תרגומון לשמאלנית - ימנית מדוברת

תקשורת טובה הינה מפתח להבנה בין בני אדם, בכדי שאלו יוכלו לחיות זה לצד זה בשלום או...שלא.

אל"מ במיל' טל בראון , י"ד בסיון תשע"ח

אורח
אורח
ערוץ 7

הסכסוך הישראלי - פלסטיני כולל מאבק על התודעה הציבורית הישראלית ולא רק הערבית והבין לאומית.
במאבק התודעתי משתמשים באמצעי המדיה השונים כדי להגיע לקהלי יעד מגוונים ככל הניתן.

מזה מספר שנים ישנם גורמי תקשורת ישראליים הנותנים במה גם לעיוות הטרמינולוגי מבית היוצר של התעמולה האנטי ציונית, בין שמובלת היא על ידי הפלסטינים עצמם או תומכיהם בארץ או ברחבי העולם.

אירועי הטרור ו"מכבסת" המילים של חלק מאמצעי התקשורת, מציפים צורך לייצר יישומון (אפליקציה) בצורת "תרגומון" אינטראקטיבי, סוג של מילון לתקינות פוליטית, שיסייע בהבנת הידיעה לאור רקעו והשקפתו האישית של הקורא.

ה"תרגומון" יהיה מעין מילון אלטרנטיבי ל"שמאלנית - ימנית מדוברת" שיאפשר לאלו מהקוראים, שאינם מבינים בדיוק מה "באמת" קרה בשטח ומה ההבדל בין מעשה שכוון כלפי יהודים לבין מעשה שכוון כלפי ערבים, להבין את החדשות למיטב הבנתם, השקפתם ואמונתם שלהם, ולאו דווקא הבנת הכותב או העורך.

המחשת הצורך ב"תרגומון"

דוגמא מובהקת לצורך ב"תרגומון" קיבלנו אך לאחרונה, עת דיווח עיתון "הארץ" ("אל בלאד") כי עצי דובדבן במטעי קיבוץ כפר עציון עלו באש, כאילו מדובר היה בכוח עליון ששלח אש בעצים בהשראת סיפור מקראי ידוע. באותה הידיעה דווח העיתון על הצתת חציר בכפר פלסטיני בדרום הר חברון. אכן טרמינולוגיה מעניינת הפועלת על תת ההכרה של קוראי העיתון שמיועד לאנשים שחושבים שהם חושבים.

דוגמא אחרת נלקחת מראיון שהתקיים באוקטובר 2015 בתכנית "אולפן שישי" שבערוץ 2 בתקשורת הישראלית.

בראיון זה התייחס חבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת, לדבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לפיהם הנער אחמד מנאסרה, המחבל בן ה-13 שביצע את הפיגוע בפסגת זאב עם בן דודו, "הוצא להורג", זאת בשעה שהיה הוא מאושפז בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. "אבו מאזן לא שיקר, הוא טעה", טעות אינפורמטיבית - קרא לאמירה זו הח"כ טיבי.

באמצעות "התרגומון" נבין טוב יותר גם את כוונותיהם ה"נסתרות" לכאורה של המנהיגים הפלסטינים כדוגמת אבו מאזן שהבהיר, בעקבות נאומו האנטישמי שנישא לאחרונה, כי עמדתו מכבדת את הדת היהודית כמו כל דת אחרת והשואה הייתה פשע אכזרי שאותו הוא מגנה, אף על פי שיכול הוא להתהדר בתואר דוקטור להכחשת שואה.

נוכל להשוות ולבחון את כוונתו מול הבהרתו, ספק התנצלותו, לאור דברים שנשא בהזדמנויות אחרות כגון דבריו בפני כינוס הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי בתאריך 13 בדצמבר 2017: "אני לא רוצה לדון בדת או בהיסטוריה, מכיוון שהם באמת מצוינים בזיוף וחקיינות של ההיסטוריה והדת. אולם אם אנו קוראים את התורה, היא אומרת שהכנענים היו שם לפני נביאנו אברהם, ושקיומם של הכנענים המשיך מאז אותו הזמן, זה מצוין בתורה עצמה. אבל אם הם מעוניינים לזייף את ההיסטוריה הזאת, הם באמת אשפים בכך, וכבר בקוראן הקדוש מצוין כי הם [היהודים] מזייפים את האמת ומנסים לעשות זאת, והם באמת מאמינים בכך, אולם אנחנו היינו במיקום הזה במשך אלפי שנים".

