בזכות הפמיניזם
בזכות הפמיניזם

אלפי נשים מודות היום לארגונים הפמיניסטיים שבזכות מאבקן לשוויון הזדמנויות, קיבלו הן כעת הזדמנות להחליף תקר בצמיגי רכבן בכוחות עצמן, או לשלם בעבור השירות שניתן להן עד כה חינם אין כסף, כחלק מפוליסת הביטוח שנמכרה להן על ידי חברות ביטוח ישראליות אדיבות ומתחשבות.

תביעה ייצוגית ומייצגת (אזהרת ציניות וצניעות בסיפא)

במאי 2014 הוגש לבית המשפט המחוזי בלוד כתב תביעה בו נטען כי חברת הביטוח מפלה בין גברים לנשים, בהציעה לנשים שירות חינמי להחלפת גלגל במסגרת הביטוח המקיף לרכב, זאת בעוד שגברים נדרשו לשלם בעבור שירות זהה סך של 80 שקלים.

התובעים טענו שלמעשה מדובר בהפרת החוק הישראלי האוסר על אפליה בין המינים. מאידך טענה החברה כי "הסיבה לוויתור על השתתפות עצמית לנשים היא הרצון להעניק יחס שונה לשונים, על בסיס שונותם הרלוונטית" ואף רתמה את הפיזיולוג והמשפטן, פרופסור יובל חלד, למתן חוות דעת מקצועית ומנומקת הנסמכת לא על אג'נדות או פילוסופיות "נאורות" אלא על מדע, רחמנא ליצלן.

לפני כשנתיים, באוגוסט 2016, לאחר שקיבל השופט עופר גרוסקופף את הבקשה לנהל את התביעה כייצוגית, כתב: "מלאכת החלפת גלגל, כפי שיודע כל מי שהחליף מימיו גלגל, אינה מסובכת ולא קשה, וכשם שגבר ממוצע יכול לבצעה יכולה גם אישה ממוצעת. אכן זו מלאכה מלכלכת שרבים אינם ששים לעשותה, בוודאי שלא בבגדי חג, אולם גם בכך גברים לא שונים מנשים. יכולתו של אדם להתמודד בהצלחה עם תקלות ותקרים אינה תלויה במגדר שאליו הוא משתייך אלא בכישוריו, באופיו ובתושייתו".

האמנם יש מקום לאמירה שגבר ממוצע ואשה ממוצעת יכולים להתמודד עם אותם אתגרים באותם כלים? האמנם פסק דין ותאוריה משפטית או אג'נדה חברתית ופילוסופיה מערבית מנצחות את הפיזיולוגיה האנושית והקודים התרבותיים?

עורכת דין נכבדה שהתעמתה עם פרופסור יובל חלד בתכנית בוקר למחרת פרסום גזר הדין המדובר, הציעה כי מעתה יעשה שימוש בכלים חשמליים ואחרים, המותאמים ליכולות הנשים לשם החלפת צמיג ברכב. באמירה זו נמצאה מחד "הנחה" או "מפלט" מהדברים שנאמרו בפסק הדין של השופט הנכבד, ומאידך עוד מעמסה על הכיס של כולנו, היות ומעתה לא רק ששירות החלפת התקר אינו חינמי עוד ויש להזיע ולהתלכלך בעדו, אלא ש"נאלץ" לצאת ל"שופינג" (עם או בלי האישה) בחנויות לאביזרי רכב בכדי לרכוש מברגות חשמליות ייעודיות המתחברות לשקע הכוח ברכב, כמו גם מתקן להרמת הצמיג לגובה הג'אנט וביגוד מתאים שיאפשר לאישה בשמלתה המתנפנפת או חצאיתה הקצרה לצאת ולהתכופף אל התקר שמחוץ לרכבה, כל זאת ועוד מבלי לגרום לתאונת דרכים או עבודה.

התביעות הבאות (אזהרת ציניות שניה)

כעת, משברור לכל המגדרים ומה שביניהם, שהחלפת גלגל אינה מלאכה מסובכת או קשה כלל ועיקר, ושכל אישה וגבר ממוצעים יכולים לבצעה בנקל לכאורה, אליבא השופט הנכבד, אפשר לגשת ולטפל בעוד כמה נושאים שאינם מלכלכים בהכרח את בגדי החג, אך בהחלט יטיבו עם הגברים או יבטלו הקלות בלתי מוצדקות שניתנו לנשים מסיבות שאינן רלוונטיות עוד, כדוגמת הקלות שניתנות לחיילות המבצעות תפקידים שונים המבוצעים גם על ידי גברים ועוד.

באופן זה יש לבטל את כל ההקלות, או בשמם הצבאי- ה"התאמות" הגופניות שניתנו בצבא ללוחמות, להבדיל מלוחמים. שהרי אם גלגל הוא גלגל באשר הוא אז קיר הוא קיר היכן שהוא, ואין להנמיכו במיוחד בעבור נשים בבוחן מסלול המכשולים או להביא עזרים מיוחדים לשם צליחתו.

אין לאפשר לנשים להגיע להישגים נמוכים מאשר גברים במבחנים פיזיים נוספים שהרי אמר כבוד השופט:" יכולתו של אדם להתמודד בהצלחה עם תקלות ותקרים אינה תלויה במגדר שאליו הוא משתייך אלא בכישוריו, באופיו ובתושייתו". והרי בשדה הקרב ישנם אתגרים, "תקלות ותקרים" לא מעטים עימם נדרש הלוחם/ת בקרב להתמודד ללא קשר למגדר בהכרח!

