ד"ר אביגיל עדין-סורקיס ומתן אלמה
ד"ר אביגיל עדין-סורקיס ומתן אלמהצילום: ספיר בן עמי - אלבום פרטי

יום השפה העברית אשר חל היום, כ"א בטבת, יום הולדתו של מחייה השפה העברית אליעזר בן יהודה, מהווה הזדמנות להתייחס לחשיבותה של השפה ככלי מרכזי לביטוי, יצירה וחיבור בין אנשים.

הישגים נמוכים בארץ ובעולם בתחום הקריאה והכתיבה מציבים אתגרים, הדורשים פתרונות יצירתיים ומחויבות עמוקה לשיפור תחומים אלה.

השפה היא כלי משמעותי הן להעברת מסרים והן כמצפן המוביל לפיתוח חשיבה רגשית, ביקורתית ויצירתית. מטרת החינוך לשפה אינה רק הקניית מיומנויות טכניות אלא גם חיבור לתכנים באופן שישרת את הצמיחה האישית והחברתית של הלומדים, שכן תהליך הקריאה והכתיבה מאפשר לתלמידים להרחיב את תפיסת עולמם ולהעמיק את הקשרים שהם יוצרים עם הסביבה שלהם.

בעידן של תקשורת מהירה והודעות קצרות, יש צורך בשילוב קריאה וכתיבה כחלק אינטגרלי מתהליך הלמידה ולא רק בשיעורי שפה. הקריאה והכתיבה תורמות לפיתוח חשיבה מעמיקה, יצירת קשרים משמעותיים עם תוכן והבעת עמדות אישיות בצורה ברורה ומובנית. הרציונל המוביל הוא יצירת סביבה חינוכית שמעודדת חיבור בין תכנים לבין רגשות והבנה מעמיקה של הנושאים הנלמדים. תלמידים שמפתחים יכולות ביטוי והשגה בתחום השפה יכולים לבטא מחשבות, רגשות, רעיונות ותובנות באופן מעמיק יותר, תוך התמודדות עם אתגרים רגשיים וקוגניטיביים כאחד.

כתיבה במסגרת השיעורים ובתהליכי הלמידה תורמת להתפתחות אישית וליצירת חיבורים מעמיקים יותר עם הנושאים הנלמדים ואיננה יכולה להיתפס כ"עוד מקצוע". למרות זאת, תוכניות הלימודים והכשרות המורים לא תמיד מכוונים לכך ולכן זקוקים לריענון בהתאם. חשוב לשלב כלים מגוונים כמו שיח דיאלוגי סביב טקסט, שיתוף בחוויות אישיות ויצירת קשרים משמעותיים בכתב עם התכנים הנלמדים. תהליכי הקריאה והכתיבה צריכים להיות פתוחים ומעודדים, בהם התלמידים ירגישו בטוחים לבחון רעיונות שונים ולבטא את עולמם הפנימי. בנוסף, יש להבטיח כי הכשרה מקצועית למורים תדגיש את החשיבות של שילוב קריאה וכתיבה כחלק מתהליכי הוראה, למידה והערכה, ולא רק בשיעורי שפה מסורתיים.

כתיבה, בפרט, אינה צריכה להתרחש רק בשיעורי שפה, אלא יכולה להיות מובלעת כחלק מהוראה ולמידה בכל תחומי הדעת. כשתלמיד כותב, הוא לא רק מתעד ידע; הוא מגבש את זהותו, מחדד את מחשבותיו ומפתח את קולו הייחודי. בעולם של מסרים מהירים וחולפים, היכולת לקרוא ולכתוב בצורה מעמיקה היא מיומנות חיונית להצלחה אישית וחברתית. יתרה מזאת, היא מאפשרת לתלמידים לפתח חוסן נפשי ויכולת התמודדות עם מצבים מורכבים.

במובן זה, ההתקדמות הטכנולוגית ופיתוח כלי הבינה המלאכותית לסוגיהם, טומנים בחובם סיכוי לצד סיכון. אם בעבר כתיבה היתה פרי יצירה עצמית, הדורשת מיומנויות אורייניות ומבטאת תהליך מקורי אותו הוציא הכותב מתחת ידיו, הרי שבימינו תלמידים עשויים להשתמש בבינה המלאכותית על מנת לקצר את תהליך הכתיבה ואף לעקרו מתוכנו לחלוטין. בפני המורה עומדת משימה מורכבת. עליו לרתום את הכלים הדיגיטליים לסוגיהם לצורך הוראה מותאמת, תרגול ושיפור מיומנויות השפה וחשיפת התלמידים לשלל מאגרי מידע ולמגוון אפשרויות למידה והערכה חדשות. מאידך, עליו לשמר את תהליך הכתיבה ככזה המבטא את עולמו הפנימי של התלמיד, והינו פרי של תפיסת עולם מגובשת ושל חשיבה מעמיקה וביקורתית.

לכן, יש להתאים את דרכי ההוראה המסורתיות ולהפוך כל כיתה למרחב שבו השפה חיה ונושמת, כל שיעור הוא הזדמנות לביטוי אישי וכל מפגש הוא הזדמנות לשיח משמעותי. זו משימה מאתגרת, אך חיונית להתפתחותם של תלמידינו. כאשר אנחנו מטפחים שפה, אנחנו מטפחים את היכולת לחשוב, להרגיש ולהשפיע. נדרשת השקעה משמעותית במשאבים, בהכשרת מורים ובפיתוח תוכניות ייעודיות שיתמכו במטרה זו.

יום השפה העברית הוא הזדמנות לחדש את המחויבות שלנו לטיפוח השפה כמרחב חי ומתפתח. המילים שלנו הן לא רק כלי תקשורת - הן המפתח להבנה עמוקה יותר של עצמנו ושל העולם סביבנו. עלינו לראות בטיפוח השפה משימה לאומית שתבטיח את המשך התפתחותה של החברה הישראלית כחברה חושבת, יוצרת ומתחדשת.

הכותבים הם אנשי רשת החינוך עתיד