על נאמנות ואמינות בשרות ממשלת ישראל
על נאמנות ואמינות בשרות ממשלת ישראל

בתוכנית עובדה של אילנה דיין, שוב התגלתה במערומיה הדמוקרטיה הישראלית כפי שהיא משתקפת מהיחסים המעורערים בתוך הרשות המבצעת, כאשר פקידות ממונה מתערבת באופן בלתי ראוי, בלשון המעטה, ופוגעת בצורה חמורה בסמכויות הדרג הממלכתי הנבחר כחוק והממונה עליה.

וכאן מביאה דיין פרטים לא ידועים על פרשת התכנון לתקוף ולהשמיד באמצעות חיל האוויר את מתקני הגרעין באיראן בין השנים 2009 – 2011, למרות התנגדותם של הרמטכ"לים (אשכנזי וגנץ) ראשי המוסד דגן ופרדו ראשי אמ"ן והשב"כ למבצע זה. עוד מובאת בתוכנית זו התראה לכאורה, שנתן ראש הממשלה בנימין נתניהו בגיבוי שר הביטחון אהוד ברק, לפרדו בשם הקוד ג+15 יום, כלומר פקודה מבצעית שבו צה"ל נכנס לנוהל קרב למבצע שהוא למעשה יציאה מלחמה.

ומספר לנו תמיר פרדו בלא הנד עפעף: "עשיתי בירורים מכל מה שיכולתי לעשות בתור ראש מוסד שרק נכנס לתפקידו, בדקתי עם ראשי מוסד קודמים, ובדקתי עם יועצים משפטיים, והתייעצתי עם כל מי שמוסמך בשביל להבין מי המוסמך לתת הנחיות. בסוף, אם אני אקבל פקודה ואם אני מקבל הוראה מראש הממשלה, אני אמור לבצע אותה, אני צריך להיות בטוח שאם חס וחלילה יקרה משהו לא תקין, אפילו אם הפעולה תיכשל - שלא יווצר מצב שאני מבצע פעולה לא חוקית".

פרדו נשאל אם תקיפה באיראן היא כמו פתיחת מלחמה. תשובתו הייתה: "חד וחלק". משום מה החסיר אולי פרדו מרשימת המשפטנים "ושומרי הסף" את בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, ואולי היינו מוצאים אותו מוציא צו על תנאי נגד רוה"מ ושר הביטחון "שיבואו וינמקו מדוע לא יימנעו מתקיפת הגרעין האיראני"...

כנראה שפרדו גם שכח את התשובה שנתן ברישא של הראיון, כשנשאל על מהות תפקידו של המוסד, אותו מסר לידיו כחוק ראש הממשלה נתניהו, תפקיד אותו הגדיר במו פיו עם חיוך רחב וקריצת עין: "כארגון פשע בחסות המדינה, עובדה שהיא מהנה לכשעצמה..." אז לבצע "פשעים" כמו לסכל את חייו של מדען גרעין המייצר פצצה אטומית איראנית להשמדת מדינת ישראל.

זה נחמד וראוי לעשות, אבל למלא פקודה חוקית של הממונה עליך כחוק, בעניין מבצע צבאי המיועד לסכל איום קיומי על המדינה, זה כנראה לא חלק מהסטנדרטים המוסריים של פראדו - אלא דבר המחייב לדעתו, בדיקה מקדימה אצל משפטנים, יועמ"שים, ראשי מוסד ושב"כ, בהם "שומרי סף" של הדמוקרטיה "הטהורה" נוסח אדון אברהם שלום מקו 300, מי ששיקר בנוגע להוראתו הישירה לפקודיו להוציא להורג 2 מחבלים במכות אבן בגולגולותיהם, ואז כשהתגלתה השערורייה, הוסיף שלום חטא על פשע, והורה לטפול את האחריות לרצח על אלוף פיקוד בצה"ל יצחק מרדכי.

אבל פראדו לא רק שלא לקח בחשבון שפגישותיו העלומות עם אנשים שלא עברו סיווג של שותפות סוד מדינה הן למצער, חתירה תחת הממונים והפרת שבועת אמונים בעליל, ובעיקר, פגיעה חמורה בביטחון המדינה בעצם גילויו של סוד קריטי שעלול היה לסכן את חייהם לוחמי חיל האוויר ולסבך את מדינת ישראל מדינית וצבאית.

הרעה החולה שהמיט אהרון ברק על מדינת ישראל היא לא רק "שהכל שפיט", אלא שבעקבות כך פקידי ממשלה ממונים כמו פראדו לא זקוקים להבנתם לתקשי"ר, לא לשמירה על חוקי המדינה, בייחוד במצבים בהם תחושתם הסובייקטיבית "החכמה הנאורה והסבירה" עדיפה וגוברת על חובת הנאמנות לדרג הפוקד – חובה שאי המילוי שלה מוליכה לנתיב הרסני של כאוס ואנרכיה.

חוסר נאמנות זה הוא פצצה מתקתקת במוסדותיה העליונים של מדינת ישראל על הרשות המחוקקת , הרשות המבצעת והרשות השופטת שלה. חוסר האיזונים בין שלושת הרשויות הללו מקורן בחורבן שהמיטה עליהן הרשות השופטת לפני למעלה מעשרים שנה ובסרטן שהתפתח ממנה, בגופה של התרבות הארגונית במדינת ישראל.