יש לבטל או לחילופין להשוות לאלתר את אורך ותנאי השירות להם זכאים חיילי וחיילות צה"ל המבצעים תפקידים זהים או דומים במהותם, כדוגמת: נעילת סנדלים בקיץ (לא מסיבת פטור רפואי), גידול וטיפוח שיער ארוך המותר משום מה רק לשריונאיות החדשות וללוחמות בגדודים המעורבים (האם הוכרז על ביטול החשש כי שיער ארוך יהווה נקודת תורפה בקרב מגע עם האויב, או הסיכוי שייתפס במנגנון מכאני כזה או אחר בטנק ובנגמ"ש, או יהווה בית גידול ל"כינה נחמה" ולמחלות עור בתנאי שטח, ושלבטח לא יצוץ ה"קוקו" מעבר לפינה ויגלה את הראש שמחובר אליו עם או בלי הכינה).

אולי יאפשרו כעת בפקודת הצבא גם לגברים מטרוסקסואלים ואחרים המשרתים בבסיס הקריה לדוגמא, ללכת עם תכשיטים, איפור עדין, לק לציפורניים ובגדים מותאמים (יש לשקול מכנסיים מוצרות או אף קצרות עד הברך לגברים כמקבילה לחצאית הצבאית לנשים).

הגיע העת כי יוסיפו לגברים תקציב לציוד היגיינה כמו לאישה (שהרי ג'ל וסכיני גילוח עולים כסף גם לגברים, לבטח בעידן בו רק הם נדרשים להתגלח, לעיתים בעל כורחם, כשאינם בקיאים בפרשת השבוע או ככה סתם).
במקביל אפשר לבטל את הכניסה חינם למועדוני הבליינים וחלוקת משקאות לנשים בלבד, או להחילם מעתה על גברים בלבד תוך דרישה מהנשים לשלם "ייצוגית" בעבור כל השנים בהם חלה האפליה על מגדר אחד ללא הצדקה.

האם גיל היציאה לגמלאות ישתנה בקרוב או שמא אין לכך קשר "לכישורים, לאופי וליכולות", שהרי אם כבר יבחן הדבר ימצא כי נשים מאריכות חיים יותר מגברים בכשלוש וחצי שנים בממוצע, אך זוכות לצאת לגמלאות חמש שנים לפניהם ואין זו הלצה. אולי תובענה ייצוגית תהפוך את היוצרות ונגלה שיציאת הגבר לגמלאות לפני האישה תאריך את חייו או תשווה אותם לזו של הנשים לכל הפחות?

סיכום והמלצות לכלל הרשויות והמגדרים (אזהרת ציניות אחרונה)

מתבקש הדבר לכאורה שנהפוך סדרי עולם ונעצב חברה חדשה ונאורה, בה אין הבדל בין גבר לאישה.
מתבקש הדבר לכאורה שישוו כל התנאים ונתעלם מכל העובדות המדעיות המצביעות על שונות בין המינים, שמשפיעות על תפקודים פונקציונאליים לאורכן של השנים.

מעל לכל אלו מתבקש, אך לא לכאורה, שתחזור מידה של שפיות לבינתנו ופרופורציה לחיינו, שכל הארגונים והמגדרים שביננו יבינו שהחיים אינם בהכרח שחור ולבן, כי ישנם לא מעט גוונים שלהם מנגנונים שונים, כמו גם ייעוד ותפקידים, בהם ייטיבו לפעול ולתרום בהתאם למאפייניהם, כישוריהם ויכולתם.

הגיעה העת שישמע קול שפוי ולא מתלהם, של נשים וגברים כאחד וביחד, השם קץ לאיוולת המנסה לכפות אג'נדה, או שמא הזיה בשם ערכים נאורים לכאורה, שלעיתים עושה היא רק נזק ומביאה לצרה צרורה.

הזכות לשוויון הינה זכות מורכבת להבנה ולבטח ליישום, כל עוד בני האדם יהיו שונים זה מזה בהיבטים שונים.
משום כך טען בזמנו הפילוסוף היווני אריסטו בן המאה ה-4 לפני הספירה, כי יש לתת יחס שווה לשווים ויחס שונה לשונים, זאת בהתאם לשוני ביניהם.

משמע: בכל סוגיה שעל הפרק נדרש לבדוק אם בני האדם שווים זה לזה או שונים זה מזה לגבי אותו עניין ותפקוד פונקציונאלי, ולאור זאת לפעול. הרי ישנם גברים ונשים מבוגרים וצעירים, בריאים או חולים ומוגבלים, שישמחו לקבל הקלות והטבות ללא כל קשר למגדר, אלא למצבם המוגדר שמאפשר או מכתיב יחס מובחן.

לסיום אצטט מדבריו של המדען היהודי המנוח אלברט איינשטיין, בתקווה שדבריו יובנו בהקשר הנכון וכי לא ימצא גורם רדיקאלי שיחפור בעברו ויעיז להאשימו בשוביניזם חשוך, סקסיזם או מיזוגניות חו"ח.

"כל האנשים מוצלחים. אבל אם ימדדו הצלחה של דג לפי יכולתו לטפס על עץ-הוא יחשוב שהוא כישלון".