כל יהודי שליח

אברהם לא נתן לאליעזר הוראות, והוא נדרש להשתמש בחוכמתו להצלחת השליחות, אך מצד שני כל מהותו הייתה ביטול ה"אני" והתמסרות למשלח.

הרב שמואל רסקין , כ"ג בחשון תשע"ט

הרב שמואל רסקין
הרב שמואל רסקין
צילום: חב"ד קרן אור

בסוף השבוע חל כינוס השלוחים העולמי, המתקיים כמדי שנה בניו יורק. כמו חברי השלוחים, גם אני בדרכי לשם. חניית הביניים בנמל התעופה הית'רו בלונדון, הזכירה לי את סיפורו של חיים ויצמן. לא זה המוכר, אבל אדם עם סיפור חיים מרתק ביותר:

חיים נולד בבוסטון, להורים שומרי מסורת. כשהיה בגיל צעיר עבר עם משפחתו להתגורר בהונג קונג, שם נקרא אביו לנהל סניף של חברה מסחרית גדולה. במשך השנים התרחקה המשפחה לחלוטין מענייני היהדות, וחיים גדל כילד מערבי לכל דבר. לאחר שסיים את התיכון נשלח ללמוד באוניברסיטת אוקספורד שבאנגליה, שם הכיר נערה לא יהודיה, ולאחר כמה שנים שהיו בקשר החליטו להתחתן.

כאן התחיל החיכוך הגדול עם הוריו. למרות התרחקותם מהמסורת, לא היו מוכנים להשלים בשום פנים ואופן עם כך שבנם יתחן עם גויה. הוויכוחים הביאו בכל פעם לדחיית החתונה, עד לשלב שבו לא הסכים לוותר עוד, ובביקורו בבית הוריו בהונג קונג הודיע להם חד משמעית: אני מתחתן. רוצים? בואו לחתונה בלונדון, לא רוצים? תישארו בבית. ההורים הודיעו לו: אנחנו נשארים בבית.

"בסיום החופשה עליתי על מטוס ללונדון" מספר חיים, "וממש לפני הנחיתה, שמעתי לפתע הכרזה מאוד משונה ברמקול: לתשומת לב הנוסעים - אם יש במטוס יהודי, הוא מתבקש לפנות לאחד מאנשי הצוות. לא ידעתי מה לחשוב, מעולם לא יצא לי לשמוע דבר משונה כזה במטוס. קמתי ממקומי ונגשתי אל קדמת המטוס, שם להפתעתי הרבה ראיתי יהודי עטור זקן, כשלידו עומד הדייל הראשי".

"הדייל התנצל בפניי: לעולם איננו נוהגים לעשות זאת, אבל היהודי הזה מטרטר לנו את המוח מתחילת הטיסה שיש יהודי במטוס שהוא מוכרח לפגוש. כל הטיסה סרבנו, אבל עכשיו כבר לא היינו מסוגלים לעמוד בלחצים שלו. אם אינך מעוניין לשוחח עם האיש הזה, אתה רשאי לשוב מיד למקומך".

"כמובן שהסתקרנתי ונשארתי לשוחח עם היהודי. הוא הוציא בהתרגשות ספר מהתיק שלו ואמר: זה מהרבי מליובאוויטש".

"אני איש עסקים שעוסק באבנים טובות. אני נוסע הרבה בעולם ומקורב לרבי מליובאוויטש. לפני שבוע הייתי אצלו ב"יחידות" (פגישה אישית) וסיפרתי שאני נוסע להונג קונג וללונדון. לפני שיצאתי הרב נתן לי ספר "תניא" ונתן לי ברכת הדרך. אחר כך נתן לי הרבי עוד ספר כזה ואמר: לפעמים גם בטיסה פוגשים יהודים - אז שיהיה לך עוד תניא ביד".

"מההמראה ניסיתי לחפש יהודי במטוס בכדי לקיים את שליחותו של הרבי, אך לא מצאתי, לכן נאלצתי לבקש שיכריזו ברמקול... סליחה אם זה הביך אותך".

