חיבור מדהים

בבר המצווה מוטל על כל אחד מישראל - קח אחריות, התחל לפעול בצורה אקטיבית על מנת להפוך את העולם למקום טוב יותר

הרב שמואל רסקין , י"ד בכסלו תשע"ט

הרב שמואל רסקין
הרב שמואל רסקין
צילום: חב"ד קרן אור

הרגעים החביבים עליי ביותר בשליחות הם אלו בהם אני מלווה את בני ובנות הקהילה ברגעים המיוחדים שלהם במעגל החיים היהודי - ההתרגשות לפני ברית המילה, הכנת חתן הבר מצווה, וכמובן - ללוות זוג יהודי אל החופה, לבניין בית נאמן בישראל.

היום חגגנו בבודפשט בר מצווה להראל, בן לאחת המשפחות החשובות בקהילה הישראלית בהונגריה. כמיטב בני גילו, הראל מצוייד בגאדג'טים העדכניים, אותם הניח בצד כשעטה עליו את התפילין הקדושות. בסעודת הבר מצווה ברכתי את החתן וסיפרתי את המעשה הבא: 

היה זה בשנות השישים המוקדמות, כאשר הוצגו לראשונה המחשבים המרכזיים במקומות העבודה. פרופסור אברהם פוליצ'נקו,  שהיה אחד מחלוצי טכנולוגיית המחשבים, ביקר אצל הרבי מליובאוויטש והציג בפניו שאלה מרתקת: "אני יודע שכל מה שקיים בעולם, אפילו מה שאנו מגלים מאוחר יותר בהיסטוריה, יש לו מקור בתורה. מה המקור למחשבים בתורה?". הרבי ענה ללא היסוס: "הרעיון של המחשב קיים בתפילין".

בתפילין? מה הקשר בין תפילין ומחשבים? הרבי המשיך והסביר: "מהו החידוש במחשב? יש בו כמה מכשירים שהם לכאורה שונים ונפרדים: מקלדת שהיא כמו מכונת כתיבה, רמקולים שהם סוג של מערכת סטריאו, מסך שיכול להיות מסך טלויזיה, מדפסת שיכולה להיות מכונת צילום ועוד. מה הרעיון של המחשב? המחשב מחבר את כל המכונות הללו באמצעות כבלים ומעבד שיודע איך לסנכרן בין כולם, וכך כל המכשירים הללו עובדים כמו מכונה אחת".

הפרופסור הנהן בראשו, הוא לא חשב על זה קודם, אך זהו בהחלט מה שמאפיין את המחשב: סינתזה של מדיה ומכשירי עיבוד נתונים. 

"עכשיו תסתכל על עצמך. יש לך מוח, זה עולם אחד. הלב שלך זה עולם אחר. הידיים שלך בדרך כלל מעורבות במשהו אחר וזר לגמרי לשניהם. שלוש מכונות שונות. כאשר אתה מניח תפילין אתה קושר את המוח, הלב והידיים עם כבלי העור האלה וכולם עובדים כמכונה אחת, משועבדים בכוונה ובמטרה אחת. פעולה זו משפיעה שגם בהמשך היום, כל פעולותיך נעשות בהרמוניה עם מטרה מתואמת אחת".

בפרשתנו, מסופר על שמעון ולוי שהחליטו לחלץ את אחותם דינה: "ויקח איש חרבו". התורה משתמשת במונח "איש", ומכאן המקור הראשון בתורה לבר מצווה - כאשר ילד הופך בגיל 13 ל"איש", כשהוא בר דעה, אזי הוא נעשה מחויב במצוות, וכמובא בפרקי אבות: "בן שלוש עשרה למצוות".

כאשר שמעון ולוי נעשו בני שלוש עשרה, ונעשו בוגרים וברי דעה, התורה מכנה אותם בתואר "איש". ההגדרה של "בר דעת", הוא לא רק במובן של הבנה שכלית, אלא במובן של הכרה נפשית וההערכה אמיתית בערכו של דבר, באחריות ובתוכן משמעותו. ישנם ילדים שגם בגיל צעיר יותר מבינים את החשיבות של גדולה וממון, או חלילה את החיסרון של שפלות ועניות – אך הם עדיין אינם בוגרים כדי להכיר ואף לחוש את אמיתות משמעות הדבר, איך לחתור לדבר ולפעול עבורו.

בגיל 13 שמעון ולוי הבינו שהגיע זמנם לקחת חלק אקטיבי במתרחש בעולם. כך בבר המצווה מוטלת על כל אחד מישראל - קח אחריות, התחל לפעול בצורה אקטיבית על מנת להפוך את העולם למקום טוב יותר, האחריות לקיום תורה ומצוות מעתה על כתפיך -  היה "איש".

שבת שלום,
הרב שמואל רסקין
בית חב"ד קרן אור בודפשט