בהקדמה לספרו "הפן האחר: הקשרים הסודיים בין הנאצים להנהגת התנועה הציונית" כתב אבו מאזן: "נראה כי האינטרס של התנועה הציונית לנפח את מספר הנרצחים במלחמה נועד להבטיח הישגים גדולים... למעשה, המספר האמיתי קטן בהרבה מן המיליונים השקריים הללו".

מדברים אלו ואחרים, למדים אנו שאבו מאזן אינו מכחיש שואה כטענת גורמים בישראל, אלא משתדל הוא לפרוש את משנתו המלומדת הכוללת תאוריות אנטי-אנטישמיות. נראה לפיכך שחלקים נכבדים מעמנו ומקרב הגויים לוקים ב"עיוורון רצוני" מסיבות מובנות, לכאורה.

הצעות לתרגום

לאחר המחשת הצורך הזו, וכדי למנוע מאבו מאזן ושליחיו בכנסת ישראל ובארגוני חסידי אומות הטרור מלהתפתל בניסיונות להסביר, לבאר ולהבהיר את הכוונה ה"אמיתית" שבדברים לכאורה, אביא לפניכם הצעה סרקסטית, יש שיאמרו צינית או מקברית, לכמה ערכים ופרשנויות שימושיות:

הפלסטיני אינו מתאב וסולד מיהודים ישראלים בפרט - הוא רק אינו מסתדר עם ציונים, "כובשים" ומי שנולד לאם יהודייה..... בישראל.

הפלסטיני אינו קורא להשמדת ישראל - הוא קורא לשינוי שמה לפלסטין, השבת "הפליטים הפלסטינים" לכל כפריהם ועריהם, החזרת היהודים לתאי הגזים והחלת השריעה (החוק האסלאמי), לכאורה.

הפלסטיני אינו שונא יהודים - הוא רק סובל מאלרגיה ארבע עונתית כרונית, העוברת כמחלה תורשתית, למי שאינו מוסלמי והקרוי בפיו כופר.

הפלסטיני אינו נגד עליית יהודים להר הבית - הוא רק דואג לשמור פן יחטאו ויתקרבו אלו בתמימותם לקודש הקדשים, בניגוד לדעת חלק מהרבנים והמסורות היהודיות.

הפלסטיני אינו משגר רקטות לשם פגיעה בישראל - הוא מחזיר פסולת ושאריות מאספקה שקיבל מישראל לתעשיית הברזל והבניין (צינורות), בתוספת פסולת חקלאית (דשנים), באריזה חסכונית ובדואר אוויר.

הפלסטיני אינו חופר מנהרות לשם הברחת אמצעים, סחורות ואנשים - הוא פותח מעברים תת קרקעיים ועוסק ביבוא וביצוא של "טובין" כחלק מניסיונו לפתח אזורי סחר חופשי בפלסטין בפרט ובמזרח התיכון ככלל.

הפלסטיני אינו חוצה את המחסום באופן בלתי חוקי - הוא בסה"כ מקצר תורים בדיוק כמו כל הישראלים.

הפלסטיני אינו מחבל בתשתיות לאומיות - הוא בוחן את עמידותן ויעילותן של תשתיות חיוניות במצבי דחק בהתאם לתקן המחמיר של מכון התקנים.

הפלסטיני אינו שורף ומצית מבנים כדוגמת "קבר יוסף" לחינם - הוא מכין את המקום לשיפוץ תקופתי שיעשה ממילא על ידו בהמשך.

הפלסטיני אינו נוקם דם ואינו רוצח על חילול כבוד המשפחה - הוא מקצר תהליכים משפטיים נוכח מצוקת רשויות האכיפה ובתי המשפט.

