הפוך, בצלאל, הפוך.

חוק הלאום שעבר השבוע מפקיד את הזהות היהודית של מדינת ישראל בידי שופטי בית המשפט העליון. תגובה לחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ

דודי וכטל , י"א באב תשע"ח

דוד וכטל
דוד וכטל
עצמי

בצלאל סמוטריץ', הוא אחד מחברי הכנסת המצטיינים והמוכשרים שידעה, לא רק המפלגה הדתית לאומית, אלא כנסת ישראל כולה. הוא מהיר, שנון, פיקח ובעיקר אידיאולוג אמיתי. האמת שאותו אני באמת אוהב.

אלא שהשבוע משהו השתבש, כשהחליט לתמוך בחוק הלאום ולהביא עלינו, יחד עם חברי סיעתו, בכיה לדורות.

לא זאת, אף זאת, ביום שאחרי הוא יצא בפוסט ובקמפיין יח"צני במטרה להצדיק את המהלך ולתת לנו טיעונים פוליטיים שמתאימים למחוקקים אחרים בבית הנבחרים. לא לבצלאל.

עשר הערות קצרות על מה שכתוב בפוסט ובעיקר על מה שלא כתוב בו. 

א. כאיש ישר, כבר בתחילת הפוסט מודה בצלאל  כי תשובה לשאלה האם החוק הוא רע או טוב? "נדע רק עוד כמה וכמה שנים".  מי התיר לך אחי, לקחת סיכונים בנושאים כמו הכרה ברפורמים ומעמד השבת? מי הסמיך אותך להמר ולהפקיר את גורלה היהודי של מדינת היהודים בידי שופטי בג"צ? הרי כמי שלמד משפטים, בהסכם ליסינג תפעולי לא היית משאיר משהו פתוח כמו בחוק הזה. אולי נצליח אולי לא, מה שבטוח אולי.

ב. בצלאל ממשיך וכותב את מה שכל ילד יודע, החוקים נתונים לפרשנות של בג"צ וכי "בית המשפט העליון מפרש את חוקיה של הכנסת לא עפ"י מה שכתוב בהם... אלא על סמך מה שבית המשפט רוצה לקרוא", זה לא מפריע לו בהמשך הדברים לסתור את עצמו  ולכתוב: "ספק אם בג"צ יעוות אותו" הרי בתור מייסד תנועת רגבים שמוציאה השכם והערב דוחות מצוינים על מאזני הפסיקה של מערכת המשפט הוא יודע היטב שאין פה שום ספק, אין לך ודאי גדול מזה. 

ג. עכשיו תשאלו, בשביל מה לכל הרוחות, לקחת את כל הסיכון המטורף הזה? תחזיקו חזק. תשובה מס' אחת של הח"כ מספר אחת - לתת כלי חוקתי לשופטים שירצו לאזן ולו במעט את ההפיכה החוקתית (שאגב בנויה רובה ככולה על חוק יסוד) – אלא מה שאין (כמעט) שופטים כאלה?  נו טוב, אז נעבור לתשובה השניה: הצהרות! בצלאל, ושוב, בישרותו, מודה שהחוק ריק מתוכן: "אין בו אזכור שם שמים.. אין בו סעיף התיישבות עם משמעות מעשית.. אין משפט עברי" אבל עזבו אתכם משטויות, יש בו הצהרות!

ד. בכל המאמר הארוך והמנומק, בצלאל הבליע בחצי משפט את הבעיה הכי קשה בחוק. לא ברור למה הוא בוחר להקטין אותו. זה נקרא סעיף 6. שני תתי סעיפים שקובעים כי המדינה תפעל לשימור קשר עם יהדות התפוצות. הנוסח כמובן מעורפל ונתון לפרשנות, של מי? של אותם אלה שהחריבו את גוש קטיף. הסעיף הזה הוא הסכנה הכי גדולה בחוק רצוף הסכנות הזה. זוהי הכרה דה-פקטו בתנועה הרפורמית ועוד בחוק יסוד! מנכ"ל התנועה הרפורמית גלעד קריב, צוטט השבוע אומר: "כל עתירה שתגיע לבג"ץ תסתמך על חוק הלאום. אם עד היום דאגנו לצטט את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, אז עכשיו חוק הלאום יהיה הסעיף הראשון בעתירות".

