גם זה 'פייק ניוז'!
גם זה 'פייק ניוז'!

כתבה עיתונאית, כדי שתיכנס לקטגוריה של 'פייק ניוז', אין צורך שתהיה כוזבת בעליל. השתקה של עניין או דחיקתו לשוליים מזייפות את המציאות לא פחות.

קחו, למשל, את "קורבנות השלום", יותר מ-1500 נרצחים יהודים שאיבדו את חייהם בהרפתקה המופקרת של 'אוסלו'. מותם מושתק מפני שלא היה 'פוליטיקלי קורקט'. הוא סתר את הקונספציה השמאלנית של "השלום" וטואטא אל מתחת לשטיח כדי שחלילה לא יגרום לאנשים לחשוב ולהסיק מסקנות.

לא כך היה גורלם של הרוגי מלחמת 'שלום הגליל', שמותם נוצל בציניות מרושעת כדי למרר את חייו של בגין. יום יום מנו לו מתחת לחלונות ביתו את קורבנות המלחמה, עד ששברו את רוחו. והתקשורת הובילה את הקמפיין הזה בחשק רב. 

והנה דוגמה נוספת מן הגירוש של שנת 2005, שעכשיו מלאו לו י'ג שנים: לא ניתן למצוא התגשמות יותר דרמטית של 'החטא ועונשו' מן הפשע הזה ,שהמציאו לו את הלשון הנקייה 'התנתקות'. שרון הצדיק את מעשה הנבלה בהבטחת תמורה של שקט ושלווה לכל עם ישראל, ובראש וראשונה ליושבי 'עוטף עזה'.

התוצאות לא אחרו לבוא. במחנה האויב הכריזו שהטרור ניצח והיהודים ברחו והסיקו את המסקנה – קסאמים, מנהרות, שלוש מלחמות, הצתת הנגב המערבי, והעיקר: בניית איום צבאי חדש בדרום: עשרות אלפי חיילים, אלפי טילים, וכל זה ת.פ. או בתיאום עם האיום העיקרי שמצפון.

מי יכול להכחיש שהמפלצת הזאת צמחה כתוצאה ישירה מן 'ההתנתקות' ההיא? איך אפשר להתעלם מן המסקנות המתבקשות? אולם המסקנות הללו מסוכנות למחנה השלום, כי הן שומטות את הקרקע מתחת לרגליו ועל כן הצניעו והשתיקו את הקשר בין גורם לתוצאה. כאלו מדינת הטרור חמאס נפלה מן השמים, סתם ככה. קשר סיבתי לגירוש? מה פתאום. לזה קוראים - 'פייק ניוז'!

קרוב לעניין הזה חווינו לשם שינוי בתרחיש חיובי - תגובת קורבנות 'ההתנתקות' על הפשע הלאומי שנפלו לו קורבן. חששו, שמא אלפי המגורשים יהוו מוקד של מרירות ובמיוחד יטפחו דחייה והתנגדות לצה'ל, האגרוף שהמשטר השתמש בו להבאת האסון עליהם. לכל הפחות היה ניתן לצפות שהמתנחלים המגורשים, שבשעתו לא חדלו מלהזהיר מפני "קטיושות על אשקלון", יפתחו בקמפיין גדול של 'אמרנו לכם', במיוחד כלפי קיבוצניקים בעוטף עזה שליוו את האוטובוסים של הגירוש במחיאות כפיים.

והנה, ראו זה פלא: שום דבר מעין זה לא קרה! חלק מן המגורשים הקימו יישובים חדשים וחלקם מצאו כוח נפשי לשוב ולהתנחל – ביהודה ושומרון. בלי 'אמרנו לכם', ללא התנצחות. הנס הגדול התרחש בצבא. מי שחשש לגל של סרבנות התאכזב לטובה. חובשי הכיפות לא החרימו את צה'ל, מתנחלים צעירים גודשים יחידות לוחמות ואף מובחרות. הציבור המוכה והמושמץ גילה בגרות, אצילות נפש ופטריוטיות ללא תנאי.

