משרד התחבורה של המדינה הדו-לאומית

דורון איילון , ט' באלול תשע"ח

דורון איילון
דורון איילון
צילום: עצמי

חוק יסוד "ישראל-מדינת הלאום של העם היהודי" ("חוק הלאום") כבר נחקק בשעה טובה, אך מבחינת משרד התחבורה ישראל היא לא פחות מאשר מדינה דו-לאומית.

השבוע יחול חג הקורבן המוסלמי (עיד אל-אדחא). כפי שקורה בכל חג מוסלמי מרכזי בישראל מבוטלות מאות נסיעות אוטובוסים לצד שינויים נרחבים בלוחות הזמנים של עשרות קווים. וכפי שקורה בכל חג מוסלמי מרכזי בישראל, משרד התחבורה מתעקש שלא לפרסם ברבים את המידע הקריטי הזה.

למרות עשרות בקשות שהופנו בעניין זה למשרד התחבורה (וגם לוועדה להגברת שקיפות המידע הממשלתי של הכנסת) משרד התחבורה עומד איתן בעמדתו להצניע את המהלך ככל שניתן. בדקו בעצמכם פרסומים באתר משרד התחבורה כעת (כמו לפני כל חג מוסלמי) ולא תראו כל התייחסות לביטולי קווים או שינויי מועדים בתקופות במהלך השנה שנעות בין שלושה/ארבעה ימים (עיד אל-פיטר או עיד אל-אדחא) לחודש שלם! (הרמדאן).

חפשו בעצמכם שלטי חוצות או פרסומים רשמיים מטעם המשרד באמצעי התקשורת וגם לא תמצאו. כמובן שאזרחי ישראל הלא-מוסלמים אינם מודעים לשינויים אלו ואת המחיר על הנחת היסוד השגויה כי ישראל היא מדינת הלאום היהודי הם משלמים באיחורים לעבודה או נסיעות בחזרה הביתה במונית.

כשמשרד התחבורה מואיל להשיב לפניות הציבור בעניין זה הוא מסתפק באמירה לקונית של מחסור בנהגים. את האחריות לפרסום מגלגל המשרד לפתחן של חברות התחבורה הציבורית אך לא מוודא כי נעשה פרסום אפקטיבי ברבים על פי חוק.

רק משועמם שחופר בתוך האתרים של חברות התחבורה הציבורית יוכל לאתר במקרה מידע רלוונטי באחד הקישורים הפנימיים.

   שלא יהיו אי הבנות: הנהגים המוסלמים זכאים למנוחה ביום חגם בדיוק כשם שהנהגים היהודים זכאים למנוחה ביום חגם. וזה לא שאין חלופות להמשך תפעול הקווים גם בזמן חופשתם של הנהגים המוסלמים.

אבל כאשר משרד התחבורה מתעקש להימנע מחלופות ולהכפיף את המרחב הציבורי כולו לצביון המוסלמי במשך עשרות ימים בשנה הוא מקבע את ההגדרה העצמית ואת הפרהסיה של המדינה ככזו שאיננה רק יהודית בלאומיותה.

   נניח לרגע בצד את האפשרות להגשת עתירה ראשונה לבג"ץ בשל הפרת "חוק הלאום". כאשר עוסקים בפרטים המשפטיים-ארגוניים של הסוגיה קל לשכוח שמי שעומד בראש משרד התחבורה הוא שר מטעם הליכוד, המפלגה הלאומית להזכירנו.

לשר ישראל כץ דימוי של ביצועיסט, בולדוזר המקדם פרויקטים תחבורתיים במלוא המרץ. אכן קשה להתעלם מתנופת פיתוח התשתיות שהוא מוביל בקדנציות שלו במשרד התחבורה. מצד שני, ניכר עם הזמן שתחום התחבורה הציבורית (ואוטובוסים בפרט) נדחק למקום האחרון בסדר העדיפויות של המשרד בעידן כץ. מאמצי הפיתוח מוכוונים לעידוד נסיעה ברכבים פרטיים ולהשלמת תשתיות לרכבות בין מספר ערים, מבלי להקפיד שרכבת ישראל מצליחה לספק שירות אמין ורציף.

כל אלה הפכו במישרין את מדינת ישראל לפקק עירוני אחד גדול. כל זאת, לצד אובססיה בלתי נדלית לדאוג לנמל, אי מלאכותי ושאר תשורות עבור הפלסטינים בעזה. אך בינתיים השר כץ נשען על הישגיו כדי לקדם את עצמו פוליטית. לא אחת הצהיר שהוא מתכוון להתמודד על ראשות הממשלה לאחר נתניהו. הוא פשוט שכח לציין אם הוא מתכוון להיות ראש ממשלת ישראל.. או ראש ממשלת ישרא-טין.