ממשיך חיים: "שאלתי את היהודי מה בדיוק כתוב בספר הזה, אך לא הצלחתי להבין. פתחתי את העמוד שבו הייתה הסימניה וביקשתי ממנו שיגיד לי לפחות מה כתוב בעמוד הזה. הוא הקריא לי ותרגם לאנגלית. את רוב הדברים לא הבנתי בכלל, עד לשורה אחת: אפילו היהודי הנמצא במצב הרוחני הנחות ביותר, מוסר את נפשו על קידוש ה'. איכשהו, זה התקשר לי מיד למה שאמרו לי ההורים כל הזמן - שגם ליהודי שלכאורה הכי מרוחק מקדושה אסור להתחתן עם גויה. הודתי ליהודי שנתן לי את הספר והמשכתי בדרכי, כשבמוחי המחשבות סוערות על צירוף המקרים, וההיסוס: האם באמת אני עושה צעד נכון בחתונה הזאת?".

"עוד באותו לילה צלצלתי להורי, וסיפרתי להם את כל הסיפור. אבי הציע לי לנסוע לסבי שבניו יורק, בכדי שילמד אותי קצת יהדות ויהיה לי מושג טוב יותר בכל נושא החתונה ונישואי התערובת, וכך עשיתי. את ספר התניא שהרבי שלח לי אני שומר עמי עד היום. זכיתי להיות כמה פעמים בהתוועדויות שלו, ואמנם אינני חסיד ואולי גם לא "חרדי", אבל הקמתי בית עם אישה יהודיה כשרה, בת למשפחה שומרת שבת מניו ג'רסי".

"אני משמש כמרצה בכיר למנהל ושיווק ומסתובב הרב בקליפורניה, וכשאני מזדמן לבתי חב"ד ורואה את הסטודנטים הצעירים ששלוחי הרבי מנסים לקרב ליהדות ולהצילם מהתבוללות, אני מספר להם את הסיפור שלי, מוציא להם את ספר התניא, ומקריא להם את השורות שבזכותן ניצלתי אני מהתבוללות".


בפרשתנו יוצא אליעזר עבד אברהם בשליחות אדונו למצוא שידוך לבנו יצחק. את סיפור המסע שלו מתארת התורה בהרחבה גדולה. כידוע, אין בתורה אות אחת מיותרת, מדוע מרחיבה כל כך התורה על שליחותו של אליעזר?

בשבת פרשת חיי שרה שנת תש"נ, בעת כינוס השלוחים העולמי, ביאר הרבי: כל יהודי הוא שליח של הקדוש ברוך הוא בעולם, ונשמתו ירדה עם שליחות לתקן את העולם. אליעזר היה השליח הראשון המוזכר בתורה ולכן התורה מאריכה בתיאור שליחותו על מנת ללמד אותנו את השילוב הנדרש להצלחת השליחות: מצד אחד להפעיל שיקול דעת, מצד שני לבטל את עצמנו בפני המשלח.

אברהם לא נתן לאליעזר הוראות מדוייקות, והוא נדרש להשתמש בחוכמתו להצלחת השליחות, אך מצד שני כל מהותו הייתה "עבד אברהם אנכי", ביטול ה"אני" והתמסרות מוחלטת למשלח.

ובשליחותנו האישית: מצד אחד - ביטול מוחלט לנאמר בתורה מבלי להתחכם - אם כתוב שאסור, אז אסור. אם כתוב שדבר מה אפשרי, הוא אפשרי. מצד שני - להפעיל שיקול דעת ויוזמה, להשתמש בכשרונות שנתן לנו הבורא על מנת להצליח במשימה.

השילוב הזה הוא מאתגר ומורכב, אך אם נדבוק בעקרונות אלו נוכל להצליח בשליחותנו, עד לשלמות תיקון העולם, בביאת משיח צדקנו בקרוב ממש.

שבת שלום,
הרב שמואל רסקין
בית חב"ד קרן אור בודפשט