מסר אידיאולוגי מובהק
מסר אידיאולוגי מובהק

כשהאזנתי ברוב קשב לנאומו של דונלד טראמפ בעצרת האו"ם, נזכרתי במילות השיר הנפלא בביצוע של שלמה ארצי וישי ריבו. "והאמת / שאין אמת אחת או שתיים... והשקר בן חלוף".

אל מול נציגי רוב מדינות העולם הצליח טראמפ להציג אמיתות פשוטות, מובהקות וברורות, בלי פלפולים אינטלקטואליים מורכבים.

אותם פלפולים עמומים, מבתי היוצר של התועמלנים הסוציאליסטים, הקומוניסטים, והפוסט־מודרניסטים, שבמשך שנים רבות הכתיבו את השיח העולמי ודרדרו את העולם אל קיצוניות, אלימות ותוקפנות. 

אין ספק שלאנשי מעשה מעולם העסקים, המשוחררים ממלל נבוב, יש יכולת לחשוף אמיתות בלי צורך להתפאר בלשון גבוהה אך ריקנית. בעידן המודרני, שהאמת בו רבת פנים עד כי נעלמת היא, חיוני לחזור אל החזון היסודי שבבסיס קיום החברה האנושית.

רבים משומעי הנאום התרשמו בוודאי מדברי טראמפ, שלפיהם ארה"ב תפסיק להיות "פראיירית" שמנוצלת על ידי מדינות רבות בעולם, שאת הסחר העולמי יש לנהל באופן הוגן, את הדגשת החובה הכלל־עולמית להילחם ולהתמודד בנחישות מול מדינות טרור ושאת עלויות ההגנה על שלום העולם יש לחלק באופן אחר. כמו גם התובנה שלפיה ארה"ב תדאג להפסיק את הצביעות והציניות השולטת בארגונים בינלאומיים.

מעבר לאמירות הפוליטיות הנחרצות זיהיתי בנאום טראמפ מסר אידיאולגי מובהק, שלפיו הדרך היחידה להתמודד עם הרוע, הרשע והזדון העולמי שהותירה אחריה המאה ה־20 היא קבלת אחריות של פרטים, חברות ומדינות למעשיהם, לחייהם ולעתידם.

 תכלית המחשבה המודרנית ממרקס, פרויד ואילך היתה לפגום את הרעיון שלבני האדם יש בחירה חופשית ויכולת להתכוון. פגימת רעיון הבחירה והכוונה שללה את קיום האחריות. אל הוואקום של היעדר האחריות נכנסו מנהיגים פופוליסטים, דתיים וחילונים, שתמרנו חברות ומדינות לאנרכיה מוסרית, דיכוי ואלימות. 

המלצת הנשיא טראמפ בנאומו לאזרחי כל העולם היתה לקחת את גורלם בידם, להתמודד וליצור חיים טובים יותר עבורם ועבור ילדיהם. מי שמוותר על אחריותו לחייו ישאר לעולם עבד. את כוחות הרוע אפשר להכניע, וזו מהות הבחירה שניתנה לבני אנוש. רק כך אפשר יהיה להפוך את העולם למקום ראוי וטוב יותר.

הנשיא טראמפ הזכיר בנאומו את מדינת ישראל, המהווה דגם לדמוקרטיה משגשגת ושבמציאות קשה ומורכבת לקחה את גורלה בידיה והפכה מדבר שממה למעצמה משגשגת. ישראל, שקמה מתוך כיליון השואה ועשן המלחמה, יכולה להוות הוכחה ודגם לעולם כולו. קבלת אחריות ונחישות בביצוע מאפשרות להתמודד עם כל אתגר - ולהגשים חזון ענק. אין פלא לכן שמורה הדרך בכל מקום בעולם, הווייז, פותח בישראל.

באדיבות "ישראל היום"