ה. הלאה, בא נראה מה קורה עם השבת. "יש בו כמה נוסחים שמעלים חשש – גם אם קלוש – לפגיעה אפשרית בשבת". שבת קודש, זה משהו שאפשר להשאיר אותו בחשש? פעם נפלו פה ממשלות על זה. הייתכן לתת למחללי שבת בפרהסיא לדון בגורלה?. מאחורי הקלעים התנהלה מחלוקת משפטית, עו"ד יצחק מירון, נטה להקל ולקבל בדיעבד את סעיף השבת, בתנאי שיתוקן ע"י שלוש מילים. עמיתיו המלומדים, חלקו עליו וטענו שהתיקון המדובר חלש מדי מלגדור את הפרצה. בצלאל הלך עם דעת המקלים, סבבה. אלא שלבסוף מפאת "חוסר בזמן" גם התיקון של עו"ד מירון לא נכנס. "לא חרבה ירושלים אלא בשביל שחיללו בה את השבת"

ז. אחרי כל העובדות הקשות הללו, עובר סמוטריץ' לנימוקים תורניים. אם תרצו זהו חוק ההצהרות והדרשות. אחרי בקשת מחילה, ובאמת זה כואב לי כי אני מלא הלל וברכה לבצלאל בכל פועליו בפרלמנט שלנו,  זה פשוט מביש. לגייס את רבנו הרב צבי יהודה זצ"ל שלחם בכל כוחו נגד כל פרצה בזהותה היהודית של המדינה, לטובת החוק הנוראי הזה? בא ושמע בצלאל, מה אמר הרצי"ה על אותם שופטי בג"צ שעליהם אתה שם את מבטחך-מבטחנו. "רוח שטות המלפפת את דוגלי העבריינות האלה, כמה הם ביזו והשפילו את עצמם ואת מדינתנו שהם נקראים שופטים בתוכה, הלא יתבוששו האנשים האלה בהעדר דרך ארץ ותבונה תרבותית, אנשי שערוריה" גם השרבוב של הושע הנביא לטובת החוק הזה, איך לומר, לא ממש במקום.

ח. ההבטחה של בצלאל לתקן את החוק בהמשך היא לא  הוגנת. גם כאן הוא שוכח לעדכן אותנו שכדי לתקן חוק יסוד צריך רוב של 61. באיזה קונסטלציה פוליטית בדיוק 61 ח"כים יסכימו לשנות לטובה את יחסי דת ומדינה?

ט. אז מה גורם לסמוטריץ' הרהוט והקצרן שלא ישן שלושה לילות להגיע הביתה ולשבת לכתוב פוסט "ארוך וקצת כבד". אולי זה המצפון, (כן, לשמחתנו הרבה לבצלאל סמוטריץ' יש מצפון יהודי חם ואמיתי.) כדי להעביר את החוק נדרשו 61 ח"כים, החוק אמש עבר ב62 קולות. בצלאל כנראה יודע היטב שאם הוא היה מתעקש על עקרונותיו כמו שהוא יודע לעשות כל כך טוב, עם עוד ח"כ אחד (אייכלר?) הוא היה עוצר את המגה פיגוע הזה ביחסי דת ומדינה. אולי בעצם הפוסט של בצלאל נועד לשכנע בעיקר את סמוטריץ'.

י. במהלך השנים, מפלגת תקומה בגרסותיה השונות, הוכיחה ללא ספק את נאמנותה לארץ ישראל. אלא שמי שעוד לא התעורר, המאבק המרכזי היום עבר לזירה אחרת. השמאל הרדיקלי השלים עם הכיבוש והבין שהסיפור האמיתי הוא הזהות היהודית של המדינה. מפלגת תקומה כשלה אתמול במלחמתה בזירה הזאת