', מנכ"ל הכפר והמרכז הרפואי אבי וורצמן, מנהל המרכז הרפואי דר' צאקי (יצחק) זיו נר, משפחות התורמים יעקבי – קיילי ובהשתתפות אורחים רבים נוספים מהארץ ומחו"ל, אשר נענו להזמנת יו"ר הכפר השיקומי האלוף (מיל') וחתן פרס ישראל דורון אלמוג.

בשלב הראשון, המרכז הרפואי החדש כולל 2 מחלקות אשפוז, מכון פיזיותרפיה, מכון ריפוי בעיסוק, מכון קלינאות תקשורת, מרכז ספורט פראלימפי וכן מרכז מחקר והוראה בשיתוף עם אוניברסיטת בן גוריון שבנגב.

כמו כן, יתקיימו שיתופי פעולה אקדמיים ומחקריים נוספים המתקיימים גם עם מכון ויצמן למדע, בית חולים שיבא ואוניברסיטת John Hopkins בבולטימור, ארה"ב. בהמשך, תתווסף מחלקה שלישית, מתחם ציבורי למטופלי חוץ ומרכז כנסים ומחקר. כל מחלקה תכלול 36 מיטות.

צילום: סיוון פרג׳
צילום: סיוון פרג׳

מדובר בבשורה גדולה לתושבי הדרום, שכן עם פתיחתו צפויים להשתפר משמעותית השירותים הרפואיים באזור בתחום השיקום ולקצר את זמני ההמתנה הארוכים לטיפולים ולמיטות אשפוז שיקומיות הנמצאת בחסר גדול. עד כה, רבים מתושבי הדרום הנדרשים לטיפולים מסוג אלו, נאלצים להמתין זמני המתנה ארוכים עבור אשפוז למטרות שיקום ולתורים למכוני השיקום. או לחלופין, להרחיק אל מרכז הארץ ולקבל את השירותים הנדרשים שם.

פתיחתו של המרכז הרפואי שאת הקמתו אישרה ממשלת ישראל כבר בחודש ספטמבר בשנת 2014, צפויה לשלש את מספר מיטות המוצעות לתושבי האזור ובכך להקל גם על העומס ברמה הארצית. כמו כן, יאפשר הגדלה של כמות הטיפולים הניתנת כיום במסגרת פעילות בית החולים השיקומי היומי הפועל בכפר, המעניק מדי שנה כ-20,000 טיפולי חוץ עבור הקהילה בכל אזור הנגב.

המרכז הרפואי עתיד לספק מענה לא רק עבור אלו הנדרשים לטיפולים, אלא צפוי להציע בנוסף מאות משרות תעסוקה לצוותי רפואה ומקצועות הבריאות, סיעוד, טיפול ומשרות כלליות בסביבת בית החולים. כמו גם, ימשוך אנשי מקצוע איכותיים שיהיו מעוניינים להעתיק את חייהם אל הדרום ולעבוד במקום ובנוסף, יעודד צעירים מהאזור ללמוד ולעסוק במקצועות מתחום השיקום.

צילום: סיוון פרג׳
צילום: סיוון פרג׳

הקמת המרכז התאפשרה בזכות תרומתם הנדיבה של משפחת קיילי - יעקבי שעל שמם הוא נקרא, אשר מלווים את הכפר השיקומי מראשית היוסדו ותומכים בו עד היום. עיצוב המרכז הרפואי נעשה על ידי המשרדים "עדה כרמי – מלמד ושות' אדריכלים" ו "לאה שניאור אדריכלים". מי שבנה את המרכז הם קבוצת "מנרב הנדסה" בניהולו של פיני דקל מנכ"ל הקבוצה. ניהול וליווי הפרוייקט בוצע על ידי חברת "אפשטיין".

ראש הממשלה נפתלי בנט: "המהות של המדינה שלנו, מדינת ישראל, מדינה יהודית בארץ הזאת, היא לא רק להתקיים לשם הקיום, אלא גם להיות מדינת מופת. לקיים את הייעוד שלנו - להיות אור לגויים.

"אם יש נקודה אחת שהיא מגלמת את לב האור הזה, היא הדאגה לאנשים שלא יכולים לדאוג לעצמם".

לדברי בנט, "הקמת המרכז השיקומי היא מעשה היסטורי ענק, שפשוט נותן מזור למשפחות שגרות בדרום, ולא הייתה להם אפשרות מעשית להגיע, למרכז הארץ, וגם שם את הנגב חזק על המפה כדי שלכולם, לתושבי הנגב הנפלאים - יהיה מענה כמו לכל אזרח במדינת ישראל".

אלוף (מיל'), דורון אלמוג, יו"ר המרכז הרפואי והכפר השיקומי "עדי נגב - נחלת ערן": "פתיחת של המרכז הרפואי לשיקום הראשון בנגב, מהווה נדבך משמעותי למימוש המחויבות החברתית שלנו כלפי הפצועים, הנכים והמוגבלים. לעולם לא להשאירם מאחור. להעמידם במרכז עשייתנו. להעניק להם אהבה וטיפול מקצועי מעולה.
פתיחת המרכז השיקומי היא אות ומופת ערכי בצד עשייה פורצת דרך. "בנגב ייבחן העם בישראל" אמר דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון. זוהי אכן בשורה משמעותית ועצומה עבור כל תושבי הנגב באשר הם - הזכות לקבל טיפול ראוי, איכותי ומקצועי ברמה הגבוהה ביותר".

עוצמה לתושבי הנגב
עוצמה לתושבי הנגבצילום: סיון פרג׳

דר' צאקי (יצחק) זיו נר מנהל המרכז הרפואי: "חניכתו של המרכז הרפואי לשיקום הראשון בדרום והשלישי בישראל בסך הכל, תהיה בשורה חדשה ועוצמה לתושבי הנגב. הוא יאפשר לפתוח מחלקות עם תת התמחות חדשות של שיקום נוירולוגי ושיקום אורתופדי, אלו יתרמו להתמקצעות ופיתוח צוותים אשר יעמדו בחוד החנית להענקת טיפול מיומן. בית החולים המסונף לאוניברסיטת בן גוריון ומקיים שתוף פעולה מחקרי עם מכון וייצמן, ישלב מחקר והוראה אשר מתורגמים מיידית לשיפר הטיפול במשוקמים. בין מתקני המרכז החדש יכללו כאלו אשר יציעו טכנולוגיות מתקדמות וטיפולים ייחודיים, המרחיבים את קשת הטיפולים שניתן להציע לתושבי הנגב הזקוקים לשיקום רב מקצועי וכוללני".

הכפר השיקומי "עדי נגב – נחלת ערן", מהווה מרכז קהילתי משלב, הנותן מענה טיפולי, שיקומי וחינוכי לכל אדם עם מוגבלות במגוון שירותים. הכפר, מהווה שדה קליני רחב ומאגד שלל של פתרונות שיקומיים לילדים ובוגרים ברמות תפקוד שונות (מלידה או פגיעה נרכשת), זאת במסגרת מעבדות מחקר הפועלות במקום. מי שהקים את הכפר ומשמש גם כיו"ר עמותת "עדי" הוא אלוף במיל' וחתן פרס ישראל דורון אלמוג.