הגנה באינטרנט
הגנה באינטרנטצילום: אייסטוק

בעולם מקוון, בו החיים מתנהלים on line באינטרנט וברשתות החברתיות, כאשר לעולם שבחוץ יש עולם מקביל חי ובועט, זה בלתי נמנע ולא ניתן לעצירה שתתפתח גם אלימות ובריונות ברשת.

האלימות האינטרנטית בשנים האחרונות התפשטה כאש בשדה קוצים וכמעט אין תחום שאינה נוגעת בו, אין אוכלוסיה שחסינה ממנו והוא נחשב לאיום מפורש שיש לתת עליו את הדעת והדין.

אלימות רשת נעה בין ספקטרום של עבירות ברבדים שונים, החל מהתלהמות ואגרסיביות מילולית, דו שיח לוחמני ופוגעני (טוקבקים, פורומים, רשתות חברתיות, צ'אטים, בלוגים...), דרך השמצה והוצאת דיבה, מה שמכונה שיימינג, בדרך כלל פעולה חד צדדית אלימה, הפצת מידע שקרי בתפוצה רחבה במטרה לפגוע בשם הטוב, בכבוד ובמוניטין של אדם, חברה וכד'

כמו "בעולם החיצון" גם בעולם הווירטואלי חלה אסקלציה באלימות, האצבע שקלה על המקלדת יכולה לרצוח נפש של אדם על אחת כמה וכמה נפש של ילדים וילדות נערים ונערות. פאן אלימות נוסף שתופס תאוצה בוולגריות שלו, הוא האאוטינג, חשיפת מידע אישי ופרטים אינטימיים על אדם, פרטים שלא נועדו להיחשף והגיעו לקהל רחב ללא ידיעתו או הסכמתו, מדובר על סודות אישיים שהפכו לנחלת הציבור, כגון הוצאה מהארון, זהות של כותב אנונימי, תכתובת מיילים אישית והפצת תמונות וסרטונים אינטימיים ואישיים.

בעולם בו ידע זה כח, צריך להיזהר שהידע והמידע לא יגיע לידיים לא נכונות. היקום האינטרנטי אוגר בתוכו מידע ופרטים שונים, דבר המקל על מבקשי רע לעקוב ולאסוף מידע אודות אדם ולהשיג פרטים אישיים ואינטימיים במטרה לפגוע, לאיים או לסחוט אותו. מאחר וקל יותר להסתתר מאחורי המסך והמקלדת, קיימת גם תופעה רחבה של התחזות והולכת שולל. החל מגניבת זהות ושימוש בסיסמה ושם משתמש ללא היתר על מנת להתחזות אליו ברשתות החברתיות, בתוכנות העברת מסרים או בכל צורת תכתובת אחרת. ההתחזות היא גם כאשר צד אחד מפברק פרטים אודותיו או אודות שירות כדי להשלות ולהוליך שולל צד אחר.

צעד נוסף בהחמרת הבריונות ברשת היא איום ממשי על אדם מסוים, קבוצה, ארגון וכד' איומים הגובלים בגזענות, שנאת נשים, הומופוביה ושאר תחלואות העלולות להתדרדר על לכדי מימוש אלים מחוץ לרשת. התופעות לא ייעלמו אם מצד אחד לא יחנכו את הציבור ומאידך לא יגבירו את הענישה, לכן כחלק מהמניעה של התופעות וכפעילות נגד פושעי הרשת, קיימים גופים וארגונים האמונים על החינוך, היישום ושמירת האינטרנט כאזור נקי מאלימות.

בצורותיה החריפות, אלימות ברשת עלולה להיחשב כעבירה פלילית של ממש הדורשת חקירה משטרתית וענישה משפטית. אדם המעוניין להלחם בתופעה ולפעול בדרכים חוקיות נגד הגורם האלים, זקוק לתמיכה מקצועית כדי לספק ראיות ממשיות לעבירה שבוצעה כלפיו.

מטרת הפעילות היא לעצור את התופעות האלימות, הן ברשתות החברתיות באמצעות חקירות באינטרנט וברשתות החברתיות פייסבוק, אינסטגרם, לינקדין, סנאפצ'אט וכד', שימוש באמצעים טכנולוגים שונים וחדשניים כדי לזהות מחיקות ולשחזר מידע ממחשבים ומכשירים סלולרים חכמים.

הכותב: עמי ג'רבי , חוקר פרטי, מנכ"ל גל חקירות - ייעוץ ומידע https://gal-inv.com/

תמיד תזכרו שרק גוף מקצועי כגון חוקר פרטי / משרד חקירות מורשה רשאי לפעול בכלים השונים המותרים עפ"י חוק ולספק ללקוח מידע מסודר ומאורגן אודות העבריין. הוכחות אשר עשויות להפלילו בהליך לילי ולמתות עם עבריני הרשת והבריונים הוירטואליים את הדין.