הדברים באו לידי ביטוי בין היתר, בפרשת מנהרת הכותל והתנהגותו של ראש השב"כ דאז, עמי איילון, בהאשמות שהטיח בראש הממשלה ופגע ביוקרתה ובסמכויותיה הממלכתיות של הרשות המבצעת. כך היה וכך הווה, כאשר ראשי קהיליית המודיעין רבת הכוח והעוצמה שהוקנו לידיה, שוכחת את יסודות המנהל התקין, את הנאמנות לדרג הממונה, כמו את האמינות הציבורית הדרושה לתפקודה הנאות. כאשר ראש מוסד הולך מאחורי גבו של ראש ממשלה כדי לסכל החלטה חוקית ליציאה למלחמה או לכל החלטה אחרת - זו בגידה והפרת אמון לפחות מוסרית, בעקרונות המנהל התקין וביסודות האותנטיים של הדמוקרטיה.

אז גם אם נאמין לפרדו, שאכן הורה ראש הממשלה לראש השב"כ יורם כהן, להאזין לפרדו ולרמטכ"ל בני גנץ בעת שנכנסו לתפקיד – אז על מה מזיל האיש הנכבד הזה דמעות תנין בדבריו לאילנה דיין: "להאזין לראש מוסד זה מחוץ לכללי המשחק"? אבל מצד שני ללכת מאחורי גבה של ממשלה נבחרת וחוקית, כדי לסכל את החלטותיה ,זה בסדר כלפי מצפונו?

ואם אכן עשה זאת ראש הממשלה, אולי חשוב היה לעשות זאת לפחות כדי לברר נזק אפשרי מהדלפותיו החתרניות לכאורה של ראש מוסד, המספר לכל העולם ואשתו על תוכנית התקיפה? (אגב במילים אלה האשים פרדו את ראש הממשלה ושר הביטחון המדברים בתקשורת על ההתקפה) ועוד מעיד פרדו על עצמו: " אני מעולם לא ביקשתי לשים האזנה על מישהו מעובדי המוסד. מעולם! זה אפילו לא חלף בדעתי. בעיניי זה מחוץ לכללי המשחק"....

זו אכן הצהרה מעניינת, הלוא בכל ארגון מודיעיני בעולם קיימת האזנה על רשת התקשורת שלה, פנימית וחיצונית, ושרותי הביטחון הם האמונים עליה, וזכאי ראש ממשלה להורות לעשות כן, כפי שנרמז בתגובת משרדו, לפחות למזער ולמנוע נזק אפשרי מהדלפה אפשרית של אותם ממונים על מערכת הביטחון של המדינה, בצבא ובגופי הקהילייה שראש הממשלה ממונה עליהם. הלוא כבר ראינו את הקלקולים החמורים שהתרחשו בלשכת הרמטכ"ל אשכנזי במלחמת הכל בכל המכוערת עם לשכת שר הביטחון אהוד ברק, כמו גם בעבירות הפליליות לכאורה שנחשפו אז בין לשכת הרמטכ"ל.

"וממשיך פרדו את הסאגה המשודרת שלו ואומר: "אני לא רוצה להאמין שבמדינת ישראל שהיא מדינה דמוקרטית, ראש הממשלה יבקש מראש השב"כ לשים האזנה על הרמטכ"ל או עליי. אם הוא לא מאמין בנו, הוא יכול לגרום לנו לסיים את התפקיד תוך עשר דקות", אמר ראש המוסד לשעבר.

"זה הדבר הכי גרוע שיכול להיות. אם הייתי יודע דבר כזה, הדבר הנכון שהייתי צריך לעשות זה לקום וללכת ולהגיד, זה לא המשחק שלי".

סיכום

ולגופה של התנגדות רוב ראשי מערכת הביטחון להתקפה על מתקני הגרעין - אין לפסול אותה מנימוקים שהיו לפחות בחלקם, חשובים ונכונים לזמנם ואולי גם לזמננו, ושעלו בדבריו של פרדו: יעילות הפגיעה במתקנים לאורך זמן מול הסיכונים הכרוכים בכך, מתקפת נגד איראנית קונבנציונאלית ואולי לא קונבנציונאלית נגד מטרות דומות בישראל, פגיעותו ואי מוכנותו של העורף האזרחי, עצם הפגיעה במתקנים גרעיניים "חיים" שעלולה להיחשב כאילו נעשה שימוש בנשק גרעיני נגד המדינה המותקפת.

אולי אי מוכנותו של הצבא והעם למלחמה כוללת שבה ייטלו חלק מדינות נוספות. אין לפסול חלילה שיקולים כאלה בשל הדרך שבה התרחשו היחסים בין הדרג הפוקד לדרג המבצע, אבל הדרך בה הלכו האנשים החשובים הללו במערכת, בעלי הניסיון וחוכמת חיים של עשרות שנות שרות (עם כל חולשותיהם) היא לא נכונה, שגויה ומסוכנת לדרך בה מתנהלת כיום מדינת ישראל. חשוב מכל להסדיר את הפרדת הרשויות ואת קשרי הגומלין ביניהן כדי שלא נהרוס במו ידינו את מדינת ישראל כמדינה יהודית בעלת שלטון דמוקרטי מוסדר ותקין.