החלטת בג"צ לגבי חוק העזר העירוני בתל אביב פתחה מחדש את העיסוק בסוגיית השבת במדינת ישראל.

גורמים חילונים מביעים עמדה הקוראת לבטל את שמירת השבת הציבורית ולאפשר פתיחת בתי עסק והפעלת תחבורה ציבורית בשבת. גם בציבור הדתי נשמעים קולות האומרים – כדאי להתפשר על נקודה קטנה זו, כדי שמאבקי הדת יפסקו.

אך האמת היא שהסוגיה היא כלל לא השבת. מי שמביט סביב על המתרחש לאחרונה רואה שדרישות דומות מגיעות בתחומים רבים נוספים. ארגונים חילונים דורשים לקיים נישואין וגירושים מחוץ לרבנות הראשית ולאפשר נישואין אזרחיים, הקהילה הגאה מבקשת שמדינת ישראל תכיר בנישואים חד מיניים, יש שרוצים לאפשר גיור שלא לפי כללי ההלכה, גורמים רפורמים מבקשים פשרות ושינוים בכותל המערבי ובעצם הכרה רשמית בהם, ועוד לא נגענו בנושאי הכשרות, שירות משותף בצה"ל ועוד.

יש פה מאבק אחד גדול - על זהותה היהודית של המדינה. השבת, הנישואין, הכשרות, הכותל, הרבנות הראשית - כל אלו הם חלק מהדברים המעצבים את אופייה של מדינת ישראל והופכים אותה למיוחדת מכל מדינות העמים. לפני 69 שנים הוקמה המדינה.

בשנים אלו השקענו מאמצים רבים ושילמנו מחיר דמים יקר על אדמתנו וריבונותנו. עתה הגיע הזמן לעלות קומה ולבסס את הריבונות הרוחנית של המדינה. מה התוכן של המדינה שהוקמה כאן? האם היא תהיה מדינת כל אזרחיה, מדינה חילונית ככל המדינות או שמא נצליח להמשיך את שחרור רגבי אדמתנו ונשחרר אף את רוחנו, ניתן משמעות מדינית וממלכתית לאותה מסורת שעברה בנו מדורי דורות, ושבזכותה הגענו עד הלום?

עשרות שנים השכלנו יחד חילונים ודתיים לשמור על הסכמה לאומית שתאפשר לכל פרט ופרט לנהוג בביתו כתפיסת עולמו, אך בפרהסיה הציבורית נשמרו ערכי היסוד של אומתנו. כיום עדים אנו להתערערות של אקסיומה זו. התפיסה החילונית הרואה רק את הציונות במדרגתה הראשונה - חזרת עם ישראל לארצו, וממילא אינה שואפת לחיזוק אופייה הדתי של המדינה, חותרת לחילון ולתרבות של "ככל העמים בית ישראל".

החרדים, מצידם, אינם מייחסים חשיבות למדינה ועסוקים בחיזוק הצד הדתי ברמה הפרטית, כאילו היינו עדיין ב'שטייטעל'.

אך האם אנו בציונות הדתית חברנו לחילונים או לחרדים וויתרנו על החזון, או שמא נשכיל לפעול יחד באמונה ואהבה למימושו? האם בני הציונות הדתית ייקחו אחריות על התורה הגואלת, הרואה במדינת ישראל את ראשית צמיחת גאולתנו ויצעדו קדימה לחיזוק המדינה והוספת המדרגה הרוחנית על זו הקיימת?

שאלות אלו הן העומדות היום על הפרק ולאורן אנו צריכים לבחון את התנהלותנו והחלטותינו בסוגיות השונות.