רע לש''ס, טוב למרן
רע לש''ס, טוב למרן

יום השנה לפטירת מרן הרב עובדיה יוסף זצ''ל הוא, במידה מסוימת, גם יום פטירתה של תנועת ש''ס כמפלגה קובעת סדר-יום.

כפי שהעריכו רבים, הקשר היחיד בין המפלגה לציבור המסורתי הוא המותג 'הרב עובדיה', ומשניצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש, ש''ס מצטמקת בסקרים לגודלה הטבעי, בסביבות השבעה מנדטים, כשההתקוטטויות הילדותיות בין דרעי לישי לא מוסיפות לה הרבה אוהדים.

לכאורה, המרוויחה העיקרית מכך היא הציונות הדתית, שרבים מהמסורתיים קרובים הרבה יותר להשקפת עולמה. מפד''ל ההיסטורית החמיצה, שלא לומר הזניחה, באופן טראגי ומקומם את הציבור המזרחי, עד שבא הרב עובדיה ואספם אל חיקו, עם עוצמת תורתו הכריזמטית והמחבקת. אך עכשיו, יותר מאי פעם, קיים סיכוי גדול להשיב 'הביתה' שלושה-ארבעה מנדטים מאוכלי הקטניות, שמקומם הטבעי הוא 'הבית היהודי'. לא סתם יוני שטבון התחיל בזמן האחרון לדבר על חיבור הציבור המסורתי שבפריפריה.

אך אני חושב, שהמרוויח העיקרי הוא דווקא הרב עובדיה עצמו, יותר נכון תורתו של הרב עובדיה, יותר מדויק - אנחנו הלומדים את תורתו.

מן המפורסמות, שגלגוליה של תנועת ש''ס הובילו, איך לומר בעדינות, לחיכוכים לא נעימים. בלי לחפש אשמים, השורה התחתונה היא שלולי ש''ס הקרע שנוצר בין מרן לציונות הדתית בעקבות אוסלו לא היה קורה; לולי ש''ס המתיחות בין מרן לציבור הליטאי, ומנהיגו הרב ש''ך, לא הייתה אמורה להתרחש; לולי ש''ס הרב עובדיה לא היה נתפס בעיני הציבור החילוני כאישיות פוליטית שנויה במחלוקת.

המציאות העגומה הזו, פגעה בפן המרכזי באישיותו של הרב עובדיה, שהוא בראש ובראשונה פוסק הלכה, פוסק שלולי הפוליטיקה הארורה היה זוכה לקונצנזוס שלא היה בעם ישראל מאות שנים; פוסק שהרבה אחרי שאף אחד לא יזכור את אותם עיתונאים גמדים טרוטי עיניים שכתבו על מרן כאילו הוא חבר שלהם מהבקו''ם, עפרא לפומייהו, ספריו יתפסו מקום של כבוד בהיכל הספרים היהודי.

אז אולי דווקא כעת, לאחר פטירת הרב וההשלכות על תנועת ש''ס, יש לנו הזדמנות לקבל בחזרה את הרב שלנו. להסיר מדמותו של מרן את כל הפוליטיקה העצובה והמאוסה, לדבוק במרן כפוסק הדורות, לאמץ את תורתו בחום ולהפיץ אותה בכל עם ישראל.

אמנם תנועת ש''ס תמשיך, כמובן, לנופף בשמו של הרב עובדיה כדי לקושש אי אלו מנדטים, אך זוהי טובתה האישית בלבד.

טובתו האמתית של הרב, טובתה של תורתו הנצחית, היא לשמור את תורתו הקדושה נקייה מכל אבק מגזריות, חפה מכל מה שמריח פוליטיקה. 'ממרן עד מרן לא קם כמרן' זה לא סלוגן בחירות, זו משימה. הדור שלנו זכה להיות הדור הראשון שיקבע את הרב עובדיה כמרן הבא, בואו נעמוד במשימה!