הגיע הזמן לשנות את תפיסת הביטחון ביו"ש
הגיע הזמן לשנות את תפיסת הביטחון ביו"ש

התלבטתי האם לכתוב על מה שיש בליבי אודות הפיגוע הנורא שחווינו ביום ראשון, לבסוף החלטתי כי אם זה ייפול על אוזן שומעת שיכולה לקדם את הנושא אז זכיתי אולי להציל נפש אחת בישראל.

ראשית ברצוני לשלוח תנחומיי למשפחות השכולות. קורע את הלב לשמוע על הנרצחים שנרצחו על ידי בן עוולה בכזו אכזריות.

בפיגוע בהר אדר כתבתי על אודות המורכבות והלבטים בהכנסת פועלים ליישובים ביו"ש. האם יש פיתרון קסם? בהחלט לא. האם נשנה נהלים ולא יהיו יוחר פיגועים? כנראה שלא ב100% אבל האם המענה אל מול האיום אפקטיבי? האם אנחנו מוכנים לשנות את תפיסת האבטחה ביהודה ושומרון? בהחלט הגיע הזמן!

די לשפיכות דמים מיותרת של תושבינו, די לחזור על לקחים שלא מיושמים בכל תחקיר אירוע מחדש!
די לנעול את האורווה אחרי שהסוסים בורחים...

מה צריך וכדי להיעשות עכשיו?

ראשית, לפגוע במוטיבציה להוציא פיגועים, כלומר ענישה חמורה כנגד מחבלים ובני משפחותים. לא די בהריסת בתים, צריך לנקוט ביד תקיפה כנגדם:

  • צריך לשלול רשיונות עבודה לכל החמולה ממנה יצא מחבל. 
  • העברת משפחות המחבלים לגלות בעזה.

בניית מערך אבטחה אפקיבי

  • הכשרת מאבטחים ייעודיים, האם ההכשרה של מאבטח ביו"ש/א.ת דומה להכשרת מאבטח/בודק ביטחוני במעברי משרד הביטחון? ברור שלא. האם שכרם זהה? ברור שלא. צריך ללמוד קונספט אבטחה מגופים מאובטחים ומגופים שיש בידם ניסיון רב בהתמודדות עם איומים ודפ"אות שונות.
  • אמצעים פייזיים: האמצעים העומדים לרשות המאבטחים באזורי התעשייה ביו"ש או ביישובים אינם תואמים את האיומים והדפ"אות שאיתם המאבטחים אמורים להתמודד.

סיכום

קונספט אבטחה צריך להיבנות על פי שיטת המעגלים (מניר רן העומד בראש בית הספר לניהול ואבטחה בויינגייט):

1.המערך הפרו אקטיבי - התראה, הרתעה וסיכול. 
2.המערך הפרימטרי- מעגל חיצוני, בין הכתלים והפנימי.
3.המערך המתמשך- מניעה והעירכות, שרידות ויכולת שיקום.

בטוחני כי באם אזורי התעשייה והיישובים ביו"ש יעבדו כפי שעובדים גופים מאובטחים מונחה משטרת ישראל/שב"כ הסבירות לפיגועים תקטן משמעותית.

לא ייתכן כי נמשיך לעצום עיניים ונמשיך לא ללמוד מפיגועים. מה השתנה בין הפיגוע בנווה צוף לבין הפיגוע באדם? הלקחים אינם נלמדים ויתרה מכך גם כאשר ישנם לקחים כל כך חשובים ליישום הם אינם מיושמים.

לבצע שינוי כעת ודי לשלם שכר לימוד יקר וכואב עד מאוד!