הם יורים בפליטים
הם יורים בפליטים

מועצת זכויות האדם של האו"ם הורתה על הקמת ועדת חקירה נגד ישראל לאחר הצבעה שנערכה ב18/5/18.

שוב זכתה ישראל לביקורת ולהחלטה עויינות, שאינה מפתיעה עוד אף אדם שעוקב אחר דפוסי ההצבעה של הוועדה, בה חברות מדינות המהוות מופת ודוגמא שלילית לקידוש זכויות וחיי אדם, כדוגמת: אפגניסטן, אנגולה, מצרים, עיראק, ונצואלה, סעודיה, סין, קטאר תוניסיה ואחרות.

דבר המועצה

מועצת זכויות האדם של האו"ם גינתה את ישראל בגין "שימוש בלתי סביר בכוח נגד אזרחים פלסטינים שהפגינו בדרכי שלום ברצועת עזה, והפרת החלטות של האו"ם וחוקים בינלאומיים". עוד נכתב כי המועצה מביעה את צערה על אובדן החיים של אזרחים, בהם ילדים, נשים, עובדי סיוע ועיתונאים - ואת המניין הגבוה של הפצועים.
במועצה האשימו את ישראל ב"כישלון שיטתי ביכולתה לבצע חקירות אמיתיות בצורה עצמאית, אובייקטיבית ואפקטיבית כנדרש בדין הבינלאומי על העבירות שבוצעו נגד הפלסטינים", וב"כישלון הבחינה המשפטית של פעולותיה בשטחים הכבושים, כולל מזרח ירושלים".

הצעה

לאור הטענות המועלות כנגד ישראל, יש לשקול ולבקש שיוקם צוות חקירה בהרכב נציגיהן של אותן המדינות שהזכרתי, בכדי לבחון מקרוב את הנעשה ברצועת עזה ואת יחסה של ישראל לפלסטינים. אין לי ספק שחלק מהנציגים יבקש מקלט מדיני ויהגרו מידית לתחומי הרשות בכדי לזכות ליחס זהה לזה בו זוכים הפלסטינים, שהרי עדיף הוא על המצב בארצות מוצאם.

בהזדמנות זו, נבקש מאותם מלומדים, כתנאי להגעתם ארצה, להביא עימם חומרים מקצועיים שיוצגו בפני שופטינו, קצינינו ומדינאינו, בכדי ללמדנו מניסיונם העשיר, מתחקיריהם היסודיים וממשפטי צדקם שאותם ביצעו במדינות מוצאם, כיצד עלינו לנהוג באותם פלסטינים (שאינם פליטים כלל ועיקר) המנסים לחדור לשטח ישראל ולהגיע ליישובים יהודיים מתוך הצהרת כוונות ברורה, עקבית ומוחלטת לרצוח יהודים ולחמוס את רכושם או את מה שיישאר ממנו, אחרי שיגמרו ההצתות המכוונות.

התקפת נגד ומרס טורקי

אמליץ למקד מאמץ תודעתי- התקפי כנגד טורקיה, מדינה החברה בנאט"ו, ארגון בו חברות מדינות אירופאיות שהצביעו נגדנו בוועדה כדוגמת בלגיה וספרד, לצד רבות אחרות שנמנעו בצביעותן כי רבה. יש להפעיל לחץ על מדינות אירופה, בסיוע ארצות הברית, על מנת שאלו ידרשו מטורקיה לתת דין וחשבון על יחסה לאורך שנים לכל מיעוט אפשרי כמעט בשטחה, כדוגמת הארמנים והכורדים, ועל יחסה האלים לפליטים סורים בעת הזו בפרט, כפי שמשתקף בעדויות רבות המפורסמות לאחרונה באמצעי התקשורת והרשתות החברתיות, שמקצתן אזכיר להלן:

בתאריך 19/6/16 פרסמה סוכנות הידיעות רוייטרס כי חיילי משמר הגבול הטורקי ירו למוות ב-11 פליטים סורים לפחות, רובם בני משפחה אחת ובהן שתי נשים וארבעה ילדים, בעת שניסו לחצות את הגבול לטורקיה מאזור צפון-מערב סוריה.

ארגון אופוזיציה סורי למען זכויות אדם "Syrian Observatory for Human Rights" שמושבו בלונדון, העוקב אחר האלימות הקשה ברחבי סוריה, תיעד את מקרי מותם של עשרות אזרחים סורים מירי של חיילי משמר הגבול הטורקי מאז תחילת 2016.

הארגון ציין שכל ההרוגים נורו למוות בעת שניסו לברוח משטח סוריה, אך גורמי צבא טורקיים הכחישו את הדברים ובין הסבריהם נמצא הציטוט הבא: "טענות שחיילים סורים הרגו תשעה בני אדם שניסו לחצות את הגבול למחוז הטאי אינן נכונות. בלילה האחרון היו ניסיונות לחצות את הגבול באופן בלתי חוקי, אבל לא נורו יריות ישירות לעבר בני אדם", בהודעת הצבא הטורקי. נמסר גם ש "לאחר יריות אזהרה, קבוצה של שבעה עד שמונה אנשים רצה לכיוון היערות".

