חזרתו של המנדט הבריטי
חזרתו של המנדט הבריטי

מי שמשתמש נגד נערי גבעות בצווי הגבלה שהוציא השלטון הבריטי נגד אנשי המחתרות שלא יתפלא אם היחס שהוא מקבל חזרה הוא היחס של יאיר שטרן ומנחם בגין לשלטונות הבריטים.

אחרי שקיבל עשרה צווים מנהליים דרקוניים החליט אברהם רבין, לשים סוף לסאגה והציב בפני צה"ל שתי אפשרויות: בטלו את הצו או הכניסו אותי למעצר. אני לא משתף פעולה עם הפגיעה הדרקונית המתמשכת בי ובמשפחתי.

הצו שהוצא כנגד רבין, צעיר ירושלמי בן 16, הוא אחד מיני עשרות צווים מנהליים שמוציא צה"ל נגד צעירים בגבעות יהודה ושומרון בשנים האחרונות. כשדרך ההכלה מופנית כלפי הגרועים שבאויבנו – כלפי צעירים יהודים, חסרי עבר פלילי או חשדות הקבילות בהליכים משפטיים קונבנציונליים, מופנית חרב הצווים המנהליים, איתה כמעט ואי אפשר להתמודד בבתי המשפט. בשביל צו מנהלי לא צריך לא ראיות ולא היגיון. יקוב ההר את הדין.

אך מכיוון שבמדינת חוק אנו חיים, וחוק זה חוק, נאלץ צה"ל לחלץ מתוך ארגז הכלים החוקי של מדינת ישראל את הכלי שמאפשר להגביל אזרחים ללא צורך בהצגת ראיות. במקרה של רבין הצו שמורה לו להתייצב כל יום בתחנת משטרה, לשהות במעצר בית לילי ועוד ועוד ניתן מכוח תקנות ההגנה 1945. 1945 זה עוד בטרם קום המדינה, לא? אכן כן. תקנות ההגנה הן כלי שייצרו שלטונות המנדט הבריטי כחלק ממאבקם במחתרות העבריות שפעלו לסילוק המנדט מארץ ישראל.

המאבק במחתרות לא היה אפקטיבי מספיק כל עוד נעשה בכלים דמוקרטיים רגילים ואת הוואקום הזה בקשו שלטונות המנדט למלא על ידי תקנות ההגנה. מי שיימצא על ידי המפקד הצבאי כמפריע לסדר הציבורי יוגבל בדרכים רבות ומגוונות: מעצר, מעצר בית, הגבלת תנועה, איסור יצירת קשר עם אחרים ועוד כהנה וכהנה, הכל כמובן בלי שום צורך בעמידה בסטנדרטיים רגילים של הליך פלילי.

המאבק המטופש של מערכת הביטחון בנערי הגבעות הגיע לאבסורד כזה שלצורך העניין מוכן צה"ל לראות בנערי הגבעות לוחמי מחתרות ובמדינת ישראל שלטון מנדטורי זמני.

זה כבר מזמן לא רק בעיה של פגיעה בזכויות אזרח בניגוד לחוק ולהגיון אלא הגדרה מעוותות ובעיקר מסוכנת של צדדי המתרס. מי שעושה כנגד צעירים יהודים שימוש בצווים מנדטוריים לא יכול להתפלא אם היחס שהוא מקבל מהם זהה ליחס של יאיר שטרן ומנחם בגין לשלטון המנדט. מי שרוצה להחזיר קצת היגיון למערכת צריך להפסיק את ההתנכלות לנוער הגבעות ולהגדיר מחדש מי האויב ומי האוהב. זה צפוי לעזור גם לעוד כמה בעיות פה במדינה.