זכות הילד להתאסלם
זכות הילד להתאסלם

חברי כנסת ממשיכים לקדם את חוק "הורים וילדיהם", הידוע בקרב מבקריו כ"חוק אי-כיבוד הורים".

החוק מבטל כליל את מושג האפוטרופסות החוקית ההורית כפי שנקבעה בחוק הכשרות והאפוטרופסות משנת 1962, ומחליף אותה ב"אחריות הורית" המכילה חובות הוריות ולא זכויות.

החוק מסתמך על דו"ח ועדה בראשות אשת השמאל הקיצוני, השופטת סביונה רוטלוי, והוא משקף את התפיסה האנטי-משפחתית של השמאל הקיצוני.

בין היתר, החוק מאפשר לילדים בכל גיל לפנות לבית המשפט נגד הוריהם במקרים בהם, לטענתם, ההורה “אינו ממלא את אחריותו ההורית לטובת ילדו”. בית משפט שישתכנע כי ההורה אכן הפר את זכויות הילד יכול להגביל את "זכויותיו ההוריות”.

החוק אף מאפשר להורה אחד לפנות לבית המשפט נגד ההורה השני, גם כשהם נשואים, והוא מאפשר גם לנציג המדינה לפנות לבית המשפט – הכל בכדי להגביל או ליטול את "הזכויות ההוריות" של אחד ההורים.

מהצעת החוק עולה כי הורה אשר – לדעת רשויות המדינה – אינו מחנך את ילדו ל"כיבוד זכויות היסוד של כל אדם בלא הבדל גזע, מין, דת, לאום או מוצא”, עלול למצוא כי זכויותיו ההוריות מוגבלות ע"י בית משפט. הפניה לבית המשפט יכולה לכאורה להיעשות על ידי הילד עצמו (ללא הגבלות גיל מינימום), או ע"י ההורה השני, או ע"י היועץ המשפטי לממשלה.

נוסח זה של החוק, כך נראה, מאפשר לרשויות לנקוט הליכים משפטיים נגד מי שהן סבורות שהוא מחנך את ילדיו בצורה "גזענית", ולהגביל או ליטול כליל את זכויותיו כהורה.

לכאורה, גם מי שמחנך את ילדיו בצורה שאינה מספיק שוויונית-פמיניסטית, לדעת נציגי הרשויות, עלול לגלות שבית המשפט מתערב בזכותו כהורה. למשל – הורים חרדיים המחנכים לנישואים בגיל צעיר ולהולדת ילדים כערך ראשון במעלה, ולא לקריירה ומימוש עצמי, עלולים למצוא שהרשויות מתגייסות לפגוע בזכויותיהם כהורים.

זכות הילד להתאסלם

זכות נוספת של ילדים, לפי החוק, היא "הזכות לחופש מחשבה, ביטוי, מצפון ודת". לכאורה, פירוש הדבר שאם, למשל, ילדה יהודיה בת 12 מחליטה להתאסלם או להצטרף לכת השטן, על הוריה לאפשר לה זאת.

החוק אף קובע, בדברי ההסבר, כי "בחילוקי דעות בינם לבין ילדתם או ילדם, או במקרים של קשיים בהפעלת סמכותם ההורית”, אל להורים לנקוט "באמצעים משמעתיים כוחניים" כלפי ילדיהם, אלא "לנסות לפעול בדרך של הידברות עם הילדים, ובעת הצורך – להיעזר בצדדים שלישיים, כמו קרובי משפחה, ידידים או גורמים מקצועיים כגון יועצים או מטפלים, כדי להגיע להסכמות עם הילדים”.

דבר קיומה של הצעת החוק נחשף על ידינו לפני כחודשיים, ועורר סערה. בעקבות ההתנגדות שהתעוררה אמרו יוזמיו כי לא התכוונו כלל להתערב בהורות רגילה אלא רק לפעול לשוויון בין הורים מתגרשים והבטיחו להסיר מהצעת החוק סעיפים המתערבים בחינוך הורי. אולם בינתיים, השניים ממשיכים לקדם את הצעת החוק, והם אף הודיעו חגיגית על המשך קידום החוק בכנס מיוחד שנערך עם קבוצת אבות גרושים ב-21.7 בפתח תקווה.

באותו כנס לא הוצגו כל שינויים לחוק ולא הוצגה כל גירסה חלופית. גם באתר הכנסת לא מצאנו גירסה אחרת.

קבוצת הגרושים תומכת בחוק בשל פיסקה המבטלת את "חזקת הגיל הרך", המעניקה לאמהות יתרון בגירושין. ראשי קבוצת הגרושים עורכים באחרונה פגישות עם ח"כים שונים, כולל מהימין הדתי, במטרה להשיג את תמיכתם בחוק. מקורות בקבוצת הפעילים טוענים כי ח"כ קיש יבקש משרת המשפטים איילת שקד להעלות את החוק בוועדת השרים לחקיקה, מייד לאחר פגרת הקיץ.