במאמר שפרסם ארגון זכויות האדם הסורי ב- 18/3/18 נכתב שישנן עדויות על כך שקציני משמר הגבול הטורקי יורים בקבוצות פליטים הנקרות בדרכם ללא אבחנה, לעיתים מתוך כוונה ברורה להרוג ולא רק לשם הרתעה. מובאות שתי עדויות המתארות הרג של תינוק בן חודשיים ושל קבוצה בת שבעה פליטים, כולל אם ובתה, שנורו על ידי החיילים הטורקים שעה שניסו לחצות את הגבול. קבוצות פליטים ששפר עליהן גורלן ו"רק" נתפסות על ידי החיילים הטורקיים עוברות מסכת השפלות ועינויים שחלקן מתועדות ומוצגות ברשתות חברתיות.

ב- 6/5/18 פורסמו באתר האינטרנט של הארגון עדויות מפי פליטים ששרדו את המפגש עם החיילים הטורקים לאורך הגבול, ובהן עדות מצמררת של פליט, המתאר כיצד הקיפו אותו ואת קרוביו קבוצה בת 20 חיילים טורקים שהחלו להכות בהם ללא רחם. אותו עד הצליח להימלט חזרה לסוריה בשארית כוחותיו, תוך שהוא מטפס וחוצה את אותן הגדרות דרכן ניסה לעבור לטורקיה, אך קרוביו הוכו למוות וגופותיהם הונחו לבסוף לצד הגבול.

יש לציין שטורקיה, המשכנת בשטחה כשלושה מיליון פליטים סורים רשומים, החליטה לא מכבר לסגור את גבולה בפני פליטים סורים נוספים המנסים להימלט על נפשם מהקרבות המתחוללים בארצם, בהם נוטלת טורקיה עצמה חלק לא קטן. הטורקים הקימו מכשול קרקעי לאורך גבולם עם סוריה שאינו תואם בהכרח את קו הגבול הבין לאומי המוכר. בנוסף יש לציין כי הטורקים מחזיקים כוחות צבא במובלעות בשטח סוריה, נלחמים על אדמה סורית ולא רק מעבים את ההגנה על גבולם.

כאמור מדובר בירי של כוחות צבא טורקיים בפליטים סוריים מובהקים, על פי ההגדרות המקובלות, הנסים על נפשם מאזורי קרבות, שבחלקם הצבא הטורקי עצמו נילחם, ללא כוונה להשתלט על אדמות לא להם או לפגוע באזרחי המדינה בה מבקשים הם מקלט.

מדובר בפליטים שאיבדו את כל רכושם ולרוב גם בני משפחה, שאת מעט כספם השקיעו בהתקשרות עם מבריח גבולות בכדי להגיע למקום מבטחים עם ילדיהם עד יעבור זעם.

לא מדובר בתנועה מאורגנת של אנשים שהוסטו או נקראו לחצות את הגבול על ידי אחד מיני עשרות ארגוני הטרור הפעילים באזור, אין מדובר בשליחים שעניינם לייצר פרובוקציה ולגרוף פרסום ותמיכת דעת קהל בין לאומית בהכרח, למרות שיהא הדבר מוצדק לטעמי. אין הם גורמים נזקים מכוונים לתשתית ולחקלאות, אין בכוונתם לפגוע ולהרע לאזרחים ולחיילים הטורקיים ובוודאי אין בכוונתם לפגוע במדינה אליה נמלטים הם על נפשם בבקשם מקלט.

לסיכום

האם הועדה לזכויות אדם באו"ם, בה חברות מדינות הידועות ביחסם המופתי לבני אדם, טורחת לדון באירועים המתמשכים של פגיעה בזכויות וחיי אדם, הנעשים חדשות לבקרים ברחבי המזרח התיכון ולאו דווקא בישראל? כנראה שלא.

לרובנו כבר אין ציפייה שכך יקרה, נוכח ההרכב ההזוי של הוועדה והרוחות הרעות המנשבות באו"ם מזה שנים, אך אין זה אומר שעלינו לשבת בחיבוק ידיים שהרי "לא אלמן ישראל".

כמפקד צעיר הנך למד ש"מי שלא תעסיק יעסיק אותך", על כן מוטב שנעסיק אנו מיוזמתנו את חורשי רעתנו בזירה הביטחונית ובזירה המדינית כאחד, נתקוף בהזדמנויות שונות ובשיטות מגוונות לא רק את אויבנו במימד הפיזי אלא גם את העושים עמם יד אחת נגדנו כדוגמת הטורקים, באמצעים דיפלומטיים, משפטיים ותודעתיים, על מנת לשבש ולסכל את כוונותיהן הזדוניות ותמיכתן בארגוני הטרור כחיזבאללה בצפון, ובוודאי ארגוני הטרור הפלסטינים ביהודה, שומרון ורצועת עזה.