עצמאות: נס הקיום היהודי
עצמאות: נס הקיום היהודי

בהתקדש יום העצמאות ה-70, אינני מקנא במדעני המדינה וההיסטוריונים.

בכל נקודת זמן בהיסטוריה האנושית, כאשר יבוא החוקר להשוות בין ממלכות יוון או רומא, פרס, מצרים או כל מעצמה מאז ועד ימינו, ימצא אצל כולן קווי דמיון בתהליכי ההתבססות, הנסיקה והירידה מעל במת ההיסטוריה. לא כך ביחס לעם היהודי על תולדותיו.

לפעמים נדמה שהעם היהודי הוא גלובוס בזעיר אנפין. הוא יכול להדביר עמים ויכול להיות להם עבד נרצע. 

העם הזה הוציא מקרבו נביאי שהעמידו חזון לדורות ומלכים קצרי רואי, ובה בעת ניפק יצירות פאר של הגות ומחשבה, מוסר וצדק, של משפטי אמת ושל שירת השירים. מה פשר ריבוי הגוונים הזה? כאשר בוחנים בפרספקטיבה רבת שנים, אנו מוצאים חריגה מכל גרף אפשרי של השוואה לעמים האחרים, ואז הפליאה גדולה עוד יותר.

"אין אדם מעיד על עצמו", אומרים חז"ל ו"אין הנחתום מעיד על עיסתו". לפיכך יאמרו זאת  המשקיפים מהצד. למשל, הסופר מרק טווין על העם היהודי: "חשיבותו המסחרית, תרומתו לרשימה העולמית של השמות הגדולים בספרות, מדע, אומנות, מוסיקה, כספים, רפואה, והלימודים הקשים, הם מעל ומעבר לכל יחס אל חולשת מספרו". ואכן כך. כמעט בכל תחום תמצא את הראשוניות, המקוריות, פריצת דרך, המאפיינים את הכישרונות הישראליים הגאוניים. 

אלה באים לידי ביטוי בין היתר במספר הזוכים היהודים בפרסי נובל ובפרסים יוקרתיים אחרים (למגינת לב, הכישרונות הללו מופיעים גם בצד הרע של המטבע, ולא כאן המקום להרחיב).  ממבט אחר, נמצא את הנשיא טרומן מסביר את תמיכת ארצו בתכנית החלוקה: "מה שהניע אותי לעשות כך, חונכתי על התנ"ך. האל הבטיח ליעקב: 'הארץ אשר אתה שוכב עליה, לך אתננה לזרעך'. נזכרתי בהבטחות נוספות בתנ"ך, אמרתי לעצמי: אם בכוחך לתת יד שהבטחות אלוהיות אלה תתקיימנה, איזו זכיה גדולה יכולה ליפול בחלקך?". 

יכול יהודי להטיל ספק בחשיבותה של הנבואה הישראלית ולהקשות על מהלכי ההיסטוריה, אולם בחינה עמוקה יותר מביאה את נס הקיום היהודי להתאמה מלאה עם הכתבים העתיקים של עמנו. הוא אינו יכול להתכחש להתקיימותה המלאה של נבואת זכריה הנביא: "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלָ‍יִם, וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים, וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת, מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ". קיומה של ישראל מאז תחילת השיבה לציון, הוא בגדר נס בכל מבחן אובייקטיבי שייעשה. 

עצמאותו של העם היהודי טרם נשלמה, ומלאכה מרובה עוד לפנינו. אולם נדמה לי, באנלוגיה לתחומי הפיזיקה, תהליך ההתקבצות אל הארץ מ-70 גלויות והצמיחה והפריחה בתחומים רבים, הם בלתי הפיכים. רואי השחורות עוד ינגבו את ענני האבק מפניהם, מפני הדרה של מדינת היהודים, היא מדינת ישראל. 

באדיבות "ישראל היום"