קובי לוי
קובי לויצילום: כפיר סיון

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, מעניק סקירה כלכלית ומתייחס להיחלשות השקל אחרי תקופה ארוכה בה השקל התחזק באופן עקבי.

"השקל ממשיך הבוקר במגמת ההיחלשות ונסחר בשער של כ-3.30 שקל לדולר. מדובר בשפל של כחודשיים בערכו של השקל, שנרשם לאחרונה בעיצומה של המתיחות הביטחונית, עקב מבצע שומר החומות'', אמר לוי.

בשבוע האחרון השקל נחלש מול הדולר, אך מתחזק מול מטבעות אחרים, כמו האירו והשטרלינג. להתחזקות הדולר מול השקל יש מספר גורמים: הגורם העיקרי הוא התחזקות הדולר בעולם, כשלדוגמה, ערכו מול סל מטבעות DXY התחזק בשיעור של כ-0.80% בשבוע האחרון.

לדברי לוי, הדולר מתחזק בעולם בעקבות ציפיות להעלאת ריבית והידוק הסביבה המוניטרית האולטרא-מרחיבה במהלך השנתיים הבאות. ''הציפיות להידוק מוניטרי בארה"ב, בשילוב עם התגברות התחלואה וחשש מפני ירידה באפקטיביות החיסון מול וריאנט דלתא של נגיף הקורונה תומכים בהתגברות אי ודאות וחששות משקיעים בשוקי ההון. החששות בשוקי ההון באים לידי ביטוי בעליה במדד ה-VIX, התחזקות מטבעות המקלט, ירידות בשוקי המניות הגלובליים, שהגיעו לשיאן אתמול, ירידות בתשואות האג"ח ועוד.

''על פי ניסיון העבר, ירידות בשוקי המניות הגלובליים תומכות בהיחלשות השקל ובהתחזקות הדולר, ויתכן וחולשתו של השקל בימים האחרונים, היא סימן נוסף לחששות המשקיעים. לגבי הסביבה המוניטרית בישראל - בחודש האחרון התמתנו הציפיות להעלאת ריבית. התפתחות זו תואמת את הערכתנו לכך שהריבית בישראל תישאר נמוכה לאורך זמן, ותעלה, אם בכלל, זמן ממושך לאחר שתתבצע העלאת ריבית בארה"ב.

"תחזית שער החליפין הממוצע לשניים עשר החודשים הקרובים נותרה ללא שינוי ברמה של 3.18-3.28 שקל לדולר. תחזית זו לוקחת בחשבון יציבות של הדולר בעולם, התחזקות השקל בתמיכה הכוחות הבסיסיים של עודף בתנועות ההון הנכנסות ובחשבון השוטף של ישראל, והמשך רכישות מט"ח שיבצע בנק ישראל''.

למרות זאת, ובמיוחד במהלך תקופת הנזילות המוגבלת המאפיינת באופן מסורתי את תקופת חודש אוגוסט וחגי תשרי במהלך ספטמבר, לוי צופה עליה בתנודתיות ביחס לחודשים האחרונים.

''תנודתיות זו יכולה לבוא לידי ביטוי בהיחלשות קצרת זמן וחולפת של השקל, שלהערכתנו, ראוי שתנוצל לצורך הגדלת והארכת גידור מצד מוכרי דולרים", הוסיף.