להכיר את העיר התחתית של הכיתה

אבינועם הרש , ט' באלול תשע"ח

אבינועם הרש
אבינועם הרש
עצמי

אני מחשיב את החושים שלי כמחודדים ובכל זאת נדהמתי ממה שראיתי בקבוצת הווטסאפ הכיתתי של הכיתה שלי לפני 4 שנים:               

כמה תלמידים שלי ירדו, השפילו, רמסו, צחקו צילקו והרסו את שארית הכבוד שלו:

התחלתי להסתכל בהיסטוריה של ההתכתבויות שלהם ובכל פעם שהוא ניסה להגיד משהו הם פשוט נכנסו באין כניסה ובאפס רחמים:

'אוף שתוק כבר!', 'חופרררר!!!', 'אולי תלך לקבוצה אחרת?'.

לא ידעתי על הקבוצה הזו אלמלא אחד מהתלמידים שלי פלט בשיעור:

"טוב, נדבר כבר בקבוצה..' וכמה תלמידים זרקו לו מבט כועס שאומר:

'יופי, עכשיו הסגרת את הסוד הכמוס שלנו למחנך..'.

בהפסקה קראתי לו והסברתי לו שבתור מחנך חשוב לי לדעת מה הולך בקבוצת הווטסאפ הזו ושזה יישאר בינינו. הוא נתן לי את המכשיר שלו ואז נחשפתי לראשונה לזוועה החינוכית הזו:

ידעתי שהתלמיד המושפל נתקל בקשיים חברתיים אבל אלוהים ישמור, בחיים לא הייתי מאמין שהוא נתון ללינץ' חברתי ממושך כל כך. וכל זה קרה בכיתה שלי. למחרת התחלתי בסדרת שיחות אישיות עם מובילי החרם ולאחר מכן בסדרת שיעורים לתלמידי כיתה ה' מדוע ניתן לרצוח מישהו ולשפוך את דמו גם דרך מילים

*
לאחר מכן ערכתי סקר קצר בין המורים: מתברר שחלקם בכלל לא היו מודעים לקבוצות הווטסאפ של התלמידים שלהם. לעיר התחתית הכל כך חשובה הזו, שבה מתקיים ועובר עורק התחבורה החברתי הראשי של הכיתה. ואז גם נתקלתי בקולגה שדווקא הכיר מצוין את קבוצת הווטסאפ של הכיתה שלו הוא אמר לי את המשפט שמלווה אותי עד היום:

"מחנך טוב, זה אחד שמכיר ויודע את כל המחילות הנסתרות, הבורות והמחבואים שיש בממלכה שלו. ובימינו זה המסרים שיש בקבוצת הווטסאפ. אם אין לך מושג מה הולך שם? תדע שנרדמת במילוי משימתך!".

*
אז הורים יקרים, אם אתם קוראים את הפוסט הזה, קבלו עצה בחינם:

באספת ההורים הקרובה, אחרי שסיימתם להגיד למחנך של הילד שלכם כמה חשוב לכם שהילד שלכם יצליח במתמטיקה ואנגלית, תשאלו אותו:

"תגיד, דרך אגב, אתה מעודכן במה שהולך בקבוצת הווטסאפ הכיתתי? יש לך בכלל כלים לעקוב אחרי מה שקורה שם? האם אתה מודע למצב החברתי ולנורמות ההתנהגות בקבוצות הללו?".