המדהים הוא, שלכל הדרמה הזאת אין ולא היה זכר בתקשורת. לא בעמודי החדשות, לא בטורי הדעות, לא במאמרי עומק. סופו האופטימי של סיפור הגירוש שבשעתו ריתק את כל העולם – "יוק", כאלו לא היה! למה? כי הוא מתאר אחת משעותיה היפות של החברה הישראלית, ועל הכל – את ניצחון הציונות, גם על אויביה מבית.

זה כבר לא 'פייק ניוז', זה - 'נו ניוז'!

לכל האמור לעיל - הקורא מתבקש להתייחס כאל הקדמה לסיפור הבא, שגם הוא לא כיכב בכותרות, ואני מצאתי אותו ביומן של 'מקור ראשון' מ-10.8.18, פרי עטו של חגי סגל. הסיפור מתרחש מסביב לקיבוץ כרם שלום, שמהותו המקורית מתוארת בוויקיפדיה כך:

"בשנות ה-70 נודע כמעוז של אידיאולוגיה שמאלנית ויונית. חברי הקיבוץ הובילו הפגנות, אירועים ועצומות  - בין היתר נגד ההתנחלויות ברצועת עזה..."

בשנת 1995 התפרק הקיבוץ ומרבית חבריו עזבו. ערב הגירוש מגוש קטיף התפנה הקיבוץ ליומיים כדי לאפשר למשטרה ולצבא לתרגל בו 'פינוי אלים של אזרחים מבתיהם'. לאחר ההיסטוריה המפוארת הזו נכנסו חברים חדשים לקיבוץ, שהחליטו לפתוח אותו גם בפני חברים דתיים. 

"שינוי המין" הזה חולל פלאים והקליטה הגיעה לממדים שחייבו בניית בתים חדשים. אולם – מי יממן בנייה במקום רחוק ומסוכן כל כך? בצר לו, פנה גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול ואיש הקיבוץ הארצי של השומר הצעיר, ל"אמנה", תנועת הבנייה של ההתנחלויות מיסודו של 'גוש אמונים'. ירקוני כתב למזכ"ל אמנה, 'זמביש' המפורסם:

"אני פונה אליך בבקשה לסייע לקיבוץ בפרויקט זה, שהינו בעל חשיבות לאומית מהמעלה הראשונה. מן הידוע הוא, כי אמנה הוא הגוף שצבר את הידע הרב ביותר בהקמת בתי אגודה, וניסיון זה אין לו תחליף".

כותב המכתב ידע, היכן צברה אמנה את "הניסיון שאין לו תחליף": בהתנחלויות ביהודה ושומרון. הוא גם יודע, שההתנחלויות הן חוד החנית של תנועת 'ארץ ישראל השלמה', שהשומר הצעיר רואה בה את קץ המדינה היהודית, פשיזם ותזכורת "לימים אפלים". ואת התנועה הזאת מזמין ראש המועצה, מסתמא איש מרצ, לפרויקט משותף "בעל חשיבות לאומית מהמעלה הראשונה"! רק בגוש עציון המקורי, לפני 70 שנה, ראינו לאחרונה גוש קיבוצים דתי ביחד עם קיבוץ של השומר הצעיר (רבדים). ההגיעו ימות המשיח? 

כל הכבוד לירקוני, שהתעלם מן הקליפות השקריות ומצא את הדרך אל היסוד היהודי והציוני המשותף, ועל הדרך גם שידר במעשהו זה: אחים אנחנו! וכל הכבוד לזמביש שנענה לו (ולקיבוץ מנרה, לו סייע לבנות 20 בתים), ובכך הביע מצדו את תודת מפעל ההתנחלויות לאבות המייסדים שעל שמם רשום פטנט ההתיישבות. שני הצדדים הראו, מה יותר חזק מכל דמגוגיה ופוליטיקה: הציונות הישנה והטובה!

הכל יש בסיפור הזה, ובכל זאת - אל תקשורת המיינסטרים הוא לא הגיע.

'פייק ניוז' כבר אמרנו?