הפלסטיני אינו דוקר ישראלים ולבסוף נורה על ידי חיילי צה"ל לחינם - הוא בסה"כ בודק את איכות הסכינים בשוק וערנות החיילים והאזרחים בעת ובעונה אחת.

הפלסטיני אינו מבצע פיגוע התאבדות - הוא בסה"כ מחפש שידוך עם בתולות נבחרות.

הפלסטיני אינו רוצח ילדים ואזרחים חפים מפשע - הוא מסקל חיילים וכובשים פוטנציאליים.

הפלסטיני אינו קורא לטבוח את היהודים באומרו "אטבח אל יהוד"- הוא מושפע מכמות תכניות הבישול ומהמטבח היהודי בכללותו, עליו מרעיף הוא משבחיו ברבים.

הפלסטיני אינו מעודד הפרת סדר - הוא מארגן מסיבות רחוב בערים ומסיבות טבע בכפרים.

הפלסטיני אינו מצית פחי ומכולות אשפה – הוא מסייע לעובדי העירייה בפינוי הזבל.

הפלסטיני אינו שופך שמן על הכביש כדי שמכוניות ישראליות יחליקו - הוא מקטין את החיכוך של הרכבים עם הכבישים נוכח תשתיתם הגרועה, מצמצם את כמות הרכבים בכבישים ומסייע למשטרת ישראל בהורדתם מהכביש של נהגים שאינם מיומנים בנהיגה על כתמי שמן.

הפלסטיני אינו נוהג בפראות בכבישי יהודה ושומרון - הוא ממהר להגיע לאתרי הבנייה כדי לסייע בפתרון מצוקת הדיור של הזוגות הצעירים.

הפלסטיני אינו מרסס כתובות ומצייר ציורי קיר נגד ישראל ויהודים - הוא יוצר אקספרסיוניסטי, היונק מהתנועה הרומנטית ומצפה לגילויו ע"י אוצר המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, או לכל הפחות מוזיאון האסלאם באל-קודס.

הפלסטיני אינו פורץ לאתרי אינטרנט לשם הסתה גרידא - הוא בודק פרצות אבטחה לשם הגנה ובכך מסייע לחברות ישראליות כדוגמת "צ'ק פויינט" להתפרנס בכבוד.

הפלסטיני אינו תומך בהחרמת התעשייה הישראלית בשטחי יהודה ושומרון (BDS)- הוא תומך בחיזוק התעשייה הישראלית בנגב ומתן תעסוקה למובטלים בעיירות הפיתוח על פי חזונו של בן גוריון.

הפלסטיני אינו חוסם צירים וכבישים – הוא מנתב את התנועה בשיתוף פעולה עם WAZE והמשטרה.

הפלסטיני אינו משליך אבנים - הוא מסקל את שדהו ודואג שרכבים ישראלים יפנו את האבנים יחד עימם לבסיס הקרוב.

הפלסטיני אינו משליך בקבוקי תבערה - הוא מזדכה על בקבוקים.

לסיכום

תקשורת טובה היא מפתח להבנה בין בני אדם, כדי שאלו יוכלו לחיות זה לצד זה בשלום או...שלא.

במזרח התיכון, שבו חיים אנו לצד בני דתות, אמונות, תרבויות ושפות שונות, ישנו אתגר מובנה ביכולת להבין דברים מסוימים, למעט דבר אחד מובהק והוא זה הכרוך בעצם קיומה של מדינת ישראל כמדינת היהודים בארץ ישראל.

החשיבות המכרעת לשמוע את הנאמר ולקרוא את הכתוב בשורות, בין השורות ומאחוריהן בכל רגע נתון היא חיונית להישרדותנו בארץ אבותינו. לאור הכותרות האחרונות שנכתבות גם בשפה העברית, נדרשים אנו להבין ולקרוא באופן ביקורתי יותר גם את שכותבים ומבטאים אחינו בשפה העברית מעל הבמות השונות.