פסיכים בכל דור ודור
פסיכים בכל דור ודור

ייתכן שיש בינינו אנשים שעדייו תוהים על הסיבות שבגללן החליטה גרמניה להשמיד את כל יהודי העולם, וכיצד אפשר למנוע שואה שניה. לא עוד.

לחיל החינוך יש תיאוריה משלו, והיא הופצה באוגדן למפקד מטעם חיל החינוך שממנו עולה שצה"ל מודאג בעיקר מהאפשרות הכל-כך ריאלית, כל כך לא מטורללת, שחיילי צבא ההגנה לישראל יהפכו לנאצים בעצמם, וזה הרבה לפני יאיר גולן והתהליכים שלו.

במערך שיעור ליום השואה של חיל חינוך מצטווים המפקדים להראות לחיילים את התמונה המפורסמת של נאצי מוציא להורג אם החובקת את ילדה ואז לפנות לדגשים הבאים:
"כבוד האדם כערך יסוד בצה"ל, שמירה על מוסר לחימה וגבולות הכוח, לחימה בשטחי אוכלוסיה אזרחית וגבול הציות לפקודות". 

נראה שיותר מחמאס, חיזבאללה ואיראן - מדינה שהצהירה בגלוי על מחויבותה למחוק את ישראל מהמפה - ביום השואה צריך לחשוש שחיילי ישראל עלולים להיות בני דמותם המודרניים של רוצחי ההמונים מגרמניה הנאצית.

מזל שחיל החינוך של צה"ל, בהיותו משכיל, מעודכן ומעודן, יודע מהן הסיבות להשמדת העם היהודי. וכשאני אומרת "סיבות" אני מתכוונת ל"תהליכים": 
"השתלטות המפלגה הנאצית על גרמניה והתחלת ההפלייה וההדרה של היהודים שהביאה בסופו של דבר אל הפיתרון הסופי התאפשרה תוך הידרדרות של שלטון החוק ושחיקת הדמוקרטיה. במהותה מבקשת הדמוקרטיה להגן על כל אדם באשר הוא אדם ולשמור על זכויותיו וכבודו. סיפור הידרדרותה של הדמוקרטיה הגרמנית ועלייתו של היטלר לשלטון, מעיד על חשיבותם הרבה של המוסדות הדמוקרטיים ועל מערכת האיזונים והבלמים המגינה על השיטה הדמוקרטית".

בהחלט. הבעיה של גרמניה היתה של איזונים ובלמים בין השלטון לבתי המשפט, והעובדה שלא הבינו מהי דמוקרטיה מהותית, וכמו כן הפלייה והדרה של יהודים. נגיד משהו כמו: קודם הגרמנים לא נתנו ייצוג ראוי ליהודים בטקס הדלקת המשואות, אחר כך הציעו פיסקת התגברות ובסוף תראו מה נהיה מהם: אנשים שהמפקדים שלהם לא דנו איתם מספיק לעומק על פקודות בלתי חוקיות בעליל.

בכל דור ודור יימצאו הפסיכים שיחשבו שלקח השואה הוא שניזהר טוב-טוב לא להיות נאצים בעצמנו כי אנחנו או-טו-טו שם. אבל הלקח שלי היה ונשאר: תנסו לעשות לנו את זה שוב - ותחטפו את מפעל הטקסטיל של דימונה על הראש. אולי גם את זה כדאי להכניס למערכי השיעור של חיל החינוך.

(פורסם בדף הפייסבוק של עירית לינור)