הקלטות ביטן: פייק־חשיפה
הקלטות ביטן: פייק־חשיפה

יחידות החקירה של משטרת ישראל והפרקליטות בלחץ. מיליוני שקלים מכספי הציבור, שהושקעו בחקירות נבחרי ציבור, יורדים לטמיון.

בועות שנופחו מעבר לכל היבט מידתי מתרוקנות מאוויר. פרשיות שזכו לכותרות מנופחות, מתבררות כעורבא פרח ומושלכות לשולי דרכים מחוסר ראיות או בהיעדר אשמה. 

מפכ"ל המשטרה מנהל קמפיין תקשורתי שלא זכור לי כמותו, על מנת לקבל שנה נוספת בתפקיד. הבטחה גדולה לשינוי הכרחי במשטרה התבררה כאכזבה. יוצא השב"כ הפנים במהירות מפתיעה ששיתוף פעולה עם תקשורת עוינת לראש הממשלה יכול להוות עבורו מטריית הגנה. כך התפתחה שיטה מאורגנת להדלפות מגמתיות, שביסודה קח ותן. קח מידע מוכמן, וקבל כותרות אוהדות. הראיון ההזוי של המפכ"ל אצל אילנה דיין ייזכר עוד שנים רבות כנקודת שפל היסטורית בעבודת המשטרה.

בימים אלה ממש, לעיני כל, התברר כיצד פועלת שיטת הפייק ניוז בסיוע גורמים במשטרה. על פי כמה סימנים, הדליפה המשטרה לפרשן מוכר לענייני פלילים ("תפוס את הגנב - כולם מושחתים") שיחה שהוקלטה במסגרת האזנות סתר משטרתיות בין ח"כ ביטן למקורבו. הפרשן הידוע, בהסתמך על מה ששמע מ"חברים", שאל את ביטן אם נכון שהוצע לו על ידי ראש הממשלה תפקיד השר לביטחון הפנים, כמחליפו של גלעד ארדן. הפרשן לענייני פלילים הטיל ספק במידע שהודלף לו, שהרי למרות שנאתו לנתניהו הוא לא הטיל ספק בתבונתו. ח"כ ביטן הסביר שדובר על תפקיד שר הפנים, ולא השר לביטחון הפנים. יחי ההבדל הקטן.

פרשנות מיואשת

נראה שהמדליפים הבינו שמהפרשן הבכיר לענייני פלילים לא תבוא להם ברכה. בנסיבות אלה מסתמן שהם הדליפו את אותה האזנת סתר לפרשן הפוליטי הבכיר, שארסיותו כלפי נתניהו מוכרת וידועה. פרשן שאינו מחמיץ שום הזדמנות לתקוף את ראש הממשלה. ארסיות שמקורה כנראה בייאושו, כאיש שמאל ותיק, מחוסר היכולת להציב מועמדים מהשמאל שמסוגלים לאתגר את נתניהו ולקבל את אמון הציבור בימים של התפתחויות ביטחוניות ומדיניות ייחודיות ומעניינות.

אכן, הפרשן הפוליטי הבכיר חזר בחדשות הטלוויזיה על הפייק ניוז בדבר ההבטחה לדוד ביטן. על פי השיטה המוכרת בתקשורת התעמולה השמאלנית, כבר למחרת בבוקר המגיש הוותיק ברדיו הוביל סקירת המשך לפייק ניוז. מגיש שפעמים רבות בשבוע פותח את יומני הבוקר במאמרי מערכת שלא היו מביישים את התועמלנים הוותיקים שהעלייה מבריה"מ הכירה לאורך שנים רבות.

כדי להוסיף משקל נוצה לידיעה המופרכת מביאים מייד מפניני הלשון של ראש הממשלה קצר המועד ביותר בתולדות מדינת ישראל. עדנה מיוחדת השמורה לכל מי שמוכן להשמיץ את ממשלת הימין.

זו כמובן הסיבה שרבים מאוד בישראל איבדו את האמון בכלי תקשורת המשרתים אג'נדות שוליים. ליהודים החכמים, שלמדו לאורך שנים רבות לקרוא בין השורות, אי אפשר למכור פייק ניוז. מכל מקום, הימין צריך להתפלל לבריאותם של מטיפי השמאל בתקשורת; למי שעוד לא הפנים, הם הנשק הסודי שבאמצעותו הימין מנצח בחירות אחרי בחירות. שנאתם התהומית היא מתכון בטוח להמשך שלטון הימין.

באדיבות "